• AngelEye78

Turkiet i början på maj med två barn 3respektive 5 år

Vi sitter och funderar på att dra iväg på en sista minuten med våra 2 barn. Det blir första utlandsresan med barn och känner mig lite vilsen... undrar på följande saker:

Vi vuxna måste ha en stor resväska var + var sitt handbagage + en sittvagn...

1. behöver man två sittvagnar?

2.den resan vi funderar på, så kommer flyget att landa i turkiet mitt i natten.. hur får man ut 2 resväskor, 2 handbagage, en barnvagn och troligast 2 sovande barn/trötta och griniga barn till transferbussen i tid (så man inte missar den?)

3. hur fungerar det i planet, får man ta med sig frukt till barnen eller dyligt? (jag vet att vätska får man inte ta med sig)

Kommer säkert på fler frågor inom kort...

Tipsa mig =)

• Svar på tråden Turkiet i början på maj med två barn 3respektive 5 år
  • buffybus

Vi har ju varit i just Turkiet med 2 barn. 4 år och 2år.
    Du behöver bara 1 vagn. Tror din 5 åring klarar sig utan. Ska ni ha all inclusive ?

Barnen har oxå rätt till en resväska så du vet. Varje betalande plats på flyget får ha en väska oavsett om det är ett barn el vuxen men ni behöver kanske inte fler? Vi hade oxå bara 2 väskor.

Ang tiden så tror jag det är lugnt. Dem flesta barnen accepterar det mesta och hur spännande är det inte med flygplan mina somnade när vi lyfte och sov ganska länge. Sen va det inga problem när vi landa då hade dem fått sömn eller kan man lägga dem och vila innan man ska åka om barnet klarar det.

Hm det med frukt vet jag inte faktiskt. Kommer inte ihåg. Men man fick maten ganska snabbt ändå tyckte jag så man fick väcka barnen

• Centrina

Inga problem! Har ni en mindre vagn, typ sulky/paraplyvagn, kan man ta med sig den till gaten. När man sedan landar får man tillbaka den direkt efter man stigit av planet. Treåringen kan ju å åka vagnen och femåringen är ju så stor och orkar gå hela vägen själv. Sedan går antingen en av er ut till transferbussen med barnen så de får sätta sig ner och ni har samtidigt koll på att bussen inte lämnar utan att hela familjen är med. Eller så tar ni en bagagevagn när ni ska hämta era väskor som barnen kan sitta och vila på och sedan åka med på ut till bussen. När ni bokar resan kan ni förmodligen göra matval till flygningen. Väljer man barnmat får barnen sin mat före alla andra på planet. Om ni inte flyger från en jätteliten flygplats finns det ju oftast en kiosk eller ett café efter man gått igenom säkerhetskontrollen, då kan du ju köpa frukter, drycker etc. Det kommer säkert att gå jättebra. Precis som Buffybus skriver så kommer säkert barnen att vara ganska samarbetsvilliga när det är något så spännande på gång!

• buffybus

Kan säga att vi vänta jätte länge på vår vagn vi hade checkat in men dem väntar in alla passagerare till bussen och har en lista dem bockar av på :) vi trodde först vi skulle missa oxå men det va lugnt !

• AngelEye78
    buffybus skrev 2012-03-21 09:00:19 följande:
    Vi har ju varit i just Turkiet med 2 barn. 4 år och 2år.
    Du behöver bara 1 vagn. Tror din 5 åring klarar sig utan. Ska ni ha all inclusive ?

Barnen har oxå rätt till en resväska så du vet. Varje betalande plats på flyget får ha en väska oavsett om det är ett barn el vuxen men ni behöver kanske inte fler? Vi hade oxå bara 2 väskor.

Ang tiden så tror jag det är lugnt. Dem flesta barnen accepterar det mesta och hur spännande är det inte med flygplan mina somnade när vi lyfte och sov ganska länge. Sen va det inga problem när vi landa då hade dem fått sömn eller kan man lägga dem och vila innan man ska åka om barnet klarar det.

Hm det med frukt vet jag inte faktiskt. Kommer inte ihåg. Men man fick maten ganska snabbt ändå tyckte jag så man fick väcka barnen
    Om det blir den här resan vi prel.bokat så är det all inclusive, är det värt pengarna?

Jo jag vet att barnen har rätt till resväskor också men då vi bara är 2 vuxna ska vi ju rodda ihop allt också... finns kanske väskvagnar på flygplatsen man kan använda till ut till transferbussen men väl på hotellet kanske man måste gå och dra en bit och man lämnar ju varken det ena eller andra utan man vill ju ha med sig allt på en gång...

Mina barn har bara flugit en gång tidigare och då va de visserligen ett inrikesflygplan i storleken men bara en rundtur på 700 meters höjd i 20 minuter... och de va lite skräckblandad förtjusning för dem. Så om de somnar är det nog mest av trötthet annars är de nog "ping pong"-vakna
  • AngelEye78
    buffybus skrev 2012-03-21 10:24:26 följande:
    Kan säga att vi vänta jätte länge på vår vagn vi hade checkat in men dem väntar in alla passagerare till bussen och har en lista dem bockar av på :) vi trodde först vi skulle missa oxå men det va lugnt !
    Jo jag har varit utomlands förrut så jag vet hur transferbussar funkar.. det som gör mig lite fundersam är att även om de har listor så stämmer de inte alltid. Sist vi va utomlands så när vi kom till får transerbuss så va den full. De frågade alla i bussen och enligt dem så stämde listan... så vi fick åka med en annan transferbuss (men då va vi bara 2st).. Så det är inte så självklart att allt rockar med detta...
  • buffybus

Ja ska man åka en vecka och bara vill koppla av så är all inclusive verkligen värt det. Det va inte många timmar man gick utan mat kan jag säga

Först hade man frukosten sen hann det gå ca 2 Tim sen öppnar dem i alla barer och en där serveras det hamburgare, pommes och pizza bitar med mera... Sen är ju middagen i restaurangen sin vanliga tid och massa andra snack barer och välja på. Turkiska pannkakor t.ex gott. Glöm inte kolla strand baren då o då. Vi hitta kebab baguetter där. Det kändes gott och lyxigt efter alla hamburgare

Så mat det får man så man är mätt dygnet runt haha

• buffybus

Sen kan man ju hämta läsk hela tiden och deras inhemska öl. Dock får man bara mini glas haha så blir massa spring. Men man kan ta vatten flaskor oxå utplacerade i kylar i området :)

• mia maria

Jag har flugit ensam med två barn flera ggr (även nattetid), två resväskor samt vagn - så då klarar ni det garanterat också!

Båda barnen är ju dessutom så pass stora, så de kan ju gå själva osv! Ingen bebis att konka på - men det funkar ju det med såklart!
    Man får ju väcka barnen när man är framme, men det brukar sällan vara något problem; de brukar vakna till rätt snabbt för det är ju spännande att landa/ha landat/vara framme i Turkiet!
    Sen somnar de förmodligen om på transfern.
    Ni kommer garanterat inte att vara den enda abrnfamiljen, så ni behöver inte oroa er för att hamna på efterkälken.

Landar ni i Antalya?
    Då brukar barnvagnen komma på bagagebandet tillsammans med det andra bagaget, men sen på hemresan så brukar man få ha med sig vagnen ända fram till gaten, vilket är bra om man flyger hem nattetid.

Egentligen får man inte ha med sig medhavd matsäck på flyget, det brukar stå på flygbolagets hemsida.
    Dock har jag fått till svar någongång att man får ta med sig sådant som man har handlat innanför säk.kontrollen på flygplatsen - men vill ni känna er säkra på saken så kan ni ju ringa/maila flygbolaget o fråga!

Hoppas ni får en trevlig resa! 

• buffybus

Vi landa i Antalya men vår vagn kom inte på samma band! Dock hade dem nått problem just då och alla vagnar kom i en hiss med nån kille sen. Drygt var det.

• AngelEye78
    buffybus skrev 2012-03-21 17:37:45 följande:
    Ja ska man åka en vecka och bara vill koppla av så är all inclusive verkligen värt det. Det va inte många timmar man gick utan mat kan jag säga

Först hade man frukosten sen hann det gå ca 2 Tim sen öppnar dem i alla barer och en där serveras det hamburgare, pommes och pizza bitar med mera... Sen är ju middagen i restaurangen sin vanliga tid och massa andra snack barer och välja på. Turkiska pannkakor t.ex gott. Glöm inte kolla strand baren då o då. Vi hitta kebab baguetter där. Det kändes gott och lyxigt efter alla hamburgare

Så mat det får man så man är mätt dygnet runt haha
    Vi har 2 i familjen som inte tål mjölkprotein... vet du hur det är med sådana ingredienser i allt mat och glass i turkiet?
Svar på tråden Turkiet i början på maj med två barn 3respektive 5 år