• Anonym (orolig)

Är resultatet från högskoleprovet offentligt?

Hejsan! Jag är 19 år och ska göra högskoleprovet för första gången. Jag har en enorm press på mig hemifrån och mina föräldrar väntar sig ett bra resultat. Jag är väl förberedd och har alltid haft det ganska bra i skolan men jag är jätterädd att jag ska göra dåligt ifrån mig och att någon ska kunna ta reda på mitt resultat. Kan andra se eller ta reda på hur jag gör ifrån mig? 

• Svar på tråden Är resultatet från högskoleprovet offentligt?
  • misplacedname

Japp, det och dina betyg är offentlig handling.

• Ms H

Förbered dina föräldrar på att det är ovanligt att högskoleprovet går bra första gången man skriver det, de flesta skriver bättre senare när de lärt sig struktur och hur man ska tänka, fördela tid och sånt.

• Anonym

I princip allt som lämnas in till myndigheter är offentligt; tentor, resultat, högskoleprov, inlämningsuppgifter, uppsatser..

• Betty Ballbreaker

OT kanske, men hur går man tillväga för att få reda på andras resultat? Jag tänker på Aftonbladet som publicerar långa listor med provresultat, de kan ju knappast ha begärt ut dessa ett och ett..

• Anonym
    Betty Ballbreaker skrev 2012-03-21 16:14:17 följande:
    OT kanske, men hur går man tillväga för att få reda på andras resultat? Jag tänker på Aftonbladet som publicerar långa listor med provresultat, de kan ju knappast ha begärt ut dessa ett och ett..
    Jag skulle tippa på att de a) begär ut från VHS eller b) faktiskt begär ut dem ett och ett (speciellt om det bara är kändisar på listan).
  • infragilis
    lovemark79 skrev 2012-03-21 11:31:53 följande:
    Ta det inte så hårt, de som oftast presterar i topp har som regel en del flax, hoppas bara du har det :)
    Källa på det? Jag läste tvärtom att tur och vilda chansningar som mest kan ge en några poäng extra (dvs det är inte troligt att det höjer mer än max 1 normerad poäng). Jag menar, det krävs en väldig flax att få en massa rätt på bara tur med tanke på att varje fråga har minst fyra svarsalternativ.
Svar på tråden Är resultatet från högskoleprovet offentligt?