• MissSummer

Gå från blondin till brunett - pros and cons?

Jag har varit blond hela mitt liv och trivts med det.

Men ibland har jag varit sugen på att testa att bli brunett, men de här sakerna får mig att tveka.

1. Jag har inte särskilt bra hårkvalitét, det blir lätt slitet, om jag ångrar mig och vill bli blond igen lär håret bli väldigt slitet, eller?

2. "Flintskalleutväxten" som jag kallar den, jag är ganska ljusblond och tycker det är jättefult när det ljusa kommer fram, man lär få färga ganska ofta för att hålla efter.

Någon annan som har gått från brunett till blondin och kanske gått tillbaka till blondin,
    hur blev det? Var ni nöjda med er nya hårfärg, om inte blev håret väldigt slitet när ni blev blonda igen?

• Svar på tråden Gå från blondin till brunett - pros and cons?
  • Mariohn

Jag tänkte nog tvärtom när det gäller utväxten Jag tyckte att det var apjobbigt att vara blond just eftersom det krävde så mycket jobb. Det finns inget som ser så skabbigt ut som en lång mörk utväxt och mitt hår tenderade att anta en mer gulaktig ton om jag inte ständigt vakade över det. Det var riktigt skönt att bli brunett för det kändes mycket lättare att underhålla  

Däremot fick jag någon knäpp för ett tag sedan och bestämde mig för att bli blondin igen. Det är inte lika lätt så jag skulle vilja varna dig. Först måste man avfärga håret, sedan blondera det, och har du varit riktigt mörk måste du förmodligen bleka det ytterligare en gång om det inte ska vara mer rödgult än riktigt ljust och fint. Ett himla jobb som oftast slutar med att håret behöver en rejäl klippning för att bli av med torra och slitna toppar.  

• MissSummer
    Mariohn skrev 2012-03-21 12:40:28 följande:
    Jag tänkte nog tvärtom när det gäller utväxten Jag tyckte att det var apjobbigt att vara blond just eftersom det krävde så mycket jobb. Det finns inget som ser så skabbigt ut som en lång mörk utväxt och mitt hår tenderade att anta en mer gulaktig ton om jag inte ständigt vakade över det. Det var riktigt skönt att bli brunett för det kändes mycket lättare att underhålla  

Däremot fick jag någon knäpp för ett tag sedan och bestämde mig för att bli blondin igen. Det är inte lika lätt så jag skulle vilja varna dig. Först måste man avfärga håret, sedan blondera det, och har du varit riktigt mörk måste du förmodligen bleka det ytterligare en gång om det inte ska vara mer rödgult än riktigt ljust och fint. Ett himla jobb som oftast slutar med att håret behöver en rejäl klippning för att bli av med torra och slitna toppar.  
    I och med att jag är blond naturligt får jag ingen utväxt i nuläget, men jag håller med :)

Det är just det som får mig att tveka, jag tror det bara skulle bli tussar kvar av mitt hår efter en avfärgning, så därför vill jag safea och fortsätta vara blond, det vore kul att testa en annan färg men frågan är om det är värt det :/
  • Mariohn
    MissSummer skrev 2012-03-21 12:45:27 följande:
    I och med att jag är blond naturligt får jag ingen utväxt i nuläget, men jag håller med :)

Det är just det som får mig att tveka, jag tror det bara skulle bli tussar kvar av mitt hår efter en avfärgning, så därför vill jag safea och fortsätta vara blond, det vore kul att testa en annan färg men frågan är om det är värt det :/
    MEn kan du inte testa en lite mörkare då? Alltså inte helt brunett utan bara en mörkare blond. Det kan ju göra jätteskillnad och är inte alls lika svårt att bleka igen. Dessutom får du säkert blonda slingor igen av solen Nu blev jag extremt sugen på att färga håret. Hjälp!!! 
Svar på tråden Gå från blondin till brunett - pros and cons?