• Byråkraten

Gemensamt ägande av bostad, större kontantinsats Vs. högre lön

Hej,

Vi bildat familj och fått en liten bebis, och bott som sambos i över tre år. Nu vill jag och min sambo köpa bostad tillsammans. Vi vill gifta oss framåt i tiden.

Han äger en bostadsrätt värderad till cirka 2 miljoner och har lån på ca 700000 SEK. Får alltså ut ca 1,3 miljoner kontant. Minus lite skatt, låt säga 1,2 miljoner i handen efter försäljningen.

Jag äger våran gemensamma bil värde ca 120000 SEK plus har en kontantinsats på ca 250000 SEK att bidra med. För övrigt tjänar jag ca 7000 SEK netto mer i månaden än honom. Samt att denna differans sannolikt kommer bestå eller troligen öka med tiden.

Han vill skriva ett samboavtal/skuldebrev på att insatsen ska tillhöra honom vid seperation eller försäljning av annan orsak. Är inte på något vis ute efter dessa pengar då vi har ett mkt bra förhållande och har för avsikt att leva tillsammans hela livet. 
    Men är mer av den åsikten att väljer man att leva med varandra och summan efter jämkning mot varandra vad gäller insatsen blir ca 850000 SEK (mkt pengar men ändå inte så mkt i längden) som han betalar mer än mig, så kan man låta det vara gemensam tillgång.
    Att jag sen drar in för tillfället ca 7000 SEK netto mer än honom (som troligen ökar med tiden), så jämnar det ut sig med tiden är min åsikt.

Men jag accepterar och har förståelse för hans önskemål och går självfallet med på att skriva skuldebrev.
    Dock blir det då problem med att ha gemensam ekonomi rakt av som jag egentligen vill ha av olika skäl (Inte för att komma "åt" hans pengar")

Ni får egentligen kommentera vad ni vill men huvudfrågan kanske är enligt nedan.
    Hur ställer ni er till att jag tjänar mer än honom varje månad. Dessa pengar går ju in i familjen direkt eller indirekt iaf medans han inte vill "släppa" kontantinsatsen.

Mvh Byråkraten

• Svar på tråden Gemensamt ägande av bostad, större kontantinsats Vs. högre lön
  • katalysator

Kan ni inte skriva ett tidsbegränsat avtal då? Att du till en början är skyldig honom 850 000 kr men att den summan minskar med XX % per år över Y års tid, därefter är bostaden helt och hållet att se som delad egendom?

• ardath bey

Om du är skyldig honom 475 000 (hälften av 1,2 mkr minus 250 tkr ) som bara blir aktuellt att betala vid en eventuell separation som du bedömer vara liten risk för, varför ser du då det som ett hinder för gemensam ekonomi?

Skulle det vara annorlunda om ni bägge la in 250 000 var och han behöll 950 000 på ett eget bankkonto? Vad skulle du göra då?

• Drake M

Jag kan förstå er båda. Jag kan förstå att din sambo vill ha sina pengar då han inte kommer att komma upp i samma inkomster som du. Om ni går isär är det hans livlina. Jag förstår också dig då jag också tycker man ska ha gemensam ekonomi när man är familj.

Det finns ju flera sätt att lösa detta.

- Ni kan skriva avtal som fasas ut över tiden.
    - Ni kan skriva samboavtal som rivs när ni gifter er
    - Ni kan se till att du får spara av din lön för att du också ska få ha en livlina om det tar slut.

Jag tror inte en lösning är att ha separata ekonomier på grund av att han har dessa pengar bundna i ert boende. Det skulle nog inte gynna relationen på sikt. Bättre att skriva specialavtal om dem och dela på det som kommer in löpande (era löner).

• Byråkraten
    katalysator skrev 2012-03-21 12:42:23 följande:
    Kan ni inte skriva ett tidsbegränsat avtal då? Att du till en början är skyldig honom 850 000 kr men att den summan minskar med XX % per år över Y års tid, därefter är bostaden helt och hållet att se som delad egendom?
    Absolut, tycker jag låter som en god tanke. Tycker bara att det är lite tekniskt men det är ju något liknande som krävs.
    Ex efter 10 år övergår allt till gemensam ägo. Dessför innan vid 2 år --> 20 % osv 4 år --> 40% osv....
  • Byråkraten
    ardath bey skrev 2012-03-21 12:50:32 följande:
    Om du är skyldig honom 475 000 (hälften av 1,2 mkr minus 250 tkr ) som bara blir aktuellt att betala vid en eventuell separation som du bedömer vara liten risk för, varför ser du då det som ett hinder för gemensam ekonomi?

Skulle det vara annorlunda om ni bägge la in 250 000 var och han behöll 950 000 på ett eget bankkonto? Vad skulle du göra då?
    Vad händer om det blir seperation då... Då har jag betalat mer pengar än min medlevande har gjort... låt säga att vi separerar efter 10-15 år då har jag betalt kontant skattat och klart vad hennes insats överstiger min nu. Är det korrekt?
  • Byråkraten
    ardath bey skrev 2012-03-21 12:50:32 följande:

Om han skulle avlägsna dessa pengar för att lägga på annat konto och "skydda" dessa där istället ser jag en problematik med detta.
    Just för att jag vet att dessa pengar finns och jag vet att jag tjänar mer än honom. Blir i slutänden samma situation som att vi skriver ett avtal.

Hade situationen varit den omvände, att jag hade kontatinsatsen och den högre lönen så hade jag EJ haft problem med att betala mer varje månad. Underlig va... Men då hade jag vetat att hon inte hade några pengar att bidra med samt att jag egentligen inte har några problem med att betala mer varje månad.
  • Byråkraten
    Drake M skrev 2012-03-21 12:58:26 följande:
    Jag kan förstå er båda. Jag kan förstå att din sambo vill ha sina pengar då han inte kommer att komma upp i samma inkomster som du. Om ni går isär är det hans livlina. Jag förstår också dig då jag också tycker man ska ha gemensam ekonomi när man är familj.

Det finns ju flera sätt att lösa detta.

- Ni kan skriva avtal som fasas ut över tiden.
    - Ni kan skriva samboavtal som rivs när ni gifter er
    - Ni kan se till att du får spara av din lön för att du också ska få ha en livlina om det tar slut.

Jag tror inte en lösning är att ha separata ekonomier på grund av att han har dessa pengar bundna i ert boende. Det skulle nog inte gynna relationen på sikt. Bättre att skriva specialavtal om dem och dela på det som kommer in löpande (era löner).
    Tack för svaret,

Tycker du har en sund inställning till det hela.
    Ser de två första alt. som mycket lämpliga i sammanhanget men är lite neggo mot det sista då det i praktiken betyder att vi har en mindre summa att leva för varje månad då pengar säkerställ och placeras i någon form av sparande. Detta påverkar givetvis våran budget för både husköp, lån och privatekonomi.
  • ardath bey
    Byråkraten skrev 2012-03-21 16:37:43 följande:
    Vad händer om det blir seperation då... Då har jag betalat mer pengar än min medlevande har gjort... låt säga att vi separerar efter 10-15 år då har jag betalt kontant skattat och klart vad hennes insats överstiger min nu. Är det korrekt?
    Ursäkta men är din sambo man eller kvinna?
  • ardath bey
    Byråkraten skrev 2012-03-21 16:41:20 följande:
    Om han skulle avlägsna dessa pengar för att lägga på annat konto och "skydda" dessa där istället ser jag en problematik med detta.
    Just för att jag vet att dessa pengar finns och jag vet att jag tjänar mer än honom. Blir i slutänden samma situation som att vi skriver ett avtal.

Hade situationen varit den omvände, att jag hade kontatinsatsen och den högre lönen så hade jag EJ haft problem med att betala mer varje månad. Underlig va... Men då hade jag vetat att hon inte hade några pengar att bidra med samt att jag egentligen inte har några problem med att betala mer varje månad.
    Ni kan ju komma överens om att sambon lägger in 7000 per månad från det kontot så ni bidrar med lika mycket var.
  • Byråkraten
    ardath bey skrev 2012-03-21 18:04:44 följande:
    Ursäkta men är din sambo man eller kvinna?
    Min sambo är en man.
Svar på tråden Gemensamt ägande av bostad, större kontantinsats Vs. högre lön