Gemensamt ägande av bostad, större kontantinsats Vs. högre lön
Hej,
Vi bildat familj och fått en liten bebis, och bott som sambos i över tre år. Nu vill jag och min sambo köpa bostad tillsammans. Vi vill gifta oss framåt i tiden.
Han äger en bostadsrätt värderad till cirka 2 miljoner och har lån på ca 700000 SEK. Får alltså ut ca 1,3 miljoner kontant. Minus lite skatt, låt säga 1,2 miljoner i handen efter försäljningen.
Jag äger våran gemensamma bil värde ca 120000 SEK plus har en kontantinsats på ca 250000 SEK att bidra med. För övrigt tjänar jag ca 7000 SEK netto mer i månaden än honom. Samt att denna differans sannolikt kommer bestå eller troligen öka med tiden.
Han vill skriva ett samboavtal/skuldebrev på att insatsen ska tillhöra honom vid seperation eller försäljning av annan orsak. Är inte på något vis ute efter dessa pengar då vi har ett mkt bra förhållande och har för avsikt att leva tillsammans hela livet.
Men är mer av den åsikten att väljer man att leva med varandra och summan efter jämkning mot varandra vad gäller insatsen blir ca 850000 SEK (mkt pengar men ändå inte så mkt i längden) som han betalar mer än mig, så kan man låta det vara gemensam tillgång.
Att jag sen drar in för tillfället ca 7000 SEK netto mer än honom (som troligen ökar med tiden), så jämnar det ut sig med tiden är min åsikt.
Men jag accepterar och har förståelse för hans önskemål och går självfallet med på att skriva skuldebrev.
Dock blir det då problem med att ha gemensam ekonomi rakt av som jag egentligen vill ha av olika skäl (Inte för att komma "åt" hans pengar")
Ni får egentligen kommentera vad ni vill men huvudfrågan kanske är enligt nedan.
Hur ställer ni er till att jag tjänar mer än honom varje månad. Dessa pengar går ju in i familjen direkt eller indirekt iaf medans han inte vill "släppa" kontantinsatsen.
Mvh Byråkraten