• Anonym (konstigt)

Varför finns det cigarett tändare inbyggd i bilar?

Kan någon förklara för mig, har alltid undrat varför det finns en inbyggd tändare i bilar. Är det för att man ska kunna röka i bilen eller vad?

• Svar på tråden Varför finns det cigarett tändare inbyggd i bilar?
  • Anonym (konstigt)

Ingen som vet något alls?

• Anonym
    Anonym (konstigt) skrev 2012-03-21 13:09:03 följande:
    Kan någon förklara för mig, har alltid undrat varför det finns en inbyggd tändare i bilar. Är det för att man ska kunna röka i bilen eller vad?
    Eh, ja. Är det konstigt?
  • Fool
    Anonym (konstigt) skrev 2012-03-21 13:09:03 följande:
    Ja , cigarett tändare = något man använder för att tända cigaretter... helt rätt TS

Men jag förstår inte riktigt vad problemet ?
    Själva uttaget finns där för att man ska kunna driva olika elektriska apparater , typ gps , telefoner etc... att de sedan skickar med ytterligare en manick som kan användas som tändare är väl bara en bonus , vill man inte använda den så plockar man helt enkelt bort den.
  • Dajo
    Anonym skrev 2012-03-21 13:45:01 följande:
    Eh, ja. Är det konstigt?
    Låter faktiskt superäckligt, tycker jag...
  • Anonym
    Dajo skrev 2012-03-21 13:56:31 följande:
    Låter faktiskt superäckligt, tycker jag...
    Ja, det kan man ju tycka. Men de som röker tycker nog inte det. Du är nog inte så gammal för då hade du kommit ihåg när bilen också hade askkopp...
  • Anonym (konstigt)

Aah, det funkar alltså som ett ellutag? Det visste jag inte om! Häftigt! :)

• Anonym (konstigt)
    Fool skrev 2012-03-21 13:54:44 följande:
    Ja , cigarett tändare = något man använder för att tända cigaretter... helt rätt TS

Men jag förstår inte riktigt vad problemet ?
    Själva uttaget finns där för att man ska kunna driva olika elektriska apparater , typ gps , telefoner etc... att de sedan skickar med ytterligare en manick som kan användas som tändare är väl bara en bonus , vill man inte använda den så plockar man helt enkelt bort den.
    Men det var ju aldrig något problem! Bara en fråga!
  • Anonym (fd rökare)

Därför att förr var det fler som rökte. Bara se på för 20 år sen varenda människa rökte överallt på krogen i hemmet i bilen.
    Men man kan j använda cigarettändaren till alla elektriska saker som bärbar dvd gps m.m

• Sinne12

Sen behöver man inte röka I bilen för att uppskatta cigarettändarmanicken i den.

Som någon skrev, förr hade alla bilar askkopp, så folk kunde sitta med rutorna uppvevade och röka, och aska i askkoppen. (Idag så de som röker i bilen vevar ju iaf ner rutan oftast och askar genom den).

Men, om man är rökare men inte röker i bilen så är ciggtändarmanicken ändå ganska praktiskt att ha den dag tändaren tar slut eller man glömt den. Då kan man när man stannat för att röka använda den.

Och att INTE veta det är ett eluttag? Ursäkta men billaddare till mobiler har funnits länge? GPSer går oftast på 12 V och man kan skaffa nästan vad som helst (en liten fläkt, en julgran för instrumentpanelen, en manick som konverterar 12 V till 230 V etc) och koppla i 12 V uttaget.

Nya bilar har oftast mååånga 12 V uttag, och både fram och bak. Men bara en cigarettändarmanick.

Svar på tråden Varför finns det cigarett tändare inbyggd i bilar?