Varför finns det cigarett tändare inbyggd i bilar?
Kan någon förklara för mig, har alltid undrat varför det finns en inbyggd tändare i bilar. Är det för att man ska kunna röka i bilen eller vad?
Kan någon förklara för mig, har alltid undrat varför det finns en inbyggd tändare i bilar. Är det för att man ska kunna röka i bilen eller vad?
Ingen som vet något alls?
Jag har ingen cigarettändare i min bil. Däremot så har jag uttag där jag kan montera en cigarettändare, men det går ju att sätta vad som helst där som har passande kontakt. Nu använder jag uttaget för att driva GPS och dylikt.
Aah, det funkar alltså som ett ellutag? Det visste jag inte om! Häftigt! :)
Därför att förr var det fler som rökte. Bara se på för 20 år sen varenda människa rökte överallt på krogen i hemmet i bilen.
Men man kan j använda cigarettändaren till alla elektriska saker som bärbar dvd gps m.m
Sen behöver man inte röka I bilen för att uppskatta cigarettändarmanicken i den.
Som någon skrev, förr hade alla bilar askkopp, så folk kunde sitta med rutorna uppvevade och röka, och aska i askkoppen. (Idag så de som röker i bilen vevar ju iaf ner rutan oftast och askar genom den).
Men, om man är rökare men inte röker i bilen så är ciggtändarmanicken ändå ganska praktiskt att ha den dag tändaren tar slut eller man glömt den. Då kan man när man stannat för att röka använda den.
Och att INTE veta det är ett eluttag? Ursäkta men billaddare till mobiler har funnits länge? GPSer går oftast på 12 V och man kan skaffa nästan vad som helst (en liten fläkt, en julgran för instrumentpanelen, en manick som konverterar 12 V till 230 V etc) och koppla i 12 V uttaget.
Nya bilar har oftast mååånga 12 V uttag, och både fram och bak. Men bara en cigarettändarmanick.