• Anonym (Student)

Hur fungerar det med skatteåterbäring om man tjänat för lite för att deklarera?

Jag jobbade lite extra på helger förra våren och valde att inte jämka eftersom jag planerade att sommarjobba också. Nu blev det istället så att jag åkte iväg på en studieresa och tjänade totalt under året under 10 000 kr. Av dessa har jag betalat ca 3400 kr i skatt.

Hur fungerar skatteåterbäring om man inte deklarerar, går det automatiskt eller får jag pengar tillbaka först nästa år? 

• Svar på tråden Hur fungerar det med skatteåterbäring om man tjänat för lite för att deklarera?
  • katalysator

Du kommer automatiskt att få tillbaka alla skattepengar som har betalats in för dig, du behöver inte deklarera.

• katalysator

Om du har deklarerat tidigare så att de har ditt kontonummer kommer pengarna trilla in på kontot, annars får du en utbetalnings-avi i brevlådan.

• Anonym (Student)
    katalysator skrev 2012-03-21 13:13:57 följande:
    Om du har deklarerat tidigare så att de har ditt kontonummer kommer pengarna trilla in på kontot, annars får du en utbetalnings-avi i brevlådan.
    Tack!
    Är det samma som för de flesta andra, runt midsommar? Som student är ju första delen av sommaren inte jättefet :) 
  • katalysator

Antingen runt midsommar eller i augusti.

• Anonym

Till midsommar får man väl bara om man anmält konto? Men det kanske du kan göra även om du inte kommer deklarera, hör med skatteverket.

• Anonym (Student)
    Anonym skrev 2012-03-21 16:36:43 följande:
    Till midsommar får man väl bara om man anmält konto? Men det kanske du kan göra även om du inte kommer deklarera, hör med skatteverket.
    Jag har deklarerat tidigare år, så mitt konto finns registrerat.
  • ardath bey

Jag har för mig att du får vänta tills augusti på pengarna , tyvärr.

• valkyrian

Ja, de kommer i augusti. Så var det för mig iaf för 6 år sedan när jag hade sommarjobbat kan ju ha ändrats men tror ej det.

• Anonym
    ardath bey skrev 2012-03-21 23:25:30 följande:
    Jag har för mig att du får vänta tills augusti på pengarna , tyvärr.
    om jag skulle börja jobba, januari tills juli 2013 när skulle jag få tillbaka min skatteåterbäring om jag ska inte jobba vidare? och får jag tillbaka allt som jag skattade? 
  • ardath bey
    Anonym skrev 2012-12-17 19:35:05 följande:
    om jag skulle börja jobba, januari tills juli 2013 när skulle jag få tillbaka min skatteåterbäring om jag ska inte jobba vidare? och får jag tillbaka allt som jag skattade? 

Då du förmodligen ska deklararera när du jobbat så länge, och om du anmält bankkonto till Skatteverket samt deklarerar på nätet, så kommer skatteåterbäringen omkring midsommar 2014.
    Du får bara tillbaka det av den avdragna skatten som är mer än den skatt som du måste betala.
    Om du vill slippa vänta på eventuell skatteåterbäring bör du jämka så att det inte dras av för mycket nu 2013.
Svar på tråden Hur fungerar det med skatteåterbäring om man tjänat för lite för att deklarera?