• Erase

Varför är katten "besatt" av bebisen ?

Vi har 3 snälla innekatter, är en ganska stor familj och för drygt ett år sedan fick vi en bebis. Ena katten har sedan dag ett varit som besatt av bebisen. Alltid nära, nära. Slickar på huvudet , sover alltid bredvid, ligger bredvid där barnet leker. Jättegulligt, visst, men jag är lite rädd att katten ska lägga sig för ansiktet när barnet sover... Plus att ibland blir barnet ledset när katten tränger sig på. Det är inte ofta, då barnet är väldigt förtjust i katterna. Frågan jag har är, varför beter sig katten såhär ? Hade det varit en hund skulle jag ha sagt att den beskyddade barnet, men en katt ?? Aldrig hört talas om.... Några åsikter ?

• Svar på tråden Varför är katten "besatt" av bebisen ?
  • tackförfisken

Likadant var det med våran ena honkatt och den äldsta flickan som bebis. Ibland var det jobbigt men katten fick oftast hållas.
    Nu är flickan 8 år och katten sover fortfarande i hennes säng, dom är verkligen kompisar:)
    Varför katten reagerade så på en bebis har jag ingen aning om men nu får katten istället massa gos!

• nemo1

Självklart kan katter vara beskyddande också, och helt klart att katten vill beskydda den lille. Än så länge har det aldrig varit någon olycka med att en katt skulle lägga sig över ansiktet på en bebis så den risken är minimal. Om barnet tycker det är jobbigt ibland med att ha katten runt sig så lyft bara undan katten utan att skälla, det gäller att vara konsekvent.

• Erase

Det GÅR verkligen inte att ta bort katten. Han blir om möjligt ännu mer påstridig då, och ger sig inte ! Vi brukar inte skälla på honom, kan lyft bort honom 30 ggr, spelar ingen roll. Då SKA han verkligen vara där..... Enda sättet blir isåfall att stänga in honom i ett annat rum ! Helt otroligt, men visst blir man lite rörd att han tycker så mkt om barnet !

• nemo1

Innan du hinner blinka så har ditt barn blivit större så att hen kan gå iväg själv från katten.

• tackförfisken

Men lite sött är det, har upplevt att just kastrerade hankatter gärna adopterar både det ena och andra;) han ser det nog som sin bebis nu!!

• glad i livet

Min katt har älskat min dotter sen hon var spädbarn. Han var dock lite rädd för henne när hon precis började krypa och sånt. Nu är hon strax fyra år och de är bästa kompisar. Ibland känns det som att katterna tål så mycket av barnen..

• Erase

Katten är väldigt tålmodig.... Barnet får göra vad som helst, det gäller att man hinner med att se allt, då det blir ganska tuffa tag

• tackförfisken

Men.... nu måste jag säga. Sedan när barnet börjar krypa och kan slita och dra i katten, bli inte förvånad om katten säger ifrån någongång. Mina barn har fått något rivmärke i den åldern. Kattens sätt att uppfostra och det funkar. Barnen har blivit mycket försiktigare med katten efter det.
    Låt katten säga ifrån om den behöver och lär barnet hur man umgås:)

• lnflrmn

Hörde någonstans att katten dras till bebisar då de luktar mjölk, framförallt ur munnen?! Eller är det bara hittepå?

• glad i livet
    tackförfisken skrev 2012-03-21 17:39:15 följande:
    Men.... nu måste jag säga. Sedan när barnet börjar krypa och kan slita och dra i katten, bli inte förvånad om katten säger ifrån någongång. Mina barn har fått något rivmärke i den åldern. Kattens sätt att uppfostra och det funkar. Barnen har blivit mycket försiktigare med katten efter det.
    Låt katten säga ifrån om den behöver och lär barnet hur man umgås:)

Instämmer här, det blir ett  par märken. Jag har lärt min dotter att aldrig sticka in handen under stolar, sängar, bord och dra fram katten. Allt för att försöka undvika sånt så mycket som möjligt och lära henne lite kattvett.
  • Erase

Fast nu är barnet över året, springer omkring och drar o sliter emellanåt, just DEN katten säger inte ifrån.... Därför måste vi vakta hela tiden ..."

• Kattdamen

Ledsen att säga det, men det är inte ni som fick en bebis, det var katten som fick en bebis. Flört

Men även katter kan vara sådana, vår äldsta är på det viset. Han är omhändertagande som fan.

En kopp te, tack.
  • Ravenna

Hoppas att våra katter adopterar våra framtida barn på det sättet. =))

Grattis! Låter helt underbart, tycker jag.

• Kinya
    lnflrmn skrev 2012-03-21 18:27:47 följande:
    Hörde någonstans att katten dras till bebisar då de luktar mjölk, framförallt ur munnen?! Eller är det bara hittepå?
    Det tror jag inte riktigt på. Snarare ser katten bebisen som en kattunge som ska tas om hand.

Min pappas hund var likdan när min dotter var bebis. Hunden ville helst bara ta hand om och tvätta henne hela tiden. Det lugnade sig något när min dotter började gå och passerat bebisstadiet. Våra katter reagerade aldrig så.
Svar på tråden Varför är katten "besatt" av bebisen ?