• Anonym (Rådvill)

Får inte ta ut semester

I måndags började jag på ett nytt jobb. Jag har tillsvidareanställning direkt utan provanställning. Enligt anställningsavtalet har jag rätt till 25 dagars semester men igår sa chefen att hon inte vill att jag tar ut någon semester alls i sommar. Anledningen är att vi kommer att ha mycket att göra framöver. Jag stormtrivs och detta är verkligen ett drömjobb för mig- men har de rätt att neka mig semester? Blir matt när jag tänker på att jobba utan någon ledighet i sommar.

• Svar på tråden Får inte ta ut semester
  • Anonym

Jepp dom får till och med bestämma när du ska ha semester

• Eleonor01

Nej. Stod det ej i ditt anställningsavtal så kan hon ej neka dig. Däremot så är dagarna obetalda

• Anonym

Beror väl lite på hur avtalen ser ut. I grund har man ju rätt till minst tre veckors sammanhängande semester under juni-augusti enligt semesterlagen, om jag inte missminner mig helt. Men som sagt, har företaget ett kollektiv avtal som säger annat är det ok.

Kolla med facket är mitt tips.  

• Anonym (Åh, läs på)

Ni som svarar vet nog inte riktigt vad ni säger. Dina dagar är inte alls obetalda per automatik. Många arbetsgivare ger förskottssemester dessutom och de dagar du kommer att tjäna ihop till sommaren (ca 2,25 per månad) har du alltid rätt att ta ut med betalt, dvs ca 10 dagar om du tar semester i juli.

Se lagtexten nedan:

Lagen ger rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet
    Senast två månader före semestern ska den anställde ha ett definitivt besked om vilka veckor man har semester. När semestern är utlagd kan arbetsgivaren inte dra in eller ändra den. Alla har rätt till fem veckors semester. Fyra av dessa veckor har man rätt att få sammanhängande under perioden juni-augusti. En vecka har man rätt att spara i högst fem år.

• Anonym (Arbetsrätt)

Du har rätt till dina semesterdagar, enligt  semesterlagen 12§ " om inget annat avtalats ska semesterledighet förläggas så att arbetstagaren får en ledighet om minst 4 veckor under juni- augusti". Så. Du har alltså rätt till dina veckor men ni måste komma överens om när dessa skall tas ut. Du ska vända dig till ditt fack, har de träffat överenskommelser med rådande arbetsgivarorganisation är det det som gäller. Är du inte facklig medlem ska arbetgivaren enligt semesterlagen i SAMRÅD med dig som arbetstagare komma överens om hur ledigheten ska förläggas( 11§ semesterlagen) Lycka till!

• nurseanna
    Anonym (Åh, läs på) skrev 2012-03-21 14:55:55 följande:
    Ni som svarar vet nog inte riktigt vad ni säger. Dina dagar är inte alls obetalda per automatik. Många arbetsgivare ger förskottssemester dessutom och de dagar du kommer att tjäna ihop till sommaren (ca 2,25 per månad) har du alltid rätt att ta ut med betalt, dvs ca 10 dagar om du tar semester i juli.

Se lagtexten nedan:

Lagen ger rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet
    Senast två månader före semestern ska den anställde ha ett definitivt besked om vilka veckor man har semester. När semestern är utlagd kan arbetsgivaren inte dra in eller ändra den. Alla har rätt till fem veckors semester. Fyra av dessa veckor har man rätt att få sammanhängande under perioden juni-augusti. En vecka har man rätt att spara i högst fem år.

Ja så är det. En arbetsgivare kan inte neka en anställd semester på sommaren OM inte situationen är extrem (typ alla sjuka på en vårdavdelning som man inte kan stänga och inga vikarier finns. Då kan arbetsgivaren faktiskt avbryta din semester. Är du bortrest får docj arbetsgivaren stå för resor osv...
  • Anonym

Kolla upp vilka avtal som gäller på din arbetsplats. Är du med i facket kan de hjälpa dig att gå igenom hur kollektivavtalet (+ ev. lokala avtal) ser ut.
    Det finns som anonym (äh, läs på") skriver en semesterlagstiftning som ska följas, frångår man den (kan vara nödvändigt på vissa arbetsplatser) skall förhandlingar genomföras och ofta brukar man då driva igenom någon typ av kompensation (i pengar eller ledighet) för arbetstagaren.
    Som sagt, är du fackligt ansluten är det läge att prata med din fackliga företrädare.

• Callan

Du har rätt till sammanhängande ledighet, trodde det var 3v,m en det kan vara mer, och dessutom under sommarmånaderna!
    Detta kan vara vanlig semester eller obetald, men man har rätt att vara ledig just under sommaren pga ljuset i detta landet osv. 
    Kolla upp så du har fakta och kan säga emot korrekt.
    Prata med facket eller googla fram fakta, inte bara vad FL säger  

• Anonym (Sara)

Beror det inte på när i har brytpunkt också? Alltså, vi får nya dagar vid årsskiftet, men tex min sambo får 1 april. Om ni har 1 april får du ju bara de dagar du jobbat ihop från nu till 1 april, dvs typ 1 dag..

• Anonym
    Anonym (Sara) skrev 2012-03-21 18:21:51 följande:
    Beror det inte på när i har brytpunkt också? Alltså, vi får nya dagar vid årsskiftet, men tex min sambo får 1 april. Om ni har 1 april får du ju bara de dagar du jobbat ihop från nu till 1 april, dvs typ 1 dag..
    När det gäller betalda dagar ja. Men ts får ta obetald ledighet och ha semester totalt 4 veckor sammanhängande!
  • Erki

Anonym-(Åh, läs på")
    Var står det att hon får betald semester redan under sommaren?

Om dom har semesterår april - mars så kommer hon tjäna in ca 1-2 dgr fram till sista mars. Det är de betalda dagar hon har rätt att ta ut.
    Resterande upp till semesterrätten blir obetalda.

Du skriver att hon inte vill att du tar semester men inte att hon vägrar dig ledighet.
    Eftersom det är ett nytt jobb så skulle jag mer än gärna visa framfötterna och ta min semester lite senare det här året men då komma överens om att få ta de bästa veckorna tex nästa sommar.
    Det är inte alla arbetsplatser det fungerar att vara ledig 4 veckor under industrisemestern

Svar på tråden Får inte ta ut semester