• Anonym

Avtänd när min engelska man pratar svenska-knäpp?

Jag stör mig på när min man pratar svenska. Att han bryter gör ingenting, men hans röstläge ändras totalt och han låter plötsligt extremt "bögig". Jag har märkt att många engelsktalande män gör likadant när de pratar svenska. Rösten blir jätteljus och mjuk. 

jag har aldrig sagt något till min man, utan uppmuntrar honom.

Är jag knäpp? 

• Svar på tråden Avtänd när min engelska man pratar svenska-knäpp?
  • Emmi27

Haha förlåt men det här var ett ovanligt problem jag tänker Tony Irving och fattar vad du menar haha. Men kan du inte säga det till honom då? alltså inte att du blir avtänd utan att han låter annorlunda, typ fråga om han anstränger sig mycket eller liknande. Eller är det helt enkelt så att när engelsmän pratar svenska så låter det så? känner till en person som låter helt normal när han pratar men å andra sidan så pratar han flytande fast med brytning. Kanske är så mest i början? äh, jag vet inte! Men jag skulle nog också bli avtänd om min sambo lät som en fjolla så nä du e inte knäpp

• Takex

Jag förstår helt vad du menar, haha. Min man pratar både engelska och japanska och han låter helt olika med de olika språket, dock stör jag mig inte på något av dom. Men jag har många svenska vänner som går upp i ton när de pratar engelska och det kan reta gallfebern på mig :P

Jag tror helt enkelt att olika språk har olika röstlägen. Kanske att när han blir lite säkrare i sin svenska att hans röst går ner lite? 

• DenSomÄrLiteStörd

Jag förstår dig ! Inte för att det är samma sak men när min pojkvän är full och när han pratar med folk i tele han inte känner är det som att han låter som en helt annan person :S

• DST

hahahahahahaha.  tack för dagens garv, ts  Solig{#emotions_dlg.flower}
    känner också igen det där dock. även åt andra hållet (svenska->engelska). du kanske får påpeka det på ett lite finare sätt om det stör dig så pass mkt.. :)

• Anonym

Kul att ni är roade.
    Kändes bra att skriva av sig lite anonymt. Lätta på trycket lite.

Vet inte om det känns så juste att påpeka direkt till honom, men jag på att jag kan spela in honom på film, så kanske han märker själv när han tittar på det.

• Anonym (dialekt)

Mn man kommer från ett område i Sverige med en hemsk dialekt. Han pratar den inte alltid, men ibland faller han in i den. Jag blir totalt avtänd varje gång. Har jag dessutom pms blir jag vansinnig... Inte ädelt av mig, men så är det.

• Lavish

Jag förstår dig helt klart. Män med engelska som modersmål som pratar svenska låter extremt bögiga och fjantiga.

• Anonym

Så jävla roligt!! Mon blivande man är britt och får samma tjejröst när han pratar svenska!!

• canmamma

Samma här! Min man har en djup manlig röst när han talar engelska, men går upp säkert en oktav när han ska försöka sig på svenska. Min teori är att han har lärt sig svenska av kvinnor (jag, hans lärarinna, mina väninnor, etc) och att han gör sitt yttersta för att härma samt att han nu nästan bara pratar svenska med våra barn och det är ganska naturligt att prata med en ljusare röst. Oavsett så är det inte en röst som gör sig särskilt bra i sängkammaren...Flört

• canmamma

Samma här! Min man har en djup manlig röst när han talar engelska, men går upp säkert en oktav när han ska försöka sig på svenska. Min teori är att han har lärt sig svenska av kvinnor (jag, hans lärarinna, mina väninnor, etc) och att han gör sitt yttersta för att härma samt att han nu nästan bara pratar svenska med våra barn och det är ganska naturligt att prata med en ljusare röst. Oavsett så är det inte en röst som gör sig särskilt bra i sängkammaren...Flört

• Helena37

Rolig tråd... min blivande man är skotte, och det är samma sak där. Han har vanligtvis ganska mörk och djup röst, vilken går upp några oktaver när han ska prata svenska. Nu kan han han inte så mycket svenska än, men det märks definitivt skillnad... Hoppas det blir bättre när han är mer van.

• Anonym

Nä,jag fattar! Min kille är svensk..men får något fjantprat i säng..låter som en brud typ. Och det är såå osexigt och jag försöker säga till,men nä..han går upp i fasett liksom. Herrehjälp! Vi har dejtat 6månader...

• DenSomÄrLiteStörd
    Anonym skrev 2012-03-28 10:07:39 följande:
    Nä,jag fattar! Min kille är svensk..men får något fjantprat i säng..låter som en brud typ. Och det är såå osexigt och jag försöker säga till,men nä..han går upp i fasett liksom. Herrehjälp! Vi har dejtat 6månader...
    Jobbigt fan , jag avskyr hur folk beter sig under sex över huvud taget men just det där hade skapat stora problem för mig hehe :P
Svar på tråden Avtänd när min engelska man pratar svenska-knäpp?