• Cicek

Era bästa tips för att fixa ett BILLIGT 6-årskalas?

Vi vill ha ett kalas för vår son som har fyllt 6 år men kommer inte kunna lägga ner så mycket pengar på det.. Jag undrar vad ni har för bra tips? Det blir rätt så många barn och vi kommer behöva hyra en lokal, men jag tänkte utöver det.. Blir det tråkigt om man har glass istället för tårta? T ex glass, maränger (kan ju baka själv), strössel, kolasås osv. Och sen kanske ha lite kakor eller chokladbollar också? Jag skulle ju kunna baka en tårta själv annars men det blir rätt så dyrt om man ska ha bär och sånt i, och att köpa går ju på några hundralappar.. eller vore det roligare med kladdkakor med någon rolig dekoration?

Sen tänkte jag att man kunde ha popcorn och saft som inte kostar så mycket. Fiskdamm med lite godis till varje barn, och några lekar (dansstopp och limbo kanske?). Tror ni det blir bra eller blir det för lite? Har ni några andra bra tips?

• Svar på tråden Era bästa tips för att fixa ett BILLIGT 6-årskalas?
  • zika

Ha disco!

Vi hade chips (från Lidl), popcorn, salta pinnar, morotstavar, gurkstavar och 2 sorters dipp. Det var grönsakerna och popcornen som gick åt mest. Saft till

om ni vill kan ni även bjuda på korv med bröd. För oss var det bara 1 barn av 19 totalt som tog mer än en korv

Vi bjöd alla i dotterns klass när hon  fyllde 7. Godis till påsarna fyndade jag på Gekås eftersom jag var där ett par veckor innan discot   

ANJA 2004 OLLE 2006 Ängeln CAROLINA 2012
  • Vinxen

Låter ju inte som att ni har kasst med pengar om ni ska bjuda så många att ni måste hyra lokal. När min styvson fyller år får han bjuda max 6 barn. Vi bor i en liten lägenhet men det funkar ändå. Vi bakar egen tårta och har sylt i och inga färska bär. Bakar bullar själv och hallongrottor. Godis till fiskdamm köper vi på typ ekohallen eller Willys. Lösgodis bara som sedan portioneras ut i vanliga fryspåsar...6 åringar är inte så krävande. Går att göra billigt och roligt ändå!

• zika

V ivar hemma hos oss. Trångt men har man disco måste man inte duka för alla utan de får stå och "mingla"

Godispåsarna hade vi också i vanliga fryspåsar som vi knöt med fina presentsnören bara 

ANJA 2004 OLLE 2006 Ängeln CAROLINA 2012
  • principessan

Varför inte vara ute och grilla korv och servera varm choklad och blåbärssoppa

• Cicek
    Vinxen skrev 2012-03-21 19:55:45 följande:
    Låter ju inte som att ni har kasst med pengar om ni ska bjuda så många att ni måste hyra lokal. När min styvson fyller år får han bjuda max 6 barn. Vi bor i en liten lägenhet men det funkar ändå. Vi bakar egen tårta och har sylt i och inga färska bär. Bakar bullar själv och hallongrottor. Godis till fiskdamm köper vi på typ ekohallen eller Willys. Lösgodis bara som sedan portioneras ut i vanliga fryspåsar...6 åringar är inte så krävande. Går att göra billigt och roligt ändå!
    Njae, vi ska hyra en parklek så det kostar bara några hundralappar och jag tror t o m mina föräldrar kommer betala det åt oss.. Vi funderade också på att ha det hemma och bara bjuda 5 kompisar, men det verkar som att alla på dagis alltid bjuder alla, och vi har gjort det de tidigare åren också.. så vi tänkte att det kanske vore konstigt =/ De är så små också att alla leker med alla så det blir svårt att bara välja 5 stycken.

Blir tårta gott med sylt istället för frysta bär som jag brukar ha? Vad har man mer, vaniljsås kanske? Det vore faktiskt en bra idé i så fall..
  • Modiswe

Köp cheese burgare från MC för 10 st, gör korv med bröd, köp snacks från lidl o willys, gör tårta själv ( godare och billigare, och låt ditt barn vara med. köp födelsedag saker från ÖB.

• principessan

Jag hade inte gjort vanlig tårta. Majoriteten av barnen jag känner hade valt kladdkaka eller glass!

• anyXX

Disco låter väl kul! Skippa fiskedammen och köp salta pinnar, chips/popcorn o morotsstavar på lidl som ovanstående skrev. Glass i sotrpack funakr fint, sen spelar ni musik och dansar, behöver inte vara mer än så :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • m med tre stjärnor

Här får man låna skolans lokaler om man vill, tror inte det kostar något...
    Tårta med sylt, marsansås, grädde och iof frysta bär på toppen gjorde jag i helgen (tioårskalas) det blev gott.

Vi funderade också på att ha disco eller ev trollerikalas (känner en trollkarl så är han ledig kan han komma) nu i vår när vi ska ha åttaårskalas.
    Jag var också inne på att köpa varsinn hamburgare på macdonalds, saft, popcorn och godispåsar efteråt (tar alltid fryspåsar och presentsnöre, såna där färdiga går ju bara sönder....)SKa låna en lokal av mitt jobb.
      I december hade vi sexårskalas på en söndag då la jag i en dricka, en mandarin och två skumtomtar, de var hur nöjda som helst;)    

Tycker att du har planerat ett jättefint kalas!

(kan också berätta att när äldsta var liten gick det troll å hennes dagis, alla skulle överträffa varandra. VI slog oss ihop med dotterns bästis och bestämde oss för ett vanligt barnkalas.
    Vi ställde fram big pack glass, strössel, sås och maränger och så fick de ta vad de ville. Efteråt lekte vi typ sätta svansen på grisen och liknanade grejer. I slutet hade vi fiskdamm. Barnen v<r jätteglada och föräldrarna berättade att de tyckt det var det bästa kalaset!)     

• bonsai

Gör glass tåg. Man tar vanliga 0.5 liters paket o sen dekorerar man varje vagn med choklad fingrar o kakor som hjul o nonstop som dekoration o använd fantasi o godis som dekoration. I godispåsarna skulle jag lägga en ballong, en klubba, nån leksak tex suddis eller studsboll o lite godis. Sen popcorn o saft o kanske ansiktsmålning. Finns bra kritor till det på panduro. Väldigt uppskattat! Lekar: gissa antal i burken o vinn pris, hela havet stormar och kull. Korv med bröd är ett bra tips som ni fick förrut!

• IsabelleLi

Det kalas min son pratar mest om av de han varit på är skattjaktkalaset. Grillning av korv/hamburgare ute och sedan skattjakt med karta och i skattkistan fanns godis till varje barn i en vanlig fryspåse med presentsnöre och namnlapp så att de inte råkade blanda ihop påsarna. Fast då krävs det ju att man antingen bor så att det funkar hemma på tomten eller att man har tillgång till annan plats där man får grilla.... 

• Indianica

Glass blir jättebra, många barn föredrar glass framför tårta

Vi hade dock kladdkaka på kalaset förra året och det var jättepopulärt, så det kan jag varmt rekommendera! Kanske med glass eller grädde till? (valfritt).

Sedan är det bara att sätta ihop ett program av lite olika lekar och tävlingar, brukar vara mkt uppskattat!

• Indianica

Och angående mängden lekar, tror vi hade 5 olika lekar/tävlingar när barnen var i den åldern. Vissa lekar ville de köra flera gånger, så det blev alldeles lagom. Fiskdamm som avslutning är också bra i den åldern. Lycka till

• Tant Prysselius

Ska ni hyra en parklek så tycker jag ni ska grilla istället. Låt barnen grilla korv och som efterätt grilla marshmallows. Barnen älskar det och tycker det är roligt, dessutom är det väldigt billigt. Fiskdamm innan hemgång är också alltid en hit. Godis kommer vara billigt nu till påsk om du vill göra egna påsar. Annars är Tom & Jerry påsarna bra och kostar bara 12kr styck.

Svar på tråden Era bästa tips för att fixa ett BILLIGT 6-årskalas?