• Joico

Sminket "ramlar ner"

Jag sminkar mig varje morgon och efter nån/några timmar så är jag svartsotig under ögonen, inte jättemycket men ändå så man ser att sminket har "ramlat ner". Det är oftast bara höger öga, konstigt nog. Ibland lite på vänster...
    Jag använder en vattenresistent mascara just nu, men innan hade jag en vattenfast. Oftast har jag en kajal också, men jag har provat utan och det gör ingen skillnad.
    Det gör heller ingen skillnad om jag smörjer in ansiktet före eller om jag använder foundation/concealer. 

Vad tusan är problemet? Det ser så fult ut. Tips?

• Svar på tråden Sminket "ramlar ner"
  • SHAKAWKAW

Jag har samma problem. Skitirriterande! Har tyvärr ingen lösning på det...

• Prime

För mig brukar det bli bättre/värre om jag byter mascara. Sen verkar själva underlaget spela roll.. Ex om man har mkt puder etc.

• Joico
    SHAKAWKAW skrev 2012-03-21 20:45:03 följande:
    Jag har samma problem. Skitirriterande! Har tyvärr ingen lösning på det...
    U never saw me skrev 2012-03-21 20:46:30 följande:
    Har  du kanske lite fet hy? Grunda med löspuder.
    Ne, snarare torr... Jag har provat med puder, hjälper inte..
    Prime skrev 2012-03-21 20:48:14 följande:
    För mig brukar det bli bättre/värre om jag byter mascara. Sen verkar själva underlaget spela roll.. Ex om man har mkt puder etc.
    Jag har ju bytt, hjälper inte.. blir inte värre heller
  • Majsan70

Det finns special grejer som lixom låser sminket på plats om man har det problemet. Men grunden måste ju läggas i vilket fall. Jag vägrar puder och foundation, men jag använder niveas dagcreme o sen har jag löspuder bara i området runt ögonen när jag sminkar mig. Sen har jag tranasparant puder över när jag är klar.

Heter det Fix eller nåt det som fixerar sminket? Nån som har lite mer koll kanske?

• Parcae

Jag har haft samma problem fast för mig har det varit eyelinern som ställer till det, använder inte mascara.

Mitt problem är att jag blir lite oljig runt ögonen. Jag har löst problemet genom att byta min flytande eyeliner till en riktigt vattenfast eyeliner och grunda med en mineral primer (Tikeis) för fet hy. Då sitter både pudereyeliner och flytande eyeliner som berget. Ska jag göra en festsminkning så brukar jag köra med Urban Decays primer potion, den är guld för att hålla sminket på plats.

• Olyckan

Sätt inte mascara på underfransarna, kanske kan funka? Om du inte tycker det markerar ögat tillräckligt då kan man ju alltid lägga en lite tjockare eyeliner på ögonlocket. Markerar o ramar ju in på ett lite retro, gulligt vis :)

• Jeff

Du behöver en primer, googla på det :)

• Brucean78

Det är nog mascaran som är den största boven. Det var lika illa för mig tills jag bytte till 38 grader, från shiseido. Den sitter verkligen och det enda som tar bort den är varmt vatten. Inte svett, inte långa dagar osv...

• Edds

fixerar du underlaget med puder? Detsamma gäller egentligen allt du lägger på. Lägger du ögonskugga Lägg en primer under så hålls den på plats. Lägger du kajal så kan du fixera den genom att ta en tunn snedskuren borste och lägga svart ögonskugga på (om du har svart kajal, har du vit, använd vit ögonskugga såklart) Så håller det hela dagen. Foundation och concealer, fixera alltid med puder på (ej för mkt runt ögonen dock om man har linjer men litegrann!) använd alltid ansiktskräm för din hudtyp (rådgivning finns på ex. kicks eller andra hudvårdsaffärer), lägg sen en primer och sen underlag.

Basen är det viktigaste för att allt egentligen skall bli bra. Och maskaran, bör du se till så den inte är för gammal, för då kan den falla ner i smulor, eller så får du ha en som inte är för kladdig som kladdar ner sig (ex en 38 graders maskara) Kanebo eller Clinique har en jätte bra !!!

hittar du absolut ingen maskara som passar dig kan jag rekomendera att färga ögonfransarna istället, det håller några veckor i taget, ser snyggt och naturligt ut och är jätte enkelt att göra hemma :)

Svar på tråden Sminket "ramlar ner"