• Korvens mamma

Röntgen i tidig graviditet

Är gravid i v.11.

Var hos tandläkaren och röntgade mig 040505. Visste inte ens om att jag var gravid då (OM jag var gravid, SM 040430). Men, om jag blev gravid typ dagen innan eller nåt så är det ju jättekänsligt i början med den första celldelningen och så. Nu går jag omkring och är jättehispig över detta och tror att det ska bli något fel på barnet.

Vad tror ni? Är jag knäpp?

• Svar på tråden Röntgen i tidig graviditet
  • Rebekka

Oroa dig inte, jag röntgades alldeles i början när jag var gravid med mitt första barn. Dett var en stor röngten undersökning av huvudet som tog en timme och jag fick kontrastmedel också. Jag hade inte en aning om att jag var gravid och blev jätteorolig när jag fick reda på det men min dotter är frisk som en nötkärna.
    När du röngtar dig hos tandkläkaren får du ett skydd på halsen eller ett skynke så risken är så minimal dessutom är det en mycket liten dos strålar riktade till ett litet område så du kan gott ta det lugnt.
    Lycka till med graviditeten.
    Rebekka

• Themis

Ja, du är knäpp!

Nej men, på fullt allvar: Det är ingenting att oroa sig för. När det gäller röntgen så använder vi både hängslen och livrem i Sverige, och det krävs mycket lägre stråldoser för undersökningar nu än i gamla tider.
    --

Leg tandläkare Cecilia Bark på Medical Link skriver så här:

"Tandläkarröntgen ger mycket låga stråldoser nu för tiden, men under de första tre månaderna av graviditeten brukar vi undvika att ta röntgenbilder eller använda ett heltäckande blyförkläde, för att det inte skall finnas någon som helst risk för fosterskada p.g.a. röntgenstrålning.

Det är alltså bra att tala om för sin tandläkare att man är gravid, så att man eventuellt kan avvakta med röntgenbilderna tills barnet är fött.

Skulle det vara så att man har varit hos tandläkaren och därefter fått reda på att man är gravid, behöver man inte vara orolig, för sannolikheten för att sidostrålning från röntgen skall ha skadat barnet är oerhört liten. Området som utsätts för strålningen är mycket begränsat och är störst i ansiktsregionen och avtar därefter, men vi tar inga risker om vi vet att patienten är gravid."

Källa: www.medicallink.se/fragel_tandforum/tidigareFragor_svar.cfm
    --

Enligt riktlinjer för röntgen av gravida, nerskrivna av professor Hans Ringertz, Röntgenkliniken/Karolinska sjukhuset så är det så här:

Det är i första hand när man riktar röntgenstrålningen direkt mot områden mellan diafragma (övre magmusklerna) och knäna som ett eventuellt foster kan påverkas.

Även om läkare oavsiktligt skulle råka bestråla ett foster för att kvinnan inte vet att hon är gravid så skriver han att risken för skador på barnet, även med höga doser röntgenstrålning, ändå är mindre än risken med att t ex ta ett fostervattenprov(!). Men i det läget får kvinnan ändå alltid en individuell riskbedömning och blir noggrannt följd under graviditeten.

Källa: www.internetmedicin.se/dyn_main.asp&sub=147&item=7&ref=topo

• pillalilla

Jag arbetar på en operationsavdelning, vilket ibland innebär arbete i röntgenstrålning. När man är konstaterat gravid, bör man inte längre jobba i strålningen, men fram tills dess har vi alla jobbat på som vanligt och alla våra ungar är friska och krya. Det är klart att man inte ska utsätta sig i onödan, men har det skett en gång, kan du ta det lugnt!

Jag har för mig att stråldosen vi i snitt får under ett års arbete motsvarar ca en tredjedel av den stråldos man normalt får genom att tex vara utomhus osv... Kom också ihåg att strålningen man får genom att flyga till Mallis en gång är betydligt högre! Detta ger kanske lite proportion till det hela...

• Korvens mamma

Åh så skönt! Då kan jag pusta ut nu då!!

Svar på tråden Röntgen i tidig graviditet