Blanceflor skrev 2012-03-25 11:09:20 följande:
Förskolan har gjort fel. Personalen måste vara så proffsiga att de kan säga till de nyfikna föräldrarna att de inte kan prata om andras barn. Skulle jag få reda på att personalen på min dotters förskola gjort likadant hade jag tagit upp det med rektorn på en gång.
Håller med om att det ska finnas en öppenhet om funktionshinder, men man måste också kunna acceptera att andra kan vara annorlunda utan att man veta den exakta orsaken till varför.
Instämmer, sedan tycker jag faktiskt inte att man som förälder behöver veta exakt vad någon annans barn har för funktionshinder. Min son går i skolan för nuvarande med barn med olika npf, och jag känner inte alls att jag måste veta exakt vilka diagnoser alla barnen har för att kunna diskutera det med sonen och förklara.
Gäller det dessutom ett synligt fukntionshinder ser man ju bara genom en titt att "Kalle inte kan gå" och man kan prata om det utan att veta den exakta diagnosen bakom.
Vi hade en period här sonen vår son själv insåg att han hade svårt med saker andra barn hade lätt för och att det skapade problem, verkligen INTE rätt läge att vara öppen och basunera ut vad han hade när han mådde så såligt av det själv, däremot nu är det inga problem. Men då var det jättekänsligt innan han själv förstod.