• Anonym

6v bebis flåsandas på natten

Som rubriken lyder så blir man ororlig för det låter som hon får andnöd. Frågade min bvc sköterska och fick bara att bebisar låter. Men det låter som att det är nåt i halsen på henne. Detta uppstår när hon nattammats. Hon rapas och hålls upprätt en stund, sen läggs hon i sängen och då startar detta direkt. Hon verkar sova men ligger och fäktas med armarna och när jag plockar upp henne så andas hon flåsande. Är detta vanligt eller ska jag tjata mer på min bvc sköterska?

• Svar på tråden 6v bebis flåsandas på natten
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-22 09:39:56 följande:
    Som rubriken lyder så blir man ororlig för det låter som hon får andnöd. Frågade min bvc sköterska och fick bara att bebisar låter. Men det låter som att det är nåt i halsen på henne. Detta uppstår när hon nattammats. Hon rapas och hålls upprätt en stund, sen läggs hon i sängen och då startar detta direkt. Hon verkar sova men ligger och fäktas med armarna och när jag plockar upp henne så andas hon flåsande. Är detta vanligt eller ska jag tjata mer på min bvc sköterska?
    missade att skriva att hon låter rejät...stönar, stånkar, harklar, gurglar, väser mm
  • BVCsköterska Carmen

Hej!
    Jo, bebisar "låter". Vet inte hur gammal hon är? Alla låter på olika sätt, andas olika fort, spritter, rör sig. Mkt händer, fr.a. när de sover. rent anatomiskt skall luftvägarna växa till sig, brosket "styvna upp" och själva styrningen av andningen mogna.

Vissa barn har dock lite mjukare s.k. ringbrosk (de ringar av brosk som bygger upp luftstrupen) och kan låta lite pipiga. Ibland kan det upplevas som mer ordentliga bekymmer med att hålla luftvägen.

MEN, det vanliga är det vanliga och oftast ofarligt Glad Är ni oroliga tycker jag att ngn läkare bör lyssna på henne.

MVH
    Carmen

• Anonym

Hej! Tack för bra svar, nu blev jag lite klokare. Ska ta upp de tmed min bvc. Hon är 6 veckor gammal och hållt på med detta i ca 2-3 v.

Svar på tråden 6v bebis flåsandas på natten