• Anonym

    Fundersam

    Hej. Jag har lite funderingar kring dotterns vikt. Hon är idag 14 mån oc väger 9990 g och är 82 cm lång. Hon vägde vid 8 mån 9015 och sedan har hennes viktökning gått ganska sakta, ( men hon var ju inte liten vid 8 mån) Jag går på öppna förskolan och väger dottern med jämna mellanrum. BVC tyckte ja skulle fortsätta med detta och återkomma vid 15 mån om hon då inte vägde runt 10,5 kilo. Jag var mer orolig förut när hon var mindre (8-10 mån) men inte längre. Dottern har inte ont i magen längre, är glad, envis och busig. Hon växer ju också bra på längden och har gjort hela tiden. ( lång pappa) Jag tror inte att min dotter kommer väga 10,5 kilo om en månad men ja känner att jag inte är orolig och därmed funderar jag på att strunta i att ringa BVC och istället vänta till 18 mån kontrollen. Vad tycker du/ni?

  • Svar på tråden Fundersam
  • BVCsköterska Carmen

              Hej!

    Det låter kanske inte som det är så farligt, men generellt kan jag tycka, när man har en BVC sköterska som är mån och vill "kolla läget" kan det kanske vara bra att ta den där viktkontrollen ändå. Mest för att få in alla vikter i systemet och se hur kurvan ser ut, vilket säger betydligt mer än en viss viktsiffra!
    MVH
    Carmen

Svar på tråden Fundersam