Skogsvitter Eftersom jag arbetar med barn 1-5 år så träffar jag många barn med olika behov och olika personligheter. Därför känner jag mig trygg i att min dotter verkar må bra. Hon är alltså inte slöare, tröttare, mindre aktiv, pratar mindre, leker mindre osv än barn i sin egen ålder. Hon är faktiskt snarares mer energisk och busig och visar glädje oftare än många andra barn. Hade jag inte haft erfarenhet av barn i hennes ålder så skulle det vara svårare för mig att bedöma om bon är trött ofta, leker mindre än andra osv. Därför känner jag mig tryggare nu när hon passerar 1 år eftersom jag har haft erfarenhet av barn i den åldern. När hon var mindre var jag mer orolig eftersom jag inte visste vad son är "normalt". Dottern hade ofta ont i magen ( kurrade, prutade) , lös avföring mm. Jag var orolig, tog upp på BVC om detta och även att hon stannade av så pass mycket på vikten. BVC - hon växer så bra på längden så det är INGEN fara. Nähe ....tänkte jag. Jag var övertygade om att hon var allergisk mot någonting eller extra känslig för någonting eftersom hon hade ont i magen ofta. Men nej nej ...det är vanligt att magen spökar. Nu mår dottern bra i magen ( i alla fall vad vi upplever och hon är mindre gnällig och oftast glad) och energisk. Därför känns det som om hon går upp lite sakta i vikt nu så är det ingen fara eftersom hon bar gjort det i ett halvår nu. Vid 7,5 månad vägde hon 9015 gram och var 69 cm lång. Idag ( snart 15 månader) väger hon 10170 g och är 82 cm lång. Det är jag som tjatat på BVC .....det var jag som tvingade fram ett svar på vad hon skulle väga vid 15 månader för att det skulle vara " normalt" eftersom jag tyck hon går upp dåligt. De har aldrig varit oroliga. Medelvikten för 15 månader ( i min gröna bok från BVC) så är det tjocka medelstreket på 10,5 och medlelängden är 78 cm.