• paddan11

Vikt/ längd 14 mån ( på friska barn och ej födda för tidigt)

Hej Jag undrar vad ditt/dina barn vägde och hur långa de var vid 14 mån. Jag har en dotter på 14 mån som väger 9990 g och är 82 cm. Hon följer inte sin kurva då hon vägde ( vid nästan) 8 månaders ålder 9015 gram. Jag väger henne på öppna förskolan när vi är där oc BVC tyckte jag skulle fortätta med det och ringa dem när hon är 15 månade om hon då inte väger 10,5 kilo. Med all sannolikhet så kommer min dotter inte väga 10,5 kilo om en månad. Men jag är inte orolig. Bör jag ringa i alla fall?

• Svar på tråden Vikt/ längd 14 mån ( på friska barn och ej födda för tidigt)
  • Duckan

Nu vet jag inte hur din dotters kurva ser ut, men Siri låg alltid snäppet under medel. Hon gick sakta men säkert uppåt dock vilket kanske räcker gott och väl.
    Har hon dippat ner eller är det bara att det står till som oroar dig och bvc?
    Siri vägde inte 10 kg förrän hon var 2år.  (Eller var det tre år?? Hon väger idag, 5 år gammal, ca 16-17 kg)

• Dohgon

hm.- våra barn, killar visserligen, väger väl si sådär 12kg ungefär. 11 vid ett år och nu 14 månader. längden är ja inte säker på men ungefär det samma tror jag =)

Våra ligger lite under medel på pojkar men ingen fara då de följer sin kurva perfekt =)

• paddan11

Tack för era svar!! Min dotter har "gått ner 2 kurvor" sedan hon var 9 månader tills idag. Nu väger hon nästan en kurva under och är två kurvor över på längden. Hon har gått upp hela tiden. Men bara runt 100 g vissa månader. Hon har ju gått upp drygt 900 gram på ett halvår. Men som sagt jag känner mig inte orolig längre. När hon var mindre kände man sig mer osäker men inte nu då hon är över 1 år. Jag jobbar som förskollärare och känner mig därmed säkrare på barn som är över 1 år, rent generellt. Min dotter mår bra. Tidigare, innan 1 års ålder, hade hon ofta problem med magen. Det kurrade och hon hade magknip och därför funderande jag på om hon var allergisk mot någonting. Men nu har som sagt magen blivit helt bra och min dotter är en pigg och glad tjej. Jag tror inte att vi kommer ringa BVC om en månad ..... Men vi får väl se ...

• dripdrop

Min dotter vägde 9,4kg vid 14 mån. Stod stilla ett tag från 10-12 mån men BVC sa att det var helt i sin ordning.

Hon sitter aldrig still och har inte ens tid att äta, så nog går kalorierna åt

Tycker inte man behöver bry sig om hekto hit och dit så länge barnet verkar piggt och mår bra! Så nej jag hade nog inte ringt om jag inte var orolig.

• Hannathu

min 17månaders kille vägde igår 11,2 och han är sådär 83-85cm lång (dvs han är inte mätt på evigheter...)

• Cat79

Min dotter var 74 lång och vägde 10,01 kg vid ca 14 mån.

• Hannathu
    Hannathu skrev 2012-03-24 09:51:36 följande:
    min 17månaders kille vägde igår 11,2 och han är sådär 83-85cm lång (dvs han är inte mätt på evigheter...)
    missade ju skriva att för tre månader sen var han ungefär 0,5kg lättare och var ca 2 cm kortare
  • Vevvis

Mina grabbar:

Ettan - Ingen vikt tagen mellan 1 och 1,5 år men när han var året var han 72,5 cm lång och vägde 9570 g
    Tvåan- 13 mån 76,6 cm lång, 8100 g 
                15 mån 78 cm, 8230 g
    Trean- 14 mån 77 cm, 9070 g 

Både tvåan och trean har avvikit för mycket från sina kurvor från det att de var ca 6 mån. De har båda därför testats för bl.a allergier (enkelt blodprov).
    En risk om de står still/går upp lite under flera månaders tid är att längdkurvan till slut också dalar. Om hon är pigg och glad tror jag inte du behöver oroa dig men samtidigt ser jag inget fel i att höra av dig till bvc. Skulle det mot förmodan vara så att hon lider av nånting så är det ju bra att upptäcka det tidigt

• skogsvitter

Vänta här nu, har hon gått ner 2 kurvor och denna nedgång har skett sedan efter att hon var 9 månader?! Hon har alltså gått ner 2 kurvor på 5 månader? Eller missuppfattar jag då?

Vad alla andras barn väger spelar naturligtvis ingen som helst roll för just ditt barn, våra har varit små och särskilt äldsta som legat 2 kurvor under medel hela tiden. Dvs ända från födseln. Hon vägde inte ens 9 kg vid 14 månader. Yngsta dottern låg prick på medel och vägde ungefär 9,5 kg vid 14 månader. De har alltså båda vägt mindre än dina. Men de har följt sina kurvor.

Om ditt barn måste väga 10,5 kg vid 15 månader så är ju det fortfarande över medel. Men med tanke på barnets längd (mycket lång) och att hon dalat 2 hela kurvor så är det naturligtvis allvarligt. Jag förstår inte ens hur du inte kan vara orolig om det stämmer som du skriver. Hon måste ju vara väldigt mager.

• paddan11

Skogsvitter Eftersom jag arbetar med barn 1-5 år så träffar jag många barn med olika behov och olika personligheter. Därför känner jag mig trygg i att min dotter verkar må bra. Hon är alltså inte slöare, tröttare, mindre aktiv, pratar mindre, leker mindre osv än barn i sin egen ålder. Hon är faktiskt snarares mer energisk och busig och visar glädje oftare än många andra barn. Hade jag inte haft erfarenhet av barn i hennes ålder så skulle det vara svårare för mig att bedöma om bon är trött ofta, leker mindre än andra osv. Därför känner jag mig tryggare nu när hon passerar 1 år eftersom jag har haft erfarenhet av barn i den åldern. När hon var mindre var jag mer orolig eftersom jag inte visste vad son är "normalt". Dottern hade ofta ont i magen ( kurrade, prutade) , lös avföring mm. Jag var orolig, tog upp på BVC om detta och även att hon stannade av så pass mycket på vikten. BVC - hon växer så bra på längden så det är INGEN fara. Nähe ....tänkte jag. Jag var övertygade om att hon var allergisk mot någonting eller extra känslig för någonting eftersom hon hade ont i magen ofta. Men nej nej ...det är vanligt att magen spökar. Nu mår dottern bra i magen ( i alla fall vad vi upplever och hon är mindre gnällig och oftast glad) och energisk. Därför känns det som om hon går upp lite sakta i vikt nu så är det ingen fara eftersom hon bar gjort det i ett halvår nu. Vid 7,5 månad vägde hon 9015 gram och var 69 cm lång. Idag ( snart 15 månader) väger hon 10170 g och är 82 cm lång. Det är jag som tjatat på BVC .....det var jag som tvingade fram ett svar på vad hon skulle väga vid 15 månader för att det skulle vara " normalt" eftersom jag tyck hon går upp dåligt. De har aldrig varit oroliga. Medelvikten för 15 månader ( i min gröna bok från BVC) så är det tjocka medelstreket på 10,5 och medlelängden är 78 cm.

Svar på tråden Vikt/ längd 14 mån ( på friska barn och ej födda för tidigt)