• Adrienne

Bebisar kan VISST vara pälsdjurallergiker!

ej!
    Jag vill skriva ett inlägg för att fler ska få kännedom om att bebisar under ett år visst kan vara allergiska mot pälsdjur. Min son har sen han föddes varit snuvig, nyst, haft rödkantade ögon, och lätt fått prickar. Jag har sagt från början till bvc att jag varit orolig för kattallergi eftersom vi har katt men blivit bortviftad med förklaringen att bebisar under ett år inte kan vara allergiska för att det tar år att utveckla en kattallergi. Trots det tog jag upp ämnet så gott som på varje besök. Snörvligheten förklarades med trånga näskanaler som växer bort, vi utredde att det inte var nån missbildning.

Jag fixade till och med en tid till allergimottagningen i Kungshöjd, men där sa de bara att de inte gör allergitester på barn under ett år. Till slut blev min son 8 månader och jag fick en ny bvc-sköterska. Stackare som är förkyld sa hon. Jag förklarade att han låter alltid så snörvlig och berättade om mina allergimisstankar. Hon kände till att i backa testar de även små barn och jag fick en remiss dit. Läkaren där sa också att det är mycket ovanligt att små barn är allergiska mot pälsdjur, men ett pricktest utfördes på min då 9 månader gamla son. Och som jag redan "visste", en STOR prick för katt. Trots att alla kunniga sagt att det är i stort sett omöjligt.

Så om det är någon förälder som misstänker att deras bebis är allergisk, tjata, tjata, tjata om ett pricktest.

• Svar på tråden Bebisar kan VISST vara pälsdjurallergiker!
  • Tow2Mater
    Adrienne skrev 2012-03-22 13:38:03 följande:
    Och som jag redan "visste", en STOR prick för katt. Trots att alla kunniga sagt att det är i stort sett omöjligt.
    Tack för infon. Och det visar igen att vi inte ska lita blint på det som sägs bara för att de som säger det påstår sig vara "kunniga" eller "experter" etc och ta deras ord för lag.
  • krompa

Det borde ju vara välkänt vid det här laget...

Min lillebror var allergisk mot både mjölk och pälsdjur när han var liten bebis fram tills han var  ca 4-5år. Det var ju ändå 30 år sedan nu, och han lär inte varit den enda med allergier...

Min son tål inte Ipren, det ville ingen heller på bvc acceptera, tydligen ska alla tåla både panodil och ipren...

• Sweet life

Självklart kan man det!!

Däremot kan man aldrig vara allergisk mot nått som man inte blivit utsatt för. Man reagerar ALDRIG första gången man utsätt för en allergen..!

• Tow2Mater

Eftersom det inte är nytt kan man ju undra vilka puckon till professionella "kunniga" det finns i arbetslivet idag.

• mikroE
    Tow2Mater skrev 2012-03-22 14:58:56 följande:
    Eftersom det inte är nytt kan man ju undra vilka puckon till professionella "kunniga" det finns i arbetslivet idag.
  • Adrienne

Vi har här kollat så att han inte har någon missbildning i näsan som orsakar snörvligheten, vi har varit hos hudläkaren för prickarna, vi har varit en gång på allergimottagningen och vi har även fått röntgat hans lungor för att se så rossligheten inte kommer därifrån.

Hade det inte varit enklare att lyssna på en mammas instinkt och göre ett enkelt pricktest!?

Lite trött blir man på vården ibland, att man ska behöva kämpa så för att bli trodd. Det är precis som att de tror att bara för att något är ovanligt så förekommer det inte.

• iffis

Precis det här jag behövde få bekräftat, våran tjej är 3,5 månader och har varit precis som du beskrivit det i 2,5 månader vi har varit på sjukhuset titt som tätt för att få adrenalin. Jag har frågat 3 läkare om det kan vaara katten eller annan allergi eftersom hon är den enda som är "förkyld" hela tiden, sist nu kollade dom blodstatusen och den var felfri alltså ingen infektion trots att hon är tät jämnt. Hon har anlag från både min och pappans sida för allergi och astma men vi får bara svaret att är man under 1 år så KAN MAN INTE var allergisk, nu förra fredagen var vi och röntgade lungorna för att se vart rosslet kommer ifrån. Hennes stora syster visade tecken på mögel allergi när hon var drygt året men det vägrar dom kolla oxå eftersom mögel visstas man ändå inte i.

• Adrienne

Tråkigt att de inte lyssnar, det gjorde de inte på mig heller :(
    Det verkar hopplöst att få läkarna kolla upp allergier på små barn. Men kämpa på, efter mycket tjat lyckades jag få dem att göra ett pricktest. Nu har du ju argument för att det kan vara värt att kolla i alla fall :) Hoppas ni får svar på varför hon är tät jämt! Ang mögelkommentaren förundras man ibland över hur dumma svar man får!

• iffis

Sitter på barn medicin nu och dom har beslutat att ta allergi test nu idag, hon sa att det var möjligt men ovanligt.

• Adrienne

Härligt! Vad bra att de äntligen gjorde det!

Hoppas att allt går bra och att du får den hjälp din dotter behöver!

Svar på tråden Bebisar kan VISST vara pälsdjurallergiker!