• Anonym (AAHHHH!!!)

Flytta utan medgivande?!?!?

Finns det något slags kryphål som gör att jag kan flytta ca 8 mil bort, till annan kommun, utan den andre vårdnadshavarens medgivande????

• Svar på tråden Flytta utan medgivande?!?!?
  • Anonym (AAHHHH!!!)

Nu är det ju så att jag tror att det är för barnens bästa att vi flyttar. Om jag då ser till att barnen kommer till sin pappa som de ska varannan helg så skadas ju inget umgänge heller! Men han måste fortfarande skriva på eller??? Även om man har papper på att de är boende hos mig?? 

• kotten91

Om du är boendeförälder och har dom skrivna hos dig så är de tyvärr bara att flytta. Då har pappan nada att säga till om.
    Grymhetens verklighet.

• Anonym (AAHHHH!!!)

Detta är absolut inget jag vill göra för att vara grym eller elak mot deras pappa.

Jag vill få en nystart o tror att detta kan vara bra även för dom.

Grejjen är att han vägrar gå med på att de byter dagis igen då de redan gjort det en gång. De är väldgt sociala av sig så tror inte det skulle vara problem.

Jag är sjyst mot pappan o begär inget underhåll o jag skulle absolut inte kräva att han skulle åka de milen för o träffa sina barn...det skulle jag sköta. Jag vill att de ska träffa sin pappa. Men han är så orättvis o ställer krav hit o dit på mig men vägrar mig en flytt.

Det var därför jag undrade som jag gjorde....

• lillensmamma
    kotten91 skrev 2012-03-24 20:36:56 följande:
    Om du är boendeförälder och har dom skrivna hos dig så är de tyvärr bara att flytta. Då har pappan nada att säga till om.
    Grymhetens verklighet.
    Va menar du? Måste inte pappan skriva på ändå, även att de är mamman som är boendeförälder?!
    carpe diem
  • SupersurasunkSara

Om de har gemensam vårdnad måste båda skriva på oavsett vem som har boendet.

MEN man kan flytta, skicka in papprena utan underskrift och då görs en utredning om var barnen har sin huvudsakliga dygnsvila och då skrivs barnen där.
    Om pappan är snabb kan han yrka på att få interimistisk vårdnad, dvs boendet tills utredningen är klar. Beror nog på hur gamla barnen är dock och hur mycket anknytning de har till pappan om det går igenom.

Du måste också komma ihåg att det finns en risk med det, pappan kan få vårdnaden om han stämmer dig.

• kotten91

Men hur kan du veta vad som är bäst för barnen? nu, och för flera år framåt?
    Varför är de bättre att flytta så många mil ifrån?

Om du flyttar så långt kommer pappan och barnen aldrig ha ett "normalt" liv tsm.
    Du kommer förhindra detta genom att dom går i skola osv.

Blir lite smått förbannat av att läsa detta då jag och min sambo varit med om just detta.
    Mamman till sambons barn tog sitt pick och pack och flyttade 10 mil härifrån. byte skola och dagis skickade in papper på att barnen hade bott hos henne mer, men i själva verket var det tvärtom med några dagar längre som dom bodde hos oss.
    Barnen lider så sjukt mkt av detta, och vi lider. hon har ju pajjat alltihop. hur ska ett varannan vecka boende fungera? ska vi köra dom 10 mil och sen 10 mil hem och samma för å hämta dom? 40 mil om dagen då dom går i skola?

Nää, tänk efter riktigt ordentligt innan du nyttjar din makt som mamma i detta samhälle. Slår pappan barnen? lider dom när dom träffar pappan, och om dom gör de? kommer ett varanan helg umgänge göra detta bättre?  

• Anonym (AAHHHH!!!)

Det funkar inte med pappan o hans nya sambo i kombination med mina barn. Dom tycker det är jobbigt där. Psykologer har sagt att de borde vara där typ bara lördag varannan vecka. Utan övernattning. O det känns som att det kommer inte kunna bli varannan vecka sen heller. Dels pga av detta o även att jag tycker att barnen borde ha ett ställe o bo på när det är skola o inte dra skolgrejjer o allt fram o tillbaka. Mitt ex kan ju knappt stava själv så läxor lär ju inte bli hjälpt med så bra där heller när det väl är dags.

Jag skulle göra allt för att varannan helg funkar plus långhelger o längre period på sommaren o vid jul. Bättre det än att jag bor kvar o så funkar knappt varannan helg. Jag får hämta tidigare typ jämt.

Bättre att de har stabila två boenden som verkligen funkar anser jag.

Svar på tråden Flytta utan medgivande?!?!?