• star67

Tips och råd om körkort vid uppkörning

vad brukar man göra under tiden? vilken tid blir bättre att boka det finns kl 8:15 och runt kl 13  på en fredag.
    om det finns någon som har gjort det nyligen blir toppen att svåra.

Jag har övningköra ganska länge under ett år och har övat 8 timmar på körskolan och funderar på att ta 3-4 lektioner till innan uppkörning. min körlärare tycker att jag tar upp till 10 lektioner till.

• Svar på tråden Tips och råd om körkort vid uppkörning
  • Lena

Gör en provuppkörning med en annan lärare. Det gav mig mest.

Välj uppkörningstid efter när du är på topp under dagen.

• Majuni

först får du börja med säkerhetskontroll, sen får du göra ett stickprov av allt som kan tänkas dyka upp tex, villaområden med 30-vägar, inledande tätort med 50 vägar, stadstrafik med trafikljus, rondeller, enkelriktade gator, huvudleder. Motorväg med 110-väg, landsväg med farliga vänstersvängar. Du kanske får backa runt hörn och vända på lämplig plats, fickparkering eller annan parkering.
    Du ska kunna göra rätt bedömningar i olika situationer.  Kunna samspela med andra trafikanter. Du ska kunna avsöka på rätt sätt och har bra spegelrutiner.

osv osv osv

var ska du köra upp?  

• star67

i Jönköping ohhh det verkar svårt. farliga vänstersvängar vet jag faktiskt inte hur ska jag göra varje person har olika syn till det tex när kan man svänga och när får man inte? min privat lärare sa om det finns bakom mig några bilar tex 2 och 2 framåt ska jag försöka köra och det finns mer ska jag förtsätta framåt och vända tillbaka.

jag är bara rätt att inte fattar var ska jag ta vägen när han be mig att köra någonstansObestämd

• Lena

Det är svårt att köra upp. Det är därför man gärna ska prova att köra upp med en körskolelärare.

• star67

ja jag ska köra med någon innan då får se vad missar jag.

• Majuni
    star67 skrev 2012-03-22 20:40:48 följande:
    i Jönköping ohhh det verkar svårt. farliga vänstersvängar vet jag faktiskt inte hur ska jag göra varje person har olika syn till det tex när kan man svänga och när får man inte? min privat lärare sa om det finns bakom mig några bilar tex 2 och 2 framåt ska jag försöka köra och det finns mer ska jag förtsätta framåt och vända tillbaka.

jag är bara rätt att inte fattar var ska jag ta vägen när han be mig att köra någonstansObestämd
    du ska ju kunna följa anvisningar och veta vilket körfält som leder dig dit.
    vänstersvängar på landsväg är ju från situation till situation.. mycket trafik kör vidare och vänd. om det är lite trafik så kanske du kan svänga.  
  • Lena

Säg du inte vill ha en lektion utan en provuppkörning.

Hur man ska göra vid vänstersväng beror på om det är säkert eller ej. Innan sängen kan man stanna på en busshållplats och låta bilar köra om (tappa av)

• Skabetti

Jag gjorde första uppkörningen på eftermiddagen. Gick inte alls! Andra gjorde jag på morgonen och lyckades! Så att köra upp på morgonen funkade bäst på mig och då hann jag inte stirra upp mig innan...

• star67

han fick boka åt mig kl 8.15 jag skulle vilja lite senare kanske 9-11 men han sa det fanns inte några tider förutom 8,15 och vid 13 tiden, men jag ringde idag till vägverket och frågade om det finns lite senare och de sa att det finns vid 10,45 och 11,30 tror jag sa han, men varför min lärare inte bokade den till mig?? 

min man jobbar tidigt denna dag och jag måste lämna barnen på dagis innan jag åker så tänkte att det kan bli lite stressig !!

Jag har inte talat för honom att jag ringde men jag brättade varför jag vill inte så tidigt och att jag skulle vilja köra lite innan uppkörningen men han sa att han kommer och hämta mig vid 07,15 när jag lämnar barnen och sen jag kör 1 timma så det låter bra hoppas att jag klarar.  Jag har 2 dagar innan teoriprovet också.

• Majuni
    star67 skrev 2012-03-23 15:20:51 följande:
    han fick boka åt mig kl 8.15 jag skulle vilja lite senare kanske 9-11 men han sa det fanns inte några tider förutom 8,15 och vid 13 tiden, men jag ringde idag till vägverket och frågade om det finns lite senare och de sa att det finns vid 10,45 och 11,30 tror jag sa han, men varför min lärare inte bokade den till mig?? 

min man jobbar tidigt denna dag och jag måste lämna barnen på dagis innan jag åker så tänkte att det kan bli lite stressig !!

Jag har inte talat för honom att jag ringde men jag brättade varför jag vill inte så tidigt och att jag skulle vilja köra lite innan uppkörningen men han sa att han kommer och hämta mig vid 07,15 när jag lämnar barnen och sen jag kör 1 timma så det låter bra hoppas att jag klarar.  Jag har 2 dagar innan teoriprovet också.
    tiderna du fick av läraren kanske måste stämma med hans schema och bilen är ledig dessa tider. men om du vill boka på vägverket kan du ju boka vilken tid du vill, men då får du ju köra upp med vägverkets bil....
  • star67
    Majuni skrev 2012-03-23 19:01:18 följande:
    tiderna du fick av läraren kanske måste stämma med hans schema och bilen är ledig dessa tider. men om du vill boka på vägverket kan du ju boka vilken tid du vill, men då får du ju köra upp med vägverkets bil....
    ja det kan vara så! bilen är inte så stor skillnad tror jag min körskola har en volvo 50 desil och vägverket har också volvo 50 fast bensin tror jag. men jag gillar inte körningen med den fick motorstopp flera gånger.
    själv har kört vår opel zafira 2003 först och sen volvo s40 2006 och nu opel zafira 2007 som jag körde bättre än volvo 50 faktiskt men vår volvo s40 var väldigt lätt att köra. jag gillar inte att köra med förskolan bil kanske är bättre och prova med vägverket nästa gång ifall om jag inte klarar första gången eller kanske en annan körskolan bil!! men jag hoppas att jag behöver inte göra det och att jag klarar på första försöket.
  • Majuni

du tar körkort på B-körkort och ska kunna köra vilken bil som helst

Lycka till! 

• star67
    ohhh jag är väldigt ireterad på kärring som  jag körde upp med och även hatar henneSkrikandes,  jag hade inte gjort något fel faktiskt och när hon sa att vi ska åka till trafikskolan igen jag blev jätte glad och trode att jag får körkortet.

men nej sa hon, jag frågade henne vad som jag hade för fel hon sa att jag levererade bilen inte så bra, jag fick göra fickparkiring jo det tog en stund men jag fixade i alla fall även baka runt kant hon sa att jag gjorde rätt först men sen jag visste inte till vilken håll ska jag styra men jag fixade den och det gick ganska fort. sen hon har skrivit på lappen att det var för fort alltså hastighetSkrikandes.  men jag kunde inte låtta bli och jag sa till henne att det är ändå inte något som är riskfarligt att vara på trafiken jo hon sa att det kan bli sen hon sa att jag inte tittade tillräklit på korsningar Obestämd jag vet väll att jag var jätte noga med det.

Svar på tråden Tips och råd om körkort vid uppkörning