Någon som semestrat på Læsø?
Læsø. Tips på boende? Restauranger?
Barnkul (5, 11 år)? Vilket område är finast?
(Troligen har vi cyklar med oss)
/Marie
Læsø. Tips på boende? Restauranger?
Barnkul (5, 11 år)? Vilket område är finast?
(Troligen har vi cyklar med oss)
/Marie
Jag var på Läsö varje sommar under hela min barndom, är från Göteborgs skärgård - och har man egen båt så är det dit man åker på sommaren.
Vi öbor åker gärna till Österby, som är en lite mindre fiskeby med en härlig hamnfest med tivoli, mat och dans i Juli.
Det vanligaste är nog att man som barnfamilj åker med "Läsögrisen" från Fredrikshamn till Västerby på Läsö. Sen hyr man nåt hus eller bor på camping i stuga där, eller i Byrum som är byn mitt på ön.
Jag skulle rekommendera att bo runt omkring Västerö, stränderna är fantastiska! Planera inte för mycket, cykla omkring på ön, spana in salttillverkningen, boka en ridtur på stranden och bara njut.
Ta er gärna till Österby och spana in gamla seglare som "blev kvar", ät en bit mat i hamnen och gör ett besök på sjömanshemmet i fiskhamnen för en fika och lite sjörövarhistorier :)
Det var några år sedan jag var på ön, så jag kan inte tipsa om specifika saker, men rekommenderar att åka dit!
Tusen tack för tipsen!!
Troligen åker jag ensam med barnen, tror inte 5-åringen kan rida (själv) men det hade vi gärna gjort annars! Västerö OK! Österby är lite mer båt-folk då?
Österby är mer traditionell fiskeby, inte så mycket "turistiska" aktiviteter att pyssla med, mest hänga på stranden och ha det gott. Till Österby åker långfärdsseglarna, öfolket från Göteborg och en och annan bohem
Västerö är större, mer turister eftersom öns färjeläge är där, mer seglarfolk i dyra båtar och fler aktiviteter att göra. Tror att det finns en turistinformation i Västerö också.
Vädret kan slå om galet snabbt på ön, ena sekunden solsken, nästa stund orkanbyar och ösregn, men det drar över snabbt oftast.
Hej Minnamarie!
Nu bär det av mot Læsø på lördag! :D På cykel.
Vi ska bo både i Østerby och Vesterø, blir hotell för alla hus verkade redan bokade (i mars) som låg relativt nära stranden.
Skulle från början stanna en vecka men nu blir det bara 4 nätter, vi får väl se kanske blir vi "bitna" och återkommer längre nästa sommar! ; ) Blir dyrt med hotell, rätt bra hotell med ; )
Har du vart i Byrum, är det en by vi ej bör missa? Försökt hitta vad restaurangerna tar för lunch/middag men hittar inget. Första dagen är det "Kräft-festival" i Østerby, hoppas hinna fossa lite när vi kommer fram.
MVH
Marie