• rosagubben

hur räknar man SGI/FP, 240 dagar?

Hejsan!

Nyligen fått reda på att jag är gravid, och är beräknad till 20 november 2012, ungefär.
    Jag har varit anställd som timvikarie vid ett äldreboende sedan december 2011, hur länge(till vilken månad) måste jag jobba för att förhindra att jag får föräldrapenning på lägsta nivå?
    Jag vet att man måste ha jobbat minst 240 dagar innan beräknad förlossning, betyder det att jag måste jobba ända fram till 8:e månaden för att få högre föräldrapenning?
    Kan man inte räkna med att jag faktiskt har jobbat i sedan december?
    december - augusti blir ju 8 månader sammanlagt...
    Vad händer om jag kanske bara klarar att arbeta fram till augusti 2012? Får jag föräldrapenning på lägsta nivå då?

Förlåt om det verkar rörigt, men detta är mitt första barn(som dessutom är oplanerat) så jag har ingen aning om hur det här med SGI och föräldrapenning går till. 

Tack på förhand!

• Svar på tråden hur räknar man SGI/FP, 240 dagar?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Generellt gäller att en gravid kvinna, som 240 dagar före beräknad förlossning arbetar och har en SGI överstigande grundnivån vilket för närvarande är ca 85000 kronor per år, har rätt till föräldrapenning på sjukpenningnivå för de första 180 dagarna. Hon kan inskränka eller sluta arbeta tidigast sex månader före beräknad förlossning och skyddar ändå sin SGI.

Utifrån vad du beskriver i din  fråga skulle du uppfylla detta villkor och du skulle kunna gå ner i tid eller sluta att arbeta den 24 maj och ändå ha rätt till föräldrapenning med sjukpenningnivå men detta utreds och beslutas om när du skickar in ditt moderskapsintyg till oss.

Vi skickar då inkomstuppgift och information till dig och utreder vilken inkomst som du får din föräldrapenning utbetald efter och att du uppfyller 240-dagarvillkoret för att få föräldrapenning utbetald enligt SGI för de första 180 dagarna.

Hälsning
    Oscar, handläggare

Svar på tråden hur räknar man SGI/FP, 240 dagar?