• Koppkaka

Tips på böcker man kan ge i dopgåva?

Vi ska på en liten flickas dop i april, och vi har tänkt att vi ska ge henne en eller flera böcker i doppresent. Frågan är nu bara vilken/vilka.

Det står verkligen helt still på hjärnkontoret, de enda jag kommer på är Petter och hans fyra getter, eller någon Elsa Beskow-bok, typ Putte i blåbärsskogen. Dessa är ju klassiker helt klart, men kanske lite "riskabelt" att det blir dubbletter just pga det.

Kan ni tipsa om några bra böcker som lämpar sig som doppresent?

Leo
  • Svar på tråden Tips på böcker man kan ge i dopgåva?
  • Nordanvinden08

Astrid Lindgren går alltid hem:) och barnkammarböckerna.
    Det finns så många mysiga böcker, bara gå och läsa i butiken:)
    Lycka till!

• amalie79

Jag säger också barnkammarböckerna. Ska man i fortsättningen köpa födelsedagspresenter också så kan man bygga vidare på det så att säga. Det finns ju flera stycken och de är anpassade till olika åldrar!

Börja med den vita- den är för de minsta barnen, eller den silvriga som har många fina visor!

• Turd

Jag brukar köra på lite nyare klassiker, typ en Pettsonbok, en alfonsbok, en astrid lindgrenbok, en av alla vem-böckerna osv. Jag brukar plocka ihop några som har olika storlekar och som är för olika åldrar. Det har alltid uppskattats.

Har även varit på flera dop där ena föräldern är från ett annat land och då gett svenska barnboksklassiker på deras språk.

• supersemlan

Den silvriga eller skimrande barnkammarboken tycker jag är ett bra tips. Många välkända sånger att sjunga för barnet, med fina illustrationer.

Annars skulle jag satsa på Sven Nordqvists "Var är min syster?". Om det är en doppresent ska ju boken helst vara nåt utöver det vanliga - och det är verkligen den boken, en av de vackraste någonsin.  

• tessum

dessa gav jag till systersonen
    www.adlibris.com/se/product.aspx
    www.adlibris.com/se/product.aspx&r=1
    www.babyshop.se/pekboken-for-lite-finare-barn/p/13310

Annars är dessa jättefina
    www.adlibris.com/se/product.aspx
    www.adlibris.com/se/product.aspx&r=1

De är för lite större barn men mina barn har fått de böckerna när de varit små och nu har precis 9-åringen börjat läsa dem. Ganska tjocka böcker med underbara bilder.

Annars kan detta vara ett tips
    www.beebook.se/

• Koppkaka

Det blev till slut " Lilla barnkammarboken: Rim och ramsor för händer, fötter och kropp", 0-3 år

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Pompeia01

Eftersom det är just till ett dop, så tycker jag att böckerna ska innehålla ett kristet budskap! Man behöver inte vara troende för att uppskatta sådana böcker för övrigt - de ger även allmänbildning samt funderingar kring sådant som är allmänmänskligt. Numera säljs barnböcker även i kyrkor. Gå till närmaste Svenska kyrka - eller för all del frikyrka eller Katolska församling - och titta vad de har..!

• Koppkaka
    Pompeia01 skrev 2012-05-01 18:49:21 följande:
    Eftersom det är just till ett dop, så tycker jag att böckerna ska innehålla ett kristet budskap! Man behöver inte vara troende för att uppskatta sådana böcker för övrigt - de ger även allmänbildning samt funderingar kring sådant som är allmänmänskligt. Numera säljs barnböcker även i kyrkor. Gå till närmaste Svenska kyrka - eller för all del frikyrka eller Katolska församling - och titta vad de har..!
    Som sagt, boken är för längesedan inköpt :P
    Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
Svar på tråden Tips på böcker man kan ge i dopgåva?