• RedRoses

Krävs de att man har PASS till Norge?? :s

Hej jag har en fråga och det är så att min sambo har praktik nu i Norge i bergen i 12 veckor och jag funderar lite på att åka över eventuellt en sväng men då vissa sa att man var tvungen att ha ett PASS när man åkte dit så ja kollade mitt och de gick ju ut 2012-03-02 tråkigt nog. Och nu till min fråga behöver man verkligen ett pass ör att åka till Norge? Har ett ID-Kort utskrivet från Skatteverket (Sverige) men de är inte ett nationellt. Kan ja åka på de eller?

Snälla hjälp mig ngn :) 

• Svar på tråden Krävs de att man har PASS till Norge?? :s
  • Hippopotame1

Nä... det har jag aldrig varit med om...

• RedRoses
    Hippopotame1 skrev 2012-03-22 22:09:54 följande:
    Nä... det har jag aldrig varit med om...
     Tyckte med de låter konstigt att man skulle behöva pass i Norge.. hoppas du har rätt :)
  • poune
    RedRoses skrev 2012-03-22 22:12:39 följande:
     Tyckte med de låter konstigt att man skulle behöva pass i Norge.. hoppas du har rätt :)

om du åker flyg så måste du ha pass men med bil behövs inte jag har åkt föreveckan med flyg man måste ha pass
  • RedRoses
    poune skrev 2012-03-22 22:19:01 följande:
    om du åker flyg så måste du ha pass men med bil behövs inte jag har åkt föreveckan med flyg man måste ha pass
    Okej tänkte flyga annars tar de 14 timmar för mig att åka från mig. 

• poune
    RedRoses skrev 2012-03-22 22:23:51 följande:
    Okej tänkte flyga annars tar de 14 timmar för mig att åka från mig. 

men du kan skaffa en provpass på arlanda det kostar 1500,det har händ mig en gång
  • kastanj

När jag flög dit behövde man pass eller giltig legitimation jag hade med körkort och de funkade fint.

• RedRoses
    kastanj skrev 2012-03-22 22:33:23 följande:
    När jag flög dit behövde man pass eller giltig legitimation jag hade med körkort och de funkade fint.
    Förstår verkligen inte varför man ska vara tvungen att ha just ett PASS för det är inom Norden och jag har ju ett giltigt ID-kort men inte nationellt. Men de visar ju vem jag är. 

Vilket bolag flög du med? 
  • poune
    kastanj skrev 2012-03-22 22:33:23 följande:
    om man åker till tysklnd då
  • RedRoses

Så här står de i alla fall på sas.se hemsida

Resa inom Norden
    Medborgare i de nordiska länderna behöver inte ta med pass vid resor inom Norden (Danmark, Finland, Sverige, Norge (exklusive Svalbard) och Island). Du ska dock alltid kunna styrka din identitet om den efterfrågas när du reser. 
    OBS! Från och med den 1 februari 2011 måste resande till Svalbard ha med ID-kort eller pass.  

http://www.sas.se/allt-om-resan/Infor-resan/Pass-och-visum/Europa/ 

• kastanj

Ingen aning om Tyskland men till norge funkar de med legetimation. Kolla på arlanda flygs hemsida där finns info om vart man måste ha pass och vart det räcker att man har legg.

Svar på tråden Krävs de att man har PASS till Norge?? :s