• SiBiN

Tycker du det är ok att hunden följer med in i kyrkan vid en begraving?

En kvinna har just mist sin man. Tillsammans har de haft ett antal hundar som betytt allt för dem. De har inte fått några barn utan deras hundar har liksom varit deras "allt".

Mannens sista önskan är att deras hund ska få följa med fram till kistan i kyrkan och få säga farväl. De har inget nätverk utan deras hund är som sagt deras allt. Hunden är ju även ett stort stöd för frun när hon ska ta farväl av sin make.

Vad tycker du? Rätt eller fel?
    Kyrkan avvisar hunden och frun blir fruktansvärt besviken.  Kyrkan säger att det inte får komma in några pälsdjur i kyrkan eftersom det är en allmän plats och pälsdjur är en risk för astmatiker och allergiker. Däremot kan hunden få säga farväl på någon plats utanför kyrkan.

Blev nyfiken på vad människor egentligen tycker om detta? Om en hund får lov att träda in i kyrkan, innebär det att alla hundar sedan ska ha rätt att följa med in? Var går gränsen?

• Svar på tråden Tycker du det är ok att hunden följer med in i kyrkan vid en begraving?
  • Selaine

Låt människan ha hunden i kyrkan.

• Benjy

Hundar ska inte vara inne i kyrkan.

• Dangerous

Klart att han ska, det är väl upp till var och en hur man vill ha sin begravning. Kyrkan är så otroligt stela och trångsynta. -min åsikt-

• SiBiN
    Selaine skrev 2012-03-22 22:49:52 följande:
    Låt människan ha hunden i kyrkan.
    Varför ska hunden få följa med in i kyrkan..? Allergiker kanske måste avstå från att gå in där efteråt...?
    Benjy skrev 2012-03-22 22:52:43 följande:
    Hundar ska inte vara inne i kyrkan.
    Varför tycker du inte det? Tänker du på allergiker eller varför ska de inte få vara i kyrkan?

Jag är bara så nyfiken
  • adaeze

hunden ska inte få komma in, regler ska följas. visst, det är synd, men man måste vara konsekvent och tydlig med regler oavsett situation tycker jag. Ur ett större samhällsperspektiv så är det viktigt att folk lär sig att alltid respektera regler oavsett situation

• SiBiN
    Dangerous skrev 2012-03-22 22:55:33 följande:
    Klart att han ska, det är väl upp till var och en hur man vill ha sin begravning. Kyrkan är så otroligt stela och trångsynta. -min åsikt-
    Jo man kan önska att man får begravningen som man vill... Men ska man inte ta hänsyn till de som är allergiska...? Och egentligen så borde man ju då också ta hänsyn till en människas sista önskan i livet?
  • Selaine
    SiBiN skrev 2012-03-22 22:55:53 följande:
    Varför ska hunden få följa med in i kyrkan..? Allergiker kanske måste avstå från att gå in där efteråt...?
    Hade hunden varit en blindhund hade den fått gå in.

Om man var god vän med den döde, var man troligen inte allergisk eftersom man i så fall inte umgicks särskilt ofta.
    De verkade heller inte ha några vänner/bekanta så troligen är risken att någon deltagande anhörig skulle vara allergisk, liten.

Varför ska allergiker styra över allt? Det kan väl inte ta lång tid innan all hundhår är borta ur en stor kyrka?
  • Selaine
    adaeze skrev 2012-03-22 22:56:29 följande:
    hunden ska inte få komma in, regler ska följas. visst, det är synd, men man måste vara konsekvent och tydlig med regler oavsett situation tycker jag. Ur ett större samhällsperspektiv så är det viktigt att folk lär sig att alltid respektera regler oavsett situation
    :o
    Är du riktig eller?
  • SiBiN
    adaeze skrev 2012-03-22 22:56:29 följande:
    Min första tanke också... Mannen delade den inte med mig och därfor blev det en het diskussion här hemma... Just nu är jag kluven till vad jag själv tycker Förvånad

Regler är regler och regler ska följas samtidigt så kanske man måste förnya regler ibland, allt förändras och utvecklas...
Svar på tråden Tycker du det är ok att hunden följer med in i kyrkan vid en begraving?