• Kary

Hjälp! Vad heter "Juris kandidatexamen" på engelska?

Hej! Jag håller på att fylla i papper för en väldigt viktig ansökan som måste skickas in så snart som möjligt, men jag kom just på att jag inte vet hur man översätter "juris kandidatexamen". Snälla, finns det någon som kan hjälpa mig?!

• Svar på tråden Hjälp! Vad heter "Juris kandidatexamen" på engelska?
  • JewelGirl

Detta är vad jag hittade i uppslagsboken iaf. Mitt förslag blir nog Bachelor's degree of law. Men reserverar mig för fel.

Svenskt uppslagsord
    kandidatexamen

Engelsk översättning
    Bachelor`s degree t.ex. Bachelor of Arts (B.A), Bachelor of science (B.Sc.)

Svenskt uppslagsord
    jurist juristen jurister subst.
    person som har tagit examen i juridik

Engelsk översättning
    legal expert

jurist|examen---law degree

• JewelGirl

ska vara "in" inte "of" law...

• Vem där

Hej, jag undrar vad en juris kandidatexamen innebär på svenska, får man vara nyfiken och fråga Vad gör man när man har en sådan examen?

• cotton

Men snälla, arbetar med juridik i någon form, så klart!

Exempel, på en advokatbyrå, kronofogden, de olika domstolarna som åklagare eller domare, som jurist på företag, som jurist i någon myndighet eller kommun... ja, you name it!

• Vem där

Står inte den engelska benämningen på examensbeviset, det gör det på min

• cotton

Det står på engelska på mitt examensbevis med.

Men jag orkar inte leta upp det, då jag tror Jewel Girl har rätt.

• Kary

Tack för svaren!
    Tarax: Engelska är i princip mitt andra modersmål...jag har bara aldrig behövt använda ordet förut...

• Vem där

Kary, ja... jag tyckte att det verkade konstigt att du inte visste det med en sådan utbildning men jag ville inte vara ofin därför frågade jag som jag gjorde ... inget illa menat Lycka till med ansökan!

• cotton

Alltså, man blir faktiskt inte automatiskt duktig på engelska enbart för att man läser en utbildning på universitetet (en utbildning med lektioner som dessutom inte är på engelska).
    Sedan håller jag med Kary, jag är också väldigt duktig på engelska, men ord man aldrig använt förut är lite knepiga att vara helt säker på. (för man vill ju inte höfta och gissa fel)
    Har heller inte använt ordet förut, men kommer nog dubbelkkolla examensbeviset hemma. Tror det står på engelska där.

Svar på tråden Hjälp! Vad heter "Juris kandidatexamen" på engelska?