• FabulousMom

Vad kostade ert dop/namngivning? (festen)

Jag försöker lägga upp en budget för vad det kan kosta med vår kommande namngivningsfest. Vi planerar att ha den i en lokal, ha buffé med blandad catering och egenlagad mat, serveringspersonal om vi har råd, köpt tårta (flervånings) och eventuellt underhållning. Vi kommer högst att bjuda 60 vuxna.

Hur har ni lagt upp era fester och vad har summan hamnat på?

Jag räknar med en 10.000 kr, men jag har faktiskt ingen aning eftersom jag aldrig haft en större fest. (bröllopet hade vi utomlands med helt andra priser än i Sverige)     

• Svar på tråden Vad kostade ert dop/namngivning? (festen)
  • Flickan och kråkan

Vi hade inget sådant avancerat baluns med våra barn . Vi hade liten mottagning hemma för närmast sörjande så att säga . Sambons förädrar stod för maten - smörgåstårta och mina föräldrar för efterrätten. Vi höll i kaffet. Vi har varit jättenöjda med litet och gemytligt . Barn som varit helt i centrum i trygg miljö. Så vill vi fira . För vår del har det alltså inte varit någon direkt kostnad alls.....förutom lite kaffe då . Dopklänningen har gått i arv i generationer.

• upponerw

Vi var 25 personer. Vi hade dopfesten hos mina föräldrar bjöd på varmrökt lax dillkokt potatis sås bröd smör till dessert hade jag bakat after eight kladdkakor. Vi bjöd på cider öl vin Ramlösa. Dopklänningen är från tidigare generationer. Jag köpte en scarfs till mig en slips till pappan och en klänning till tjejen. Servetter ballonger och dekorationer som stenar och tulpaner inhandlades.

Skulle gissa att vi la cirka 4000 kronor.

• FabulousMom

Tack!

Min pappa sa att jag ska tänka "100 kr per person" och sen blir det ju extra då med ev. catering, servering och underhållning.

Om man inte brukar hålla så stora dop här, kanske ni kan jämföra med ert bröllop annars? Prismässigt alltså.. exklusive brudklänningen då så klart.. Har absolut ingen hum om vad jag ska lägga för budget. 

Hjälp mig!!       

• Coyote

Oj, det låter ungefär som vårt bröllop! Fast vi gjorde tårtan själva. Men allt som allt, bara festen, gick på ungefär 30 000. Förvisso köpte vi då vin och öl, men det gick på några tusen. Jag skulle säga att din beräkning är väldigt snål.

Sonens dop kostade väldigt lite, vi bakade kakor och bullar, grillade fläskkarré och gjorde potatissallad till middag och äppelpaj till efterrätt. Vi var 18 vuxna och 4 barn till middagen, fler till fikat, som vi faktiskt hade innan dopet.

• FabulousMom
    Coyote skrev 2012-03-23 23:26:21 följande:
    Oj, det låter ungefär som vårt bröllop! Fast vi gjorde tårtan själva. Men allt som allt, bara festen, gick på ungefär 30 000. Förvisso köpte vi då vin och öl, men det gick på några tusen. Jag skulle säga att din beräkning är väldigt snål.

Sonens dop kostade väldigt lite, vi bakade kakor och bullar, grillade fläskkarré och gjorde potatissallad till middag och äppelpaj till efterrätt. Vi var 18 vuxna och 4 barn till middagen, fler till fikat, som vi faktiskt hade innan dopet.

Jag har ingen susning om vad det kan kosta så det var därför jag startade tråden Hoppas att jag ska få lite insikt!

Vi dricker inte alkohol så det blir läsk/mineralvatten och liknande som serveras. Festen tänkte vi ha i en festlokal som man får låna gratis så där går inget. Det är mat, dryck, eventuellt servering, underhållning och dekorering som kommer kosta. Om ni bortser från alkoholen och ev. lokalkostnad, kan det ha varit runt 20.000 då? Hur många gäster hade ni.. Berätta gärna ungefär vad som kostar hur mkt. =)
  • Coyote

Jag återkommer i morgon när jag sitter vid datorn!

• SolSolSol

Jag bor inte i sverige så jag har också lite svårt att kunna göra en uppskattning för vad det kan kosta. Men jag tror absolut att det kommer kosta mer än 10.000 sek om du ska ha 60 gäster. Hur många barn blir det? Barn kostar också. Vad har du tänkt dig för underhållning? Är kläder till dig, barnet och pappan inräknat? Måste ni betala prästen något?

Vi hade barndop med 45 vuxna och 10 barn. Utomlands. Det gick på 10.000 sek. Hyrde dock lokal, hade alkohol på festen (mkt billigare än i sverige), köpte kläder till mig 600 sek. Tårtan fick vi, använde ärvd dopklänning, pappan använde gamla kläder.

Vi hade ingen underhållning, men jag ordade skattjakt till barnen som var väldigt uppskattat. Pappersdukar, servetter, bestick, uppläggningsfat, glas etc. kostar också. Vi hade ballonger som dekoration.

• Kajee

Vi lånade lokal gratis av båtklubben för första barnet. Med andra och tredje barnet var vi hemma. Första gången hjälpte far- och morföräldrar till att fixa smörgåstårta och vanlig tårta (mycket billigare än cartering). Vid de andra två tillfällena fixade jag allt ätbart själv. Andra vänner har haft knytis på sina dopkalas, vilket har varit jättetrevligt.
    Att lägga 10000 på ett dopkalas skulle jag aldrig göra. 

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • FabulousMom

Kläderna har vi redan köpt så det är bara de saker som jag redan nämnt, som kostar Men då vet jag att 10.000 inte räcker, lägger hellre ihop för mycket och att det blir något över, än att vi inte ska kunna fixa den festen vi vill.

• La Lola

Nån tusenlapp kanske.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Vad kostade ert dop/namngivning? (festen)