• Gosig Tjej

dop utomhus???

Det är så att min sambo och pappa till ´barnet helst inte vill döpa våran dotter.
    Men jag vill döpa våran dotter och dettaär en disskution vi fört i snart 3 månader om inte längre för vi börja innan hon föddes att diskutera detta.

Det jag undrar egentligen är om man måste döpa dom i en kyrka eller kan man ha dop utomhus också???

För det är mer kyrkan han är i mot än dopet.

• Svar på tråden dop utomhus???
  • EmMax

vi sitter i samma sitts BF1/3
    sambon är inte döpt och tycker inte att vi ska döpa, medans jag ser det som en självklarhet.
    han är precis som din sambo mer emot kyrkan än dopet.
    jag tror att vi nu har kommit överens om att ha en namngivningscermoni ( samma som dop men utan gudstjänst och kyrka)
    den tror jag man kan ha var som helst, jag har varit på två stycken och båda har varit hemma i trädgården.
    Det är en präst som genomför dom!
    Lycka till!

• MarLe71

Vi hade vårt dop utomhus i mormor och morfars trädgård och det går hur bra som helst. Ett dop måste inte vara i en kyrka! Har man bara en präst så kan man vara var som helst.

• Gosig Tjej

tackar för era svar...

emma fbg: ja jo vi funderade på namn cermoni vi med men jag ville ändå ha kyrka och eller dopet.

marLe71: Tack så mycke för ditt svar då kan jag ju med mig in med nästa stöt så kanske jag kan få mitt dop. För han vill verkligen inte in i kyrkan med det blir ju annat om det är utomhus.

• jezzzica

Känner också flera som haft det utomhus på en plats som betyder något med präst då naturligtvis.. Kan lätt bli lite stelt i kyrkan om man inte går så ofta annars

• Whilda

Vi ska ha en namncermoni.
    Inget dop i kyrkan, man kan ju hyra lokal, vara utomhus eller hemma.
    Bara bjuda in de nära och kära.
    Läsa några fina utvalda dikter, berätta lite om namnet man valt och sedan fira

• Gosig Tjej

Tackar så mycke för det svar jag fått.
    Jag vet att man kan ha namn cermoni men det är inte vad jag vill men troligtvis har vi snart kompromisa till att det lbir dop får se hur detta går.

• Bebisens mamma

Vi hade ett UNDERBART dop utomhus i mina föräldrars trädgård. Fråga mig gärna i GB om du vill veta mer. Försöker gärna hjälpa dig om jag kan.
    Ett par foton kan du hitta i mitt galleri!

Lycka till!

• Jordgubbyn

Vi hade vårat dop på en fäbod och eftersom jag är från dalarna var det förstås lite fiolspelning och en tjej som spelade tramporgel. Mycket vackert och enkelt.
    Eftersom min man är från stockholm så tycket speciellt hans sida att det var ett oförglömligt minne. Och alla andra har hållit med.

• Gosig Tjej

Ja nu har jag verkligen fått upplag för mina ider nu ska jag bara få min sambo o pappa till barnet att verkligen gå med på detta..
    Får ta en diskution med mina pappa o mamma sen...
    Det är ju mycke som ska planeras....

Svar på tråden dop utomhus???