• ius lexis
    Äldre 23 Mar 09:14
    6774 visningar
    12 svar
    12
    6774

    han fäller så satans med hår! har någon något råd??

    Jag har en tax, en långhårigtax som inte har så  väldans långt hår utan är mer mjuk och fjunig fast tjockt hår. Han är snart 10 år och stor (ej överviktig) han är inte sjuk eller så.
    Men nu till våren, fyfasiken vad han fäller hår! Jag dammsuger flera g i veckan, det är ju stora tussar överallt. Jag har provat att borsta honom, byta foder osv.

    Är det någon som har något råd för hur man kan antingen få bort löshåret eller någon annan intelligent idè för att minska på hårmängden.
    Det ser ju ut som jag har en jämthund som fäller sin vinterpäls hemma!

  • Svar på tråden han fäller så satans med hår! har någon något råd??
  • dezibe­l
    Äldre 23 Mar 09:19
    #1

    Om du badar hunden brukar det mesta släppa, det är ju dax att fälla nu. Annars är en furminator suverän att borsta ur pälsen med.

  • Äldre 23 Mar 09:20
    #2

    När vi hade hund (schäfer/labrador) så dammsög vi minst en gång om dagen året om. Det blir mycket hår av en hund. Vet inte vad man ska göra. Min hund fäller också en helt del två ggr om året. Jag brukar dammsuga och se glad ut.

  • Äldre 23 Mar 10:19
    #3

    Hmm, det är ju faktiskt en....hund. De fäller. Och som dezibl skrev är det dags att fälla nu. Min hund hårar nästan ingenting i vanliga fall men nu är det hår överallt. Sånt man får räkna med.

  • Electr­oDiva
    Äldre 23 Mar 10:22
    #4

    duscha honom och föna...

    o så är det ju som sagt fälltider...

     

  • ius lexis
    Äldre 23 Mar 10:25
    #5
    tattines skrev 2012-03-23 10:19:37 följande:
    Hmm, det är ju faktiskt en....hund. De fäller. Och som dezibl skrev är det dags att fälla nu. Min hund hårar nästan ingenting i vanliga fall men nu är det hår överallt. Sånt man får räkna med.
    No, shit. jag har haft många hundar så detta vet jag.

    Min fråga löd om någon vet något trick?
  • ius lexis
    Äldre 23 Mar 10:30
    #6

    Tack de som svarat på frågan, skönt att ha ett forum där man får ställa korkade fårgor!

    Jag ska hem i eftermiddag och prova nyinköpt furminator (tvungen googla den:)
    Sedan blir det bad och föning.

    Vilket underbart väder det är idag, synd att man sitter fast på jobbet ist för att ta min hårfagre tax i skogen med lite fika.

  • dezibe­l
    Äldre 23 Mar 11:02
    #7
    ius lexis skrev 2012-03-23 10:30:01 följande:
    Tack de som svarat på frågan, skönt att ha ett forum där man får ställa korkade fårgor!

    Jag ska hem i eftermiddag och prova nyinköpt furminator (tvungen googla den:)
    Sedan blir det bad och föning.

    Vilket underbart väder det är idag, synd att man sitter fast på jobbet ist för att ta min hårfagre tax i skogen med lite fika.
    Lycka till med avhåringen  och hoppas du blir lika nöjd med furminatorn som jag är :)
  • fjälla
    Äldre 29 Mar 10:56
    #8

    Jag har lapsk vallhund, pälsen räknas som polarpäls och han fäller både nu och då tycker jag... B-vitamintillskott funkar bra för oss under fällningarna, stor skillnad i hur lång tid en fällning tar. Jag köper flytande hästvitaminer, det är exakt samma innehåll (och tillverkare) som hundvitaminerna men till betydligt bättre pris. Överskottet pinkar de ut så om de skulle råka få en aning för mycket så är det ingen fara.

  • Hon den där
    Äldre 29 Mar 11:21
    #9

    Hej.

    jag fick tips av en vän att man kunde tydligen lämna in hunden till en hundsalong och då gör dom nåt som kallades avfällningsbad tror jag det hette. Enligt min kompis så var det skitbra, hunden blev av med allt som skulle fällas under det badet.

    Har ingen aning om det verkligen funkar, men jag ska nog testa det på min schäfer som just nu fäller enormt.      

  • Äldre 29 Mar 14:28
    #10

    Dammsug hunden och borsta den samtidigt!

  • Schwan­na
    Äldre 29 Mar 17:07
    #11

    Jag har en golden som fäller hejvilt! Men jag köpte en borste i en djurbutik och kammar ofta på honom, då går allt löst bort! Får ihop påsvis med päls:) Kan kanske vara ngt? 

    Länk: http://www.grizzlyzoo.se/palsverktyg-DOGMAN-PROFESSIONAL/dogman-supderkarda/

    Alltid kul att bli ompysslad också!!!  

  • Äldre 1 Apr 16:01
    #12

    Använd INTE furminator på en hund med fin päls! Den är designad för att få loss tjock ull, du kan förstöra din hunds pälskvalité!

    Det är fälltider som andra redan nämnt , men det kan också vara en idé att se över fodret du ger hunden, bra/dåligt hundfoder visar sig på pälsen och kvalitén, dvs sämre foder kan i det långa loppet leda till ökad fällning.

    Bada hunden, föna den, och borsta med en fintandad kam. 

Svar på tråden han fäller så satans med hår! har någon något råd??