• PolyPond

    Ska jag städa åt kaninerna eller inte?

    Mina kaniner boar och ska få smått när som helst. Då vill man ju inte störa, även om man låter boningshörnen vara ifred. Problemet är att de behöver få renstädat och gör jag det inte nu, så stör man ju när de fått istället. Alternativ tre är att inte städa alls, utan bara lägga in mera strö.

    Pest, kräfta eller kolera.

    (Det ena knastrollet har valt att göra sitt hörn intill gallret. Märkligt val. Men, men...)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska jag städa åt kaninerna eller inte?
  • PolyPond
    twomore skrev 2012-03-23 10:04:23 följande:
    kräfta är den danska benämningen för cancer, eller?
    Gammal svensk benämning också. Vet inte var ursprunget är dock.
  • Diablo

    Jag hade städat nu för att minska risken med bakterier inför födslen.


    Har man tur behöver man inget vett!
  • PolyPond
    Diablo skrev 2012-03-23 10:46:59 följande:
    Jag hade städat nu för att minska risken med bakterier inför födslen.
    Eller så rör man runt dem i det som de bäddat...
  • Mithra

    Jag har alltid städat runtom innan mina honor fått ungar, men då endast tagit bort det värsta (Framförallt kiss). Har även städat när ungarna är nyfödda. Började hantera ungarna direkt ungefär så det var ingen fara (Behövde räkna dom och ta bort eventuellt döda ungar). Blev riktigt tama Skrattande Men då har jag också haft riktigt snälla honor som inte brytt sig om att jag rör runt i buren.

  • PolyPond
    Mithra skrev 2012-03-23 15:26:48 följande:
    Jag har alltid städat runtom innan mina honor fått ungar, men då endast tagit bort det värsta (Framförallt kiss). Har även städat när ungarna är nyfödda. Började hantera ungarna direkt ungefär så det var ingen fara (Behövde räkna dom och ta bort eventuellt döda ungar). Blev riktigt tama Skrattande Men då har jag också haft riktigt snälla honor som inte brytt sig om att jag rör runt i buren.
    Mina är lite stissiga, åtminstone den ena, men jag tror ändå att jag ska dra bort det värsta i hörnen.
    Ska försöka att INTE gosa med ungarna, har jag tänkt (det blir svårt), eftersom vi ska äta upp dem.
  • FMG

    När jag var liten hade vi uppfödning av kaniner (för slakt) och vi städade alltid i burarna även om de hade boat. 
    Ibland fick man flytta någons bo som hade hamnat lite olämpligt och det var aldrig några problem.
    Vi hade uteburar med 30 fack per länga, två våningar.
    Då var det lätt att bara dra av med skrapan utan att störa för mycket. 

  • Celes
    PolyPond skrev 2012-03-23 10:07:37 följande:
    Gammal svensk benämning också. Vet inte var ursprunget är dock.
    Cancer är latin för kräfta. 

    Jag hade städat bort det värsta och försökt störa så lite som möjligt.  
Svar på tråden Ska jag städa åt kaninerna eller inte?