• HumDis

Ylande hund

I stort sett varje dag, vardag som helg, så är det en hund i vårt hus som ylar. Ibland pågår det i flera timmar. Det är omöjligt att säga från vilken lägenhet det kommer men det finns bara 4 stycken som har hundar. Det är ganska lyhört här så ibland låter det som om hunden är i vår lägenhet och ylar... Min son på 6 månader blir dessutom orolig och ibland ledsen av detta oväsen.

Någon som har ett förslag på hur man, utan att bli hatad av grannarna, kan påtala problemet? Det är ju även synd om hunden...

• Svar på tråden Ylande hund
  • theo05

ni kan väl sätta en lapp i trappen, eller i brevlådan till de 4 som har hund..

De som har hunden som ylar kanske inte ens är medvetna om problemet, efterssom det är mest troligt att den ylar efter dem när de inte är hemma.. Man kan träna bort det på de flesta hundar..eller så får de strunta i att lämna hunden ensam helt enkelt..

Annars får ni väl klaga hos hyresvärden..

• janne j

som theo05 sa kan du skriva en lapp och hänga upp i farstun alternativt lägga en i alla brevlådor i din ingång så du är säker på att alla får ta del av informationen. Eller så kan du ta kontakt med störningsjouren om det finns någon eller hyresvärden.

TS jag lånar tråden då jag har liknande problem som du

Har själv problem med ylande hundar var jag har min stuga, det rör sig om ca 16 draghundar som lever rövare och ylar och ofta drar de igång på kvällen/natten när man ska eller redan sover och det är minst sagt irriterande. Har inte varit i kontakt med hundägaren personligen men han är väl medveten om problemet då många av grannarna har klagat och till och med skickat polisen dit.

Frågan är vad man ska göra härnäst grannarna har som sagt klagat men inget verkar hända så frågan är hur man skall gå vidare nu. Jag har god lust att gå ner och skjuta skallen av alla hundar men då jag är aldeles för laglydig av mig kommer det inte att inträffa men tanken har slagit mig mer än en gång.

Funderar på om man skall ta kontakt med miljökontoret på kommunen eller har ni något annat förslag på var man skall vända sig?

Svar på tråden Ylande hund