• måne11

Rädd att måsta stanna länge...

Fick ett prematurbarn förra året, hon kom med snitt v33+6 och vi låg inne 2 veckor å fick sen permis.

Nu har det hänt igen fast vår lilla sparv plockades ut v31+1...idag har vi legat på neo i 2 veckor och han väger 1700g
    Han är sedan igår bara kopplad för syresättningen i foten men sondas och trycks i mängder av proteiner för att öka i vikt.

Jag har 4 barn hemma, varav en på ett år...jag vill hem :(
    Jag är livrädd att måsta va på neo i flera veckor till. Nu ska maken komma i helgen och sova över en natt och till veckan kanske vi ska byta av några dagar men jag funderar endå hur länge det brukar ta innan man får permis med ett barn i den veckan för jag vill verkligen ha hela familjen tsm.
    Han mår ju så otroligt bra så jag hoppas det inte tar en evighet men en del ur personalen pratar som om han måste vara här länge :(
    Måste man ligga på neo när dom har koffeincitratet? Sonden vet jag ju sen förra året man kan ha hemma.

nån som varit i liknande sits...jag vågar inte ta upp detta med personalen här än. 

• Svar på tråden Rädd att måsta stanna länge...
  • Cocco

I göteborg får man åka hem om barnet väger över 1700g, inte behöver värmebädd längre och är äldre än v34.
    Men då får man hemsjukvård.
    Du får fråga hur det fungerar på ditt neo. Jag tjatade ju mig hem mer eller mindre.
    Vi åkte samma dag som han vägde 1700g prick. Då hade han varit utan övervakning ett par dagar och utan värmebädd i kanske tre dagar och ammade ca hälften av alla mål. Det är ju bra om man kommit igång med matningen innan man kommer hem så man inte känner sig osäker hemma. Men med så många barn sen innan har du ju säkert koll på den biten.

En kompis åkte hem fast de var tvungna att åka in 2ggr/dygn men de tyckte ändå det var bättre än att vara inlagda. 

• måne11
    Cocco skrev 2012-03-23 13:50:24 följande:
    I göteborg får man åka hem om barnet väger över 1700g, inte behöver värmebädd längre och är äldre än v34.
    Men då får man hemsjukvård.
    Du får fråga hur det fungerar på ditt neo. Jag tjatade ju mig hem mer eller mindre.
    Vi åkte samma dag som han vägde 1700g prick. Då hade han varit utan övervakning ett par dagar och utan värmebädd i kanske tre dagar och ammade ca hälften av alla mål. Det är ju bra om man kommit igång med matningen innan man kommer hem så man inte känner sig osäker hemma. Men med så många barn sen innan har du ju säkert koll på den biten.

En kompis åkte hem fast de var tvungna att åka in 2ggr/dygn men de tyckte ändå det var bättre än att vara inlagda. 
    Tack för svaret...man känner sig lite ensam å oroad när man har det så här. Skönt att höra från andra om deras upplevelser.
    Aha, är säkert lite olika runtom i landet. Vår vägde in på 1700g idag faktiskt å värmebädden står nu på 35 grader så han slipper den nog snart. han är 33v men har ju fortfarande övervak då han haft apne så sent som i helgen som var å nån gång då å då under veckan.

Man kanske kan ta ett snack med dom efter helgen ifall han fortsätter så bra som han gjort nu :)
    Vi bor ca 40 minuter ifrån neo så vi åkte in varannan dag förra året med dottern för vägning å sondkoll. 
  • cloudberry79

Det är nästan tre veckors skillnad och när det gäller sjukhustid får du räkna med minst samma. Vi som fick vår gosse i vecka 28 fick komma hem först i vecka 38. Man måste räkna med att det kan bli till fullgången tid. Så länge de behöver saturationsövervak kan man glömma att få komma hem, samma gäller med samtliga medicineringar förutom järntillskott (dvs koffeinet i ert fall). Kan ni inte få plats på patienthotellet eller på familjerum så kan ni ha de andra barnen med er? Som sagt, räkna med fullgången tid, även om han inte var så jättetidigt född.

Sur, grinig och på smällen.
  • prematurpappan

Hej, Jag tror alla förstår att du vill hem till dina fina barn. Som du känner och har ansvar för. Men jag skulle bara vilja säga att just nu kanske du ändå behövs bäst där du redan är. Den extra tid som ditt barn får på NEO är ju guld värt. Så åk inte hem förrän han verkligen är redo. Så att han verkligen klarar sig på egen hand, utan apneer och utan att behöva värmebädd. Hemma är det väl inte lika lugnt heller med fyra barn och han behöver en lugn miljö, för att lära sig äta och för att hans hjärna ska utvecklas ordentligt. Jag är säker på att dina barn förstår. I långa loppet är ju inte några veckor hela världen.

• Bellas7

Han får inte åka hem med koffein tyvärr. Innan v 34 lär det inte hända då han måste ha sin övervakning. Inboxa om du vill :)

• måne11

Jag pratade just med personalen här, eftersom han mår så bra så lutar det åt att vi får permis endå med både koffeincitrat å möjligt även natrium. plus tillskottet i maten. Utöver sonden så ammar han nästan varje mål å han äter redan delvis med flaska 30 ml så dom är jättenöjda. efter helgen nu ska dom besluta om värmebädden ska bort eftersom han nu håller värmen på 36,5 grader själv å bara haft en dipp på saturationen per dag och hämtat sig själv. Han är starkare än vad vår dotter som vi fick förra året i v33+6 var.
    Jag vet att man inte ska skynda hem å det gör vi inte heller, vi har planerat att byta av varandra på tisdag så jag får vara hemma med övriga barn.
    Räknar inte med permis i början på veckan...men om han mår bra så skulle det verkligen vara skönt att samla familjen.Även om det bara blir över en natt :)
    Kändes tuffare mentalt att ligga inne förra året när man int varit med om detta förr men eftersom man har en 1åring så känner man sig otroligt kluven :/
    När maken åkte hem idag efter ett dygn här med oss så fick jag verkligen kämpa för att hålla tbx tårarna, jag förstår verkligen hur jobbigt det måste vara för dom som ligger inne hur länge som helst.
    Å nu fick jag feber igår morse å började blöda, visade sig att jag hadd kvar en del av livmodern som blivit infekterad...blev "igångsatt" å fick pencillin.Otroligt skönt maken var här för jag hadd nog brutit ihop helt annars. Nu gick allt riktigt bra å allt var ute i morse å jag mår jättebra men endå...jag hann måla upp en massa mörka tankar i mitt inre.
    Sen så har rumsgrannen ett jättesjukt barn som larmat hela gårdagen å natten så man kan inte sova då larmet hörs genom väggarna...hela sitsen med att vara här är sjukt stressande å jobbig...känns som man sitter inspärrad för evigt  

• Bellas7

Oj ska de ge er permission med ett barn som behöver koffein för sina pulsfall och behöver värmebädd för han inte kan hålla värmen. Det hade de aldrig gjort hos oss.
    Men det går säkert bra :)

• måne11

Nja riktigt så är det ju inte. Dom säger att man ger alltid koffein till v35 när barnen är födda i hans vecka å inte hann få kortison ( om jag inte minns fel) innan födseln. just för att hans lungor inte var färdiga...han var ju inte färdig. Det ges som en typ av försäkring.
    Jag litar på vad läkarna säger, tror det är lite olika beroende på det enskilda barnet å som sagt hans värmesäng ska troligtvis tas bort nu i veckan. Jag vill inte åka hem med han innan allt är ok å det tror jag inte läkarna går med på heller :) 
    Sen kan man ju hoppas det sker så fort som möjligt men nu har vi ju löst det med att avbyta varandra i veckan här.

inboxa? vad gör man då...inte så haj på det här :P 

• Bellas7

Efter mina v på neo så litar jag oxå på läkarna så det kommer gå super bra. Vi hade oxå barn hemma och jag vet hur hemskt det är pga att hjärtat brister när de andra är ledsna. Usch. Hoppas verkligen att ni kommer hem fort :)

Inboxa pga att man kan prata lite mera privat :)

Tänker på er kram

• Sandrah23

min son föddes i v 30+3 den 29/1 o kunde andas helt själv redan från första stund.... för oss har det gått jätte bra, vi blev hemsläppta med sond när han var i v34+3 o en vecka senare drog han själv ut sonden o den behövdes inte stoppas tillbaka utan från den dagen åt han med flaska o ammades :) så han tyckte väll att det var dags att bli av med den helt enkelt. redo för det var han iaf... koffeincitrat fick han under sjukhustiden när dem hade kontroll på hans syresättning osv... men när dom nåra dar innan hemskick tog bort det så blev hans "dippar" varken bättre eller sämre så den gjorde nog inte så stor skillnad på min lillgroda. vad det verkar som....

idag har vi vart hemma en månad:) 

Svar på tråden Rädd att måsta stanna länge...