• Anonym (Syskon?)

Amenorré - Vill ju ha fler barn!

Jag har en dotter på 4,5 år och har länge velat ha fler barn, ett syskon till henne. Problemet är att jag inte har haft någon mens på 3 år!! Fick tillbaka mensen efter förlossningen när dottern var ett halvår och det var regelbunden som en klocka under ett år, sedan dess har den inte kommit en enda gång, inte en droppe blod. Jag tappade mycket vikt efter förlossningen (inte medvetet val att banta, jag var redan normalviktig) och vägde 52 kg till mina 170 cm, men nu väger jag sedan ett år tillbaka  ca 60 kg, har verkligen ansträngt mig för att äta bra och försöka stressa av för att få behålla vikten och inte bli så tanig igen (jag såg verkligen ranglig ut tidigare).

Jag har tagit blodprov, det finns ingen brist, även om mitt järnvärde alltid har varit relativt lågt (HB på runt 125). Jag äter järntabletter och D-vitamin varje dag, är sällan sjuk och mår bra i kroppen. Jag är 27 år, så jag bör ju inte ha hamnat i klimakteriet om man säger så!

Vårdcentralen säger att det bara är att vänta, men jag vill ju ha barn NU! 

Är det någon som har erfarenhet av sekundär amenorré (mensuppehåll på minst 6 månader) och som fått igång mensen igen? Finns det någonting man kan göra själv eller ngt läkemedel som kan hjälpa till?      

• Svar på tråden Amenorré - Vill ju ha fler barn!
  • Anonym (?)

Det finns ju de som drabbas av för tidigt klimakterium, det kan t o m hända redan i tonåren. Men de har kanske kollat dina hormonnivåer också? Är inte jätteinsatt, tror det är FSH man kollar.

Har du varit hos gynekolog?

• Anonym (Syskon?)

Ja, de har kollat hormoner, tagit ämnesomsättningsprover etc.
    Nej, jag kanske borde ringa en gynekolog, men när jag frågade vårdcentralen om remiss sa de bara att man inte utredde det eftersom det inte var farligt Skrikandes

• Scillan

Jag har haft det så. Jag fick hjälp av pergotime. Funkade jättebra med mig. Sök gynekolog är mitt enda råd.

• Anonym (Syskon?)

Tack Scillan! Kan man ringa direkt till sjukhusets gynmottagning tro? Tycker det är konstigt att inte VC kunde remittera dit, tre år är ju ganska lång tid =/.

• Scillan

Ja absolut. Jag pratade aldrig med vc alls. Ringde bara till gyn. Lycka till!

Svar på tråden Amenorré - Vill ju ha fler barn!