• Anonym

Föräldrapenning retroaktivt?

Hej!

Är det möjligt att ta ut föräldrapenning retroaktivt för att skydda sin SGI? Jag är behovsanställd och inte fått jobba så mycket som jag önskar under januari och februari, nu har jag blivit sjukskriven fram till beräknad födsel av nästa barn och undrar som jag retroaktivt kan "fylla upp" dessa månader med 1a barnets sparade föräldradagar så att min nya SGI inte minskar.

Hur går jag i så fall tillväga?

Tack på förhand

• Svar på tråden Föräldrapenning retroaktivt?
  • Försäkringskassan

Hej!

Grunden är att man ska anmäla senast samma dag som man tänkt begära sin ersättning. Ansöka kan du alltid göra.

Om du vill ansökan om retroaktiv tid så anger du på din ansökan orsaken till sen anmälan. Du förklarar precis som du nämner här. Handläggaren i ditt ärende bedömer sedan om rätten till ersättning finns.

Du behöver inte begära någon föräldrapenning under den tid som du är sjukskriven, och om det fr.o.m. 1 januari är mindre än 6 månader till beräknad förlossning, så kan det vara andra regler som gäller för dig som innebär att du kanske inte behöver ta ut någon föräldrapenning. Kontakta gärna vårt Kundcenter via tfn: 0771-524 524, så hjälper vi dig med mer exakt information i just ditt ärende.

Hälsningar

Stina, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning retroaktivt?