• Grus grus

Säkert en jättedum fråga om Mossa GTI, men behöver svar.

Som ensamstående har jag fått rådet att inte riva mossa, för att det ska tydligen vara ett himla jobb att göra själv. Då funderade jag på medlet Mossa GTI. Det ska ju döda mossan. Måste man ändå riva upp den sen? Eller försvinner det av sig själv?
    Följdfråga: Om man nu ändå måste riva, varför betala och spruta sådant medel, när man kan riva med mossrivare direkt? 

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Svar på tråden Säkert en jättedum fråga om Mossa GTI, men behöver svar.
  • Eleonor01

Mossrivare tar inte bort mossan så som gti. Man sprutar på gti sen dör mossan å då räddar man bara bort den. Sååå effektivt men dyrt. Det billigaste e att göda ihjäl den. Vanliga blåkorn gör att gräsmattan växer å kväver mossan så småningom. Gti går fortare å har man inte så stor gräsmatta hade jag köpt det. Vi har använt det och är mycket nöjda

• Diablo

Varför vill du bli av med mossan? Älskar mossan och så slipper man klippa gräset så mycketSolig

Har man tur behöver man inget vett!
  • Vero06

Stämmer. Mossan dör och svartnar, men finns ändå kvar så du måste ta bort den. Betydligt lättare än att riva levande mossa. Men som sagt. Medlet är dyrt. Lite väl dyrt för en större matta.

• Diablo

Vad du kan göra för att få bort mossan är ju att vertikalskära, mossriva och sedan på med blåkorn, då får du garanterat en vacker frodig gräsmatta!

• Pappa G

Vi brukar köra med mossrivare först för att få bort det mesta. De övre lagren.
    Sedan på med Mossa GTI som får ta resten, och då kommer åt bättre.

• Diablo

Glöm inte så i nytt gräs, välj ett skugg gräs om det är skugga, då har mossan sämre chans.

• Grus grus

Köpte mossa gti, men dunken släpper inget medel! Hur gör jag då? Jag kopplade på slangen, vred den gula tappen enligt pilen, och snurrade även på det gröna vredet som det står. Har full kraft på vattnet, men mätaren på dunken står på samma hela tiden. Känner mig hur dum som helst. Gick hela gräsmattan runt innan jag upptäckte det...

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
Svar på tråden Säkert en jättedum fråga om Mossa GTI, men behöver svar.