Han har 41 graders feber!
Tidigare i eftermiddags fick min son, 2år, 41 graders feber. Vanligtvis får han ofta 40 graders feber när han blir sjuk men 41 har han aldrig haft. Jag ringde till vårdcentralen. SSK som svarade sade att så länge han dricker, kissar, kan röra nacken obehindrat ska det inte vara någon fara. Vi gör rätt som vi gör. Ger Ipren var 6:e timme och Alvedon var 6:e timme, låter han enbart vara i blöja, erbjuder vätska hela tiden, öppnar fönsterna så att det svalnar. Hon tror att han åkt på influensan. Tyckte inte att det var värt att åka in för om det är virus gör de ju ändå ingenting.
Tempen sänktes något med Ipren som han fick 17.30. Han piggnade till något, drack saft och fick i sig glass. Lite senare fick han sin alvedon men den kräktes han upp. Vågade inte ge ny dos eftersom jag inte vet hur mycket han fått i sig. Men nu är det bara 4 timmar sedan han fick Ipren och han är redan uppe i 41 grader Han sitter i soffan, blek och väldigt rosig om kinderna. Han har varit trött och hängig. Normalt med tanke på febern. Men när han varit sjuk tidigare och fått Ipren och Alvedon så har febern sjunkit till 38,5 iaf och han har orkat leka lite. Men inte nu. Han dricker och kissar.
Men är det inte farligt med så pass hög feber? Innan Ipren hann verka innan var den uppe i 41,3.... Tips på vad vi kan göra mer?