• Ruggugglan

Han har 41 graders feber!

Tidigare i eftermiddags fick min son, 2år, 41 graders feber. Vanligtvis får han ofta 40 graders feber när han blir sjuk men 41 har han aldrig haft. Jag ringde till vårdcentralen. SSK som svarade sade att så länge han dricker, kissar, kan röra nacken obehindrat ska det inte vara någon fara. Vi gör rätt som vi gör. Ger Ipren var 6:e timme och Alvedon var 6:e timme, låter han enbart vara i blöja, erbjuder vätska hela tiden, öppnar fönsterna så att det svalnar. Hon tror att han åkt på influensan. Tyckte inte att det var värt att åka in för om det är virus gör de ju ändå ingenting.

Tempen sänktes något med Ipren som han fick 17.30. Han piggnade till något, drack saft och fick i sig glass. Lite senare fick han sin alvedon men den kräktes han upp. Vågade inte ge ny dos eftersom jag inte vet hur mycket han fått i sig. Men nu är det bara 4 timmar sedan han fick Ipren och han är redan uppe i 41 grader Rynkar på näsan Han sitter i soffan, blek och väldigt rosig om kinderna. Han har varit trött och hängig. Normalt med tanke på febern. Men när han varit sjuk tidigare och fått Ipren och Alvedon så har febern sjunkit till 38,5 iaf och han har orkat leka lite. Men inte nu. Han dricker och kissar.

Men är det inte farligt med så pass hög feber? Innan Ipren hann verka innan var den uppe i 41,3.... Tips på vad vi kan göra mer?

• Svar på tråden Han har 41 graders feber!
  • twinmom03

Jag hade åkt in iaf om jag vore du. Febertoppar så höga som inte går ner av Ipren och Alvedon har i mina barns fall rört sig om en bakterieinfektion som har krävt antibiotika.

• April barn

Ring 1177, de ska absolut inte ha så hög feber!
    Över 40 grader tror jag det är man ska åka in om man inte lyckas få ner den med alvedon som ni inte gjort. Ring sjukvårdsupplysningen.

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • bilaaar

Ring sjukvårdsupplysningen och prata med dem så känns det tryggare för er. Men ni gör helt rätt med ipren o alvedon osv. Bara barnet får i sig vätska o kissar. Hoppas febern går ner!

• junilycka

Vår son hade 41-42 grader och vi åkte in till akuten och efter att ha väntat där i 2 timmar blev vi hemskickade utan undersökning!! Vi fick snällt vänta på att VC öppnade morgonen efter. Det krävdes 4!! besök på vårdcentralen innan de tog bakterieprov i halsen som vi bad om de andra gångerna men som läkaren vägrade göra för att han "var så rosig om kinderna och åt och drack bra!". Till sist fick vi en annan läkare som tog prov direkt och mycket riktigt behövdes antibiotika. Då hade han haft hög feber i över 2 veckor! Jag säger bara; Ge er inte!!

• Ruggugglan

Jag ringde barnakuten, då vi inte har 1177 än. Fick sitta i telefonkö i en halvtimme innan jag kom fram. Jag fick samma råd som innan men ska även bada, duscha honom ofta i 37 grader varmt vatten och låta honom "självtorka" under en frottéhandduk. Skulle han ha fortsatt 41 grader i morgon ska vi ringa in igen.

Känner mig så maktlös när det blir såhär. Sambon badade med honom precis. Om en halvtimme blir det äntligen Ipren igen och fram tills dess ska vi titta på Bamse.

Tack för era råd!

Känner mig lite tryggare nu när jag pratat med två olika SSK som säger samma sak. Men kommer inte bli mkt sömn i natt Rynkar på näsan

• Ruggugglan
    junilycka skrev 2012-03-23 21:31:20 följande:
    Vår son hade 41-42 grader och vi åkte in till akuten och efter att ha väntat där i 2 timmar blev vi hemskickade utan undersökning!! Vi fick snällt vänta på att VC öppnade morgonen efter. Det krävdes 4!! besök på vårdcentralen innan de tog bakterieprov i halsen som vi bad om de andra gångerna men som läkaren vägrade göra för att han "var så rosig om kinderna och åt och drack bra!". Till sist fick vi en annan läkare som tog prov direkt och mycket riktigt behövdes antibiotika. Då hade han haft hög feber i över 2 veckor! Jag säger bara; Ge er inte!!
    Har han fortsatt 41 grader i morgon så kommer jag att begära få komma in för ett CRP.
  • pigglet

Hoppas ni får sova lite i natt i alla fall.
    Vi ger alvedon med sup, då riskerar man inte att de kräks upp den. Det är ju ganska vanligt att de kräks när de får hög feber. 

• Ruggugglan
    pigglet skrev 2012-03-23 21:45:53 följande:
    Hoppas ni får sova lite i natt i alla fall.
    Vi ger alvedon med sup, då riskerar man inte att de kräks upp den. Det är ju ganska vanligt att de kräks när de får hög feber. 
    Ja, vi har Ipren på supp iaf som han fick nu. I morgon ska vi även handla hem alvedon på supp så fort affären öppnar.
  • jelina
    April barn skrev 2012-03-23 20:27:50 följande:
    Ring 1177, de ska absolut inte ha så hög feber!
    Över 40 grader tror jag det är man ska åka in om man inte lyckas få ner den med alvedon som ni inte gjort. Ring sjukvårdsupplysningen.

Nä, över 41 kan det vara aktuellt att åka in.
Svar på tråden Han har 41 graders feber!