• robban910903

Funkar amstaff med en liten hund??

Jag undrar om jag kan skaffa en amstaff valp trots att jag har en liten hund?? Har en liten blandning på ca 6kg och undrar om man kan ha en amstaff med en så liten hund?? Så att inte amstaffen skadar den lilla hunden när den blir vuxen?? Vill bara vet om ni har några egna erfarenheter av detta och JA jag vet att det är olika från hund till hund....

• Svar på tråden Funkar amstaff med en liten hund??
  • Melan

Amstaffar är ju rätt kända för att ha svårt för andra hundar, det är en väldigt dominant ras... Så generellt skulle jag säga att det inte kommer gå.

Men ja, det är även mycket möjligt att dom blir bästa vänner!

Gör mig en tjänst, om du inte redan gjort det, läs på om rasen på vettiga sidor. Det behövs inga fler problem amstaffar. Det finns en anledning att det kryllar av dessa hundar på blocket...

http://www.skk.se/hundraser/american-staffordshire-terrier/

• scary01

Vi har en 6 mån gammal amstaff / pitbull och en 2 årig liten blandras och det funkar super

• mfe

Min syster hade en irländsk varghund med katter och de busade och hade kul, så nog funkar en amstaff med en liten mindre hund :)

• Dexter dot com

Om du som ägare har stenkoll och bryter om Amstaffen blir för bufflig och hårdhänt bör det inte vara några problem. Sen kan man kanske inte låta dom leka och rejsa hur som helst utan att räkna med ofrivilliga skador men det är ju som sagt inviduellt, vissa är oerhört försiktiga och andra bara manglar på med skador som följd. Jag tror allt hänger på hur närvarande du kommer vara dvs ha uppsikt över hundarna ständigt om du får den "hårdhänta" typen.

• tussilago00

Vi har en dvärgpudel och 2 amstaffblandisar! Funkar utmärkt! Pudeln är 12 år och dom andra är 3 år resp 10 månader! Man får vara lite på i början så dom inte leker för hårdhänt bara, men så fort dom fattar att den lilla hunden är ömtålig så går det jättebra! Visst har det hänt att den lille fått sig några smällar, men aldrig något allvarligt då han är så liten och smidig..
    Jag skulle för övrigt kanske inte rekommendera amstaff, då det faktiskt är så att dom kan bli lätt agressiva mot andra hundar i området och det är ju inte kul att aldrig kunna ha sin hund lös i skog och mark! Hade jag fått välja, så hade vi inte skaffat den rasen, men nu är det bara att ta "sitt ansvar"
    Lycka till!

• ModestyB

Det är ju inte när hunden är vuxen som det är ett problem med storleksskillnad, då bör hunden ha lärt sig respektera andra hundars signaler, oavsett storlek.
    Valpar däremot... Och unghundar.
    En Amstaff är stark och kraftig redan som valp, kan väga  mer än din lilla hund redan vid leverans. Och valpar förstår inte mycket alls.

Naturligtvis går det fint att ha hundar av olika storlek, men du fr passa och skydda din lilla hund från valpen, om din lilla hund inte är en tuff hund som säger ifrån bra från början.

• siljeholm

En kompis har en staff och en chihuahua å de har aldrig varit ngt problem

• qenzo

Vi har schäfer och dvärgpincher. Nemas problemas. DP'n sätter schäfern (7mån) på plats om han blir för bufflig.
    Oavsett vad för hundar man har tillsammans så finns ju samma regler. Dvs håll ett vakande öga, avbryt INNAN något eskalerar... använd sunt förnuft. 

• Crea Diem

Jag har två katter på 13 år, en dvärgvädurskanin på 10 år och en staff/amstaffblandis på 4 år. Det har aldrig varit några problem och jag gillar ej djur i bur så kaninen är en lösspringande innekanin. Jag var bara tydlig från början att kaninen och katterna inte fick lekas med. Katterna leker dock med hunden emellanåt, men när de får nog hoppar de bara upp på soffryggen eller nåt bord.

• Arktisk

Det låter som du har ganska liten erfarenhet av hundar, och då skulle jag nog undvika att skaffa just en krävande hund som är känd för att ha problem med andra hundar.

Svar på tråden Funkar amstaff med en liten hund??