• Bebbe2006

    Bostadsrätt med elfel

    Om man har köpt en bostadsrätt och strax efteråt upptäcker att det finns elledningar som är farligt feldragna, har man då rätt att kräva säljaren på pengar?

    Det blir ju självklart en fråga om ifall det kan anses vara ett "dolt fel" eller inte, men om säljaren vägrar betala, hur går man vidare? Är det värt att dra in en jurist om det bara handlar om småpengar som några tusenlappar, eller ska man bara strunta i det om de vägrar betala?

    Måste det gå till en domstol för att man ska kunna kräva att de betalar, och finns det någon domstol som tar upp ärendet öht när det handlar om så lite pengar? Finns det något annat sätt att "tvinga" dem att betala?

    Jag vet redan allt om att det egentligen inte heter "dolda fel" osv.....när det handlar om bostadsrätt, men principen är ju egentligen densamma. Detta är förmodligen ett dolt fel, och säljaren borde vara ansvarig.

    Min fråga är egentligen bara vad man kan göra om de vägrar betala. Är det någon idé att bråka?

  • Svar på tråden Bostadsrätt med elfel
  • Pirum

    Jag funderar på om det kanske är föreningen som är ansvarig för elen och inte säljaren? Om inte säljaren fixat själv förstås och det är därför det är fel. 

  • Eillen09

    Vi hade feldragen el i vår lgh , bostadsrätt. Det var tidigare ägaren eller ännu tidigare ägare som dragit elen fel. Det stod vår förening för . Hoppas det löser sig !

  • Bebbe2006

    Ok,  men om föreningen inte står för det, är det någon idé att kontakta en jurist och gå vidare med det om inte säljaren vill stå för kostnaderna?

    Hur "stort" ska det vara, dvs hur mycket pengar ska det röra sig om för att det ska vara idé att gå vidare.

    Tack för tipset om föreningen, men jag tror inte att de står för det.

  • Inversable

    Gjorde du nån besiktning innan köpet? Du får inte som fel åberopa det du kunde ha upptäckt vid en besiktning om du fått tillfälle att göra en besiktning enligt köplagens 20§. Det är köplagen som gäller mellan dig och säljaren. 

    "20§
    Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.


    Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.


    Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet."


    Så innan det är utrett om du gjort en ordentlig besiktning är det svårt att svara på om du kan kräva säljaren på något.

Svar på tråden Bostadsrätt med elfel