• Eskobar77

Vill bygga ut huset - kostnad och tips??

Vi skulle vilja förlänga vårt hus med ca 30-35 kvadrat och det ska bli ett sovrum och ett allrum. Vi räknar med att göra en hel del på insidan själva. I rummen ska det "bara" in lite belysningsel osv och några element som ska kopplas på vårt vattenburna system (bergvärme). Vad kan ett sådant bygge kosta? Vi måste ju gjuta en plata osv. Andra tips inför en tillbyggnad?

(¯`°?.¸ ღ♥ stolt mamma ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vill bygga ut huset - kostnad och tips??
  • Frontline

Helt omöjligt att svara på med dessa uppgifter.
    Bättre du pratar med en byggnadsfirma och ber om en offert.

Vi har ingen aning om hur huset ser ut nu, vilken typ av tak det blir hur det ska sammanfogas mm , ska det vara trä/tegelfasad  mm

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Stjärnstoft

Vet inte. Men våra vänner fick nyss bygglov på en utbyggnad. Bara lovet kostade femton tusen.

• Frontline
    Stjärnstoft skrev 2012-03-24 00:45:28 följande:
    Vet inte. Men våra vänner fick nyss bygglov på en utbyggnad. Bara lovet kostade femton tusen.
    Mitt kostade 1300:- för runt 50 kvadrat så det beror nog på vart man bor med..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Eskobar77

Huset är främst i tegel men har trä precis under taket och uppe på gavlarna. Jag håller på att undersöka om det går att få tag i sådant tegel vi har, annars kommer utbyggnaden bli med liggande panel. Utbyggnaden ska förlänga nuvarande vinkel och taket där har en lutning på 23 grader. Det är en enplansvilla byggd 1983.

• Pappa G

Som en enkel schablon brukar man säga 10-12 000 kr per m² för normalyta.
    Med tanke på ROT-avdragets begränsningar kan det vara ett tips att försöka fördela arbetet över två kalenderår.

• Eskobar77

Ok -tack för tipset!

Vi har ju en tegelvilla och jag tror att jag äntligen lyckats hitta likadant som vi har idag. Någon som har en aning om hur mycket det kostar att få en utbyggnad teglad? Vänder man sig till särskilda murare då eller?

• Rigmor Mortis

Vi byggde ut strax över 30 kvm och det kostade nästan en halv miljon. Men då var det en del fördyrande omständigheter som att det behövde byggas en tillfällig väg in och att vi lät dränera om sidan vi byggde på.

• Eskobar77

Hua - jag hoppas på att klara oss med 300 000 kr... Gärna mindre Flört

• Rigmor Mortis

Ta in offerter på exakt hur ni vill ha det och be att få dem ordentligt specificerade. Då ser ni vad som kostar mest och vad ni ev. kan dra in på. Vi hade inte kunnat få ner det så mycket, inte utan att ändra de för oss viktiga punkterna platta på mark med golvvärme och tak av bandtäckt plåt. Och det blir billigare om man väljer standardmått på t.ex. fönster istället för att specialbeställa.

• Eskobar77
    Rigmor Mortis skrev 2012-04-12 13:27:03 följande:
    Ta in offerter på exakt hur ni vill ha det och be att få dem ordentligt specificerade. Då ser ni vad som kostar mest och vad ni ev. kan dra in på. Vi hade inte kunnat få ner det så mycket, inte utan att ändra de för oss viktiga punkterna platta på mark med golvvärme och tak av bandtäckt plåt. Och det blir billigare om man väljer standardmått på t.ex. fönster istället för att specialbeställa.
    Tack!
Svar på tråden Vill bygga ut huset - kostnad och tips??