• Anonym

Får en arbetsgivare fråga om sjukdomar?

Jag var på en arbetsintervju och fick frågan om min fysiska och psykiska hälsa och om jag hade några privata problem. Jag har aldrig fått den frågan förut och blev helt ställd. Sa att jag var frisk, vilket kanske inte riktigt är sant då jag är bipolär. Hon kommer inte få veta detta genom mina referenser eftersom att jag trots detta klarat av mitt arbete. Men om jag är ärlig så får jag ju knappast jobbet, trots att det är olagligt att diskriminera folk som är sjuka.
    Många blir ju avskräckta när de hör vilken diagnos de har, för de vet inte riktigt hur sjukdomen fungerar.

Det känns ju lite dumt att ha ljugit, men frågan är om chefen ens får ställa dessa frågor? Vad kan konsekvensen bli om det kommer fram att jag ljög? Hon lade till att hon frågade eftersom att arbetsgivaren måste veta sånt för att kunna anpassa arbetsplatsen, t.ex om man har problem med ryggen, men det är väl klart att hon säger så.

• Svar på tråden Får en arbetsgivare fråga om sjukdomar?
  • Anonym

Det är ju inte diskriminerande att de  frågar om sjukdomar, många arbetsgivare kräver ju läkarundersökning till o med. Det är ju fullt förståligt.

Sen så beror det ju på vilken typ av problem man har eller har haft.

Om din åkomma inte kommer att påverka ditt arbete på något vis så behöver du ju inte känna att du ljög.

• Anonym

Känn det inte som att du ljög. Jag tycker det är en konstig fråga att ställa under just intervjun. Man anställer efter kompetens och jag tycker inte en sådan fråga ska vara med i avgörandet utan komma senare i så fall. Vad ska man svara? "Ja, jag har lite diagnoser så skuffa ut mig i marginalen igen" eller?

• anchel

De får fråga om din hälsa men du har ingen skyldighet att svara. Dock kan det vara avskräckande för presumtiva arbetsgivare när någon vägrar svara på såna frågor. Det de egentligen vill veta är om du kommer att vara en sån som ofta är sjukskriven och kanske blir långtidssjukskriven. Har man småbarn får man ofta frågan om man vabbar ofta och om man delar på vabdagarna. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-24 09:18:27 följande:
    Känn det inte som att du ljög. Jag tycker det är en konstig fråga att ställa under just intervjun. Man anställer efter kompetens och jag tycker inte en sådan fråga ska vara med i avgörandet utan komma senare i så fall. Vad ska man svara? "Ja, jag har lite diagnoser så skuffa ut mig i marginalen igen" eller?

Fast det är ju en viktig del i ett beslut att anställa någon. Man vill ju ha en anställd som kommer att klara av att arbeta, o inte vara sjukskriven.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-24 09:18:27 följande:
    Precis. Om syftet med frågan är att göra det så bra som möjligt för den anställde som hon påstod så borde hon tagit den diskussionen efter att kontraktet var skrivet. Det blir ju lite dubbelt att säga att man inte får diskriminera pga sjukdomen men sen ändå fråga om det. Jag kommer ju ha väldigt svårt att bevisa att det är pga min sjukdom jag blir bortvald i så fall.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-24 09:21:55 följande:
    Fast det är ju en viktig del i ett beslut att anställa någon. Man vill ju ha en anställd som kommer att klara av att arbeta, o inte vara sjukskriven.
    Jag förstår att arbetsgivaren vill veta, och att de inte vill anställa någon som kommer att vara sjukskriven. Men eftersom lagen säger att man inte får diskriminera pga sjukdom så ska det inte vara en del av beslutet, vad man än tycker. Jag förstår som sagt arbetsgivarens sida, men vi måste alla försörja oss, även vi som är sjuka.

Sen framkommer det ju ändå om man har haft mycket sjukfrånvaro när de kollar med referenser eller har luckor  i CVt. Jag har inga problem med det, men jag kan ju inte garantera att jag aldrig kommer att bli sjukskriven. Och ingen anställer en om man är ärlig om det. Men jag måste ju också jobba...
  • Anonym
    anchel skrev 2012-03-24 09:19:28 följande:
    De får fråga om din hälsa men du har ingen skyldighet att svara. Dock kan det vara avskräckande för presumtiva arbetsgivare när någon vägrar svara på såna frågor. Det de egentligen vill veta är om du kommer att vara en sån som ofta är sjukskriven och kanske blir långtidssjukskriven. Har man småbarn får man ofta frågan om man vabbar ofta och om man delar på vabdagarna. 
    Det är klart att det blir misstänksamt om man vägrar svara, men jag antar att de flesta faktiskt ljuger och säger att de är friska. Man har ju inte så mycket att välja på.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-24 09:25:45 följande:
    Jag förstår att arbetsgivaren vill veta, och att de inte vill anställa någon som kommer att vara sjukskriven. Men eftersom lagen säger att man inte får diskriminera pga sjukdom så ska det inte vara en del av beslutet, vad man än tycker. Jag förstår som sagt arbetsgivarens sida, men vi måste alla försörja oss, även vi som är sjuka.

Sen framkommer det ju ändå om man har haft mycket sjukfrånvaro när de kollar med referenser eller har luckor  i CVt. Jag har inga problem med det, men jag kan ju inte garantera att jag aldrig kommer att bli sjukskriven. Och ingen anställer en om man är ärlig om det. Men jag måste ju också jobba...
    Absolut så måste alla ha rätt att söka arbeten. Men alla jobb är inte för alla. Det är inte diskriminering att inte anstääla någon med dålig rygg för ett arbete som kräver ideliga tunga lyft.

Att man fråga inna man skriver på kontrakt är kanske för att man inte kan tillmötes gå alla åkommor?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-24 09:32:19 följande:
    Absolut så måste alla ha rätt att söka arbeten. Men alla jobb är inte för alla. Det är inte diskriminering att inte anstääla någon med dålig rygg för ett arbete som kräver ideliga tunga lyft.

Att man fråga inna man skriver på kontrakt är kanske för att man inte kan tillmötes gå alla åkommor?
    Fast jag tycker att det är upp till den sökanden att inte söka jobb som ens rygg inte klarar av i det fallet. Många sjukdomar kan utgöra ett handikapp i vilken bransch det än handlar om. Den som har ryggproblem blir bara bortsorterad från de jobb där det utgör ett problem. Men vi andra som har sjukdomar som kan orsaka sjukskrivning oavsett arbetsuppgifter, vem ska anställa oss?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-24 09:34:22 följande:
    Fast jag tycker att det är upp till den sökanden att inte söka jobb som ens rygg inte klarar av i det fallet. Många sjukdomar kan utgöra ett handikapp i vilken bransch det än handlar om. Den som har ryggproblem blir bara bortsorterad från de jobb där det utgör ett problem. Men vi andra som har sjukdomar som kan orsaka sjukskrivning oavsett arbetsuppgifter, vem ska anställa oss?

Fast det ligger ju verkligen i arbetsgivarens intresse att få rätt "man". Så självklart är man som arbetsgivare angelägen att se att ens personal inte lider av en åkomma som gör att denne itne kommer att klara avarbetet, det är dyrt att anställa personal som inte kan arbeta.

Sen kan ju alla bli långtidssjukskrivna! Det finns inga garantier, men att kalla det diskriminering att arbetsgivare väljer bort en del pga av sjukdom tycker jag är fel.

Det finns inget krav på att du ska uppge din psýkiska sjukdom - och du uppger ju att den inte är ett hinder i arbetet?
Svar på tråden Får en arbetsgivare fråga om sjukdomar?