• Anonym (confused)

Exfrun nekar mig träffa sonen, vad göra?

Hej,

brukar läsa mycket här på forumet, och oftast få svar på mina egna frågor genom andras inlägg här på forumet. Det finns säkerligen 100 trådar om detta ämne, men jag behöver skriva av mig (även om jag är dålig på att skriva!)

Min exfru och jag har precis sepererat, tillsammans har vi en guldklimp på snart 8 månader. Det har varit hektiskt nu i början med ny bostad och allt vad det innebär. Tyvärr (får jag väl säga nu i efterhand) flyttade jag närmare mitt jobb och ca 6 mil från pojken.
    Det har inte varit något hinder för mig egentligen, då jag har träffat honom så gott det går (4-5 dagar mellan varje besök). Problemet är helgerna då exfrun jobbar varannan helg, och är mammaledig resten. så det innebär att jag har spenderat helgen hos henne, då hon jobbar, för att ta hand om pojken. Efter ett tag kom vi hur som hellst överens om att jag skulle ha pojken (på prov en helg) lördag till söndag, med övernattning. Detta funkade hur bra som hellst, han visade inga tecken på att han var oroad (det var nog mest jag som var inför detta hehe).

Veckan efter den helgen som pojken övernattade hemma hos mig, fick hon förhinder både ons-tor-fre då jag ringde och frågade om jag kunde träffa honom. Sånt kan hända, så jag tänkte inte mer på det då.

Nu i veckan hade vi tid på familjerådgivningen, vi kom överens om att få ihop ett schema över dagar som jag kan träffa pojken, bra, behövs struktur efter förra veckans "förhinder" från hennes sida. Det framkom öven att hon inte ville att pojken skulle vara hos mig mer. Med tanke på att han bara är 8 månader är det inte mycket jag kan göra åt det, annat än gå med på det känns det som. 

Jag känner dock att jag ska inte behöva gå upp kl 05:00 på lördagsmorgonen för att hinna till henne innan hon måste åka till jobbet, hon kommer hem runt 11 snåret (jobbar delad tur). Då ska jag se till att försvinna ett par timmar för att sedan komma tillbaka vid 15:00 då hon åker till jobbet igen. För att sedan bege mig hemmåt kl 22:30 på kvällen då hon slutar. Söndag upp igen vid 05:00, fast då jobbar hon bara en dagtur! Det är inte rimligt att jag ska behöva ställa upp på det för att få träffa min son!

Jag kunde inte släppa detta att jag inte skulle få ha honom hos mig, så jag försökte övertala henne. Det blev mycket tjaffs och hon började använda pojken som slagträ, passade det inte mig så behövde jag inte träffa honom över huvud taget lät det. Hon har ett hett temperament och det rinner lätt över, och då får man verkligen höra att man inte duger till ! (ett beteende hon för övrigt får hjälp med att bättra sig på numera).

Efter mycket om och men gick hon med på att pojken övernattar hos mig igen, fram tills igår (fre). Då ringde hon mig tidigt på morgonen och sa att jag behöver inte hämta honom så tidigt på lördag, för hon är dålig, och skulle höra av sig på kvällen om hur det blir, ville bara förvarna mig.
    Jag väntade och väntade.. till slut ringer jag henne runt 21 snåret igårkväll och frågar hur det blir, då hade jag helt plötsligt inte med det att göra. varför ska jag veta om hon ska jobba eller inte? Kanske för att jag måste gå upp kl 05:00 om hon ska...
    Här får väll erkännas att det brister lite för mig, jag blir förbannad, och det hela slutar med att hon nekar mig träffa pojken över huvud taget, precis som man har fått höra tidigare i veckan.
    Så idag sitter jag här helt ovettandes om hur jag ska göra, u.n.g. som hela den här veckan har varit, ena dagen vill hon inte att pojken ska övernatta hos mig, dagen efter ändrar hon sig och det är OK.

Det här beteendet håller på att knäcka mig snart!

Frågan är väll egentligen hur jag bör göra i den här situationen, på rådgivningen lät det som vi kunde få ett bra samarbete, men det varade i ca 2 timmar. Jag trodde på henne när vi satt där, så jag kände att vi behövde kanske inte fler möten men ack så fel man kan ha.

• Svar på tråden Exfrun nekar mig träffa sonen, vad göra?
  • MSörensen

Usch vad jobbigt!!

Tyvärr så har jag inget råd förutom att inte ge upp.
    Hoppas att allt löser sig, barnet behöver ju sin pappa också!   

• Ramborg

Om ni inte kan lösa frågan genom samarbetssamtal så får du stämma henne. Kontakta en familjerättsjurist och diskutera igenom din situation, så att du är förberedd om det behövs. Du kommer också att känna dig tryggare när du vet vad du har för lagliga möjligheter. Hon behöver inte veta att du har konsulterat någon.

42.
  • Anonym

Kontakta familjerätten igen och sätt upp ett schema.
    Det finns ingen anledning till varför du inte ska kunna ha pojken över natt om inte hon ammar. Du är väl lika bra förälder som henne?
    Om du ska ha pojken över natten och hon blir sjuk och inte ska jobba så ska inte det stoppa dig att få ha din son.
    Anteckna varje gång hon motarbetar dig. Skriv ner datum, tidpunkt och ursäkt. Om inte hon kan samarbeta så kan du försöka få enskild vårdnad, men, det bästa är självklart för barnet att ni kan få till det ändå.

• Anonym (insatt)

Är det familjerådgivning eller familjerätt ni varit hos? I vilket fall så låter det som om det ä'r dags för samarbetssamtal hos familjerätten (igen?) ... Självklart behöver ni vuxna schema på umgänget men framför allt behöver barnet det!

• Anonym (HaIsIMagen)

Försök ta saker med ett visst jämnmod och tänk att det kanske inte är hela världen om det är sugiga tider under en kort period.

Visst är det så att du skulle kunna få ett reglerat umgänge om du tog saken till domstol, men det är en otroligt konfliktdrivande metod, och trots allt är du i en hyfsat bra situation, där "strulet" trots allt är av begränsad omfattning. 

Med andra ord, skit i de korkade tiderna, det är bara för en kort tid och snart är barnet så stort att det inte är några som helst problem med att h*n övernattar hos dig.

• Anonym (confused)

HaIsIMagen: Får liknande råd av andra. Verkar vara det som gälller i nuläget. Det är trots allt jag som har lämnat henne, jag får väll räkna med en del motgångar från hennes sida tills det svalnar lite.

• torparen2

Ja det är så tragist att det ska behöva bli så här :(  Jag sitter EXAKT i samma sits själv med en 3mån  kille,och mamman  ammar inte pga, mediciner.hon tillåt mig endast träffa pojken hemma hos henne...Känner mig totalt överkörd.

• Anonym

TS och torparen2 - jag förstår inte att de kan vägra er träffa era barn? Mitt ex fick inte träffa vår bäbis ensam, men det var för att han misshandlat mig flertalet ggr samt nästan träffat bäbisen när han slog mig när jag ammade. Kände då att jag kunde vägra honom det med risk för barnets hälsa. Men om det inte finns någon sådan hotbild, varför kan dom vägra er träffa barnen?

Ligg bara inte för lågt. Min kompis gjorde det när det tog slut med hans psykopatfru. Nu är sonen 9 och han har inte träffat honom på 8 år. 

• Anonym (Mio)
    torparen2 skrev 2012-04-12 20:00:31 följande:
    Ja det är så tragist att det ska behöva bli så här :(  Jag sitter EXAKT i samma sits själv med en 3mån  kille,och mamman  ammar inte pga, mediciner.hon tillåt mig endast träffa pojken hemma hos henne...Känner mig totalt överkörd.

Han är 3 månader, så självklart skall umgänget ske hos mamman, däremot behöver hon ju inte hänga över dig helöa umgänget.
  • Anonym
    Anonym (Mio) skrev 2012-04-13 09:36:06 följande:
    Han är 3 månader, så självklart skall umgänget ske hos mamman, däremot behöver hon ju inte hänga över dig helöa umgänget.
    Va? Det är inte alls självklart. Bebisen ammas inte.
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym skrev 2012-04-13 09:38:11 följande:
    Det finns något viktigt som kallas anknytning också
  • Anonym (MMM)

TS: Jag kan inte hjälpa att det stör mig lite att du klagar över att behöva gå upp kl 05.00 när barnet är 8 månader.

Du får ju ändå 5-6 timmars ostörd sömn. Inte många småbarnsföräldrar som får det. 

• Anonym (Mio)
    Anonym skrev 2012-04-13 09:38:11 följande:

Ammning har inte så mycket med saken att göra faktiskt. Utan att barnet har en primär anknytningsperson. En 3 månader skall inte skickas runt på övernattningar osv. Inte ens FR rekomenderar det utan kortre men täta umgängen hos den person barnet inte lever med som sedan utökas succesivt.
  • Anonym
    Anonym (Mamma M) skrev 2012-04-13 09:42:02 följande:
    Det finns något viktigt som kallas anknytning också
    Exakt och barnet har rätt att knyta an även till pappa! Att pappa får vara ensam med sitt barn någon timma skadar inte barnets anknytning till mamma men ger barnet möjlighet att knyta an även till pappa.Flört
  • Anonym

Håller med. Ta det inte för lugnt. Umgänget får inte bli för sällan med en så liten. Ligg på. Ring familjerätten och berätta vad som sker och be om råd och ett nytt samtal. Jag skulle be om en advokat med bara för att få råd. Flera som skriver att man kan få en stund gratis. Kan ju bara kännas skönt att veta vilka rättigheter du har. Om hon är sjuk så är det ju perfekt att du tar ert barn över natt så att hon kan vila och ta hand om sig. Du kan ju hämta lite senare och lämna på söndag eftermiddag som planerat. Lycka till!

• Anonym
    Anonym (Mio) skrev 2012-04-13 09:47:38 följande:
    Ammning har inte så mycket med saken att göra faktiskt. Utan att barnet har en primär anknytningsperson. En 3 månader skall inte skickas runt på övernattningar osv. Inte ens FR rekomenderar det utan kortre men täta umgängen hos den person barnet inte lever med som sedan utökas succesivt.
    Du kanske ska läsa på om anknytning. Barn har inga problem att ha flera anknytningspersoner om de tillåts ha det.
  • Anonym
    Anonym (confused) skrev 2012-04-04 16:23:38 följande:
    HaIsIMagen: Får liknande råd av andra. Verkar vara det som gälller i nuläget. Det är trots allt jag som har lämnat henne, jag får väll räkna med en del motgångar från hennes sida tills det svalnar lite.
    För vissa svalnar det aldrig tyvärr.
    Men till slut blir barnet stort nog att förstå och bestämma själv.
    Sluta dansa efter henne, vill hon jobba får umgänget ske hos dig då tiderna är dumma.
    Hindrar hon umgänge kan du stämma henne på det.
  • Anonym (FR igen)
    Anonym (MMM) skrev 2012-04-13 09:44:05 följande:
    TS: Jag kan inte hjälpa att det stör mig lite att du klagar över att behöva gå upp kl 05.00 när barnet är 8 månader.

Du får ju ändå 5-6 timmars ostörd sömn. Inte många småbarnsföräldrar som får det. 

MAmman kan ju kliva upp och köras barnet till dig också. Fast enklast om hon kommer med barnet dagen innan hon ska arbeta. Men hon verkar inte vilja att du är med barnet fastän du kliver upp och kör till henne? Otroligt. Det borde vara perfekt för er alla.

Gå till FR igen. Ser inte mamman hur bra ni alla kan ha det med nuvarande lösning så behöver ni ett schema och då får hon också bjuda till med lämningar/hämtningar. Blir säkert bra det med men det är ju så onödigt att tjafsa!

Lycka Till med ert lilla barn!  
  • Anonym (confused)

Sant , det är dock inte det som är poängen, du  missförstår mig totalt. Jag jobbar skift och börjar kl 0500 (går upp 0400) så det är absolut inget problem med den saken ! Poängen är att hon var sjuk, dvs skulle inte jobba, så varför ska jag då behöva gå upp kl 5 en lördagsmorgon när jag lika väl kan hämta honom senare på FM... runt 9 t.ex. Gå upp kl 5 en lördag har jag gjort för HENNES skull, så att hon kan komma till jobbet på helgerna.
  • Anonym

Inte många föräldralediga behöver klara av både arbete och barn... Men visst, en pappa som vill träffa sitt barn ska ställa upp på de mest vansinniga förslag för annars "vill hen inte träffa barnet".... Dumheter enligt mig!
Svar på tråden Exfrun nekar mig träffa sonen, vad göra?