• anyXX

Kul till trädgården - lekstuga el sandlåda?

Skulle vilja göra nåt kul till trädgården till våra barn (2 o 4). Funderade på att köpa en sandlåda för det kan man göra ganska billigt, men egentligen tror jag en lekstuga vore rologare och något de kan ha roligt med en längre tid. Men det är ju så dyrt om man ska köpa en lekstuga! Hittade en i plast på city gross för 1000-lappen men kan det vara något att ha tror ni? Vad skulle ni kört på? Tips o idéer tack! Budgeten är runt 1000 kr.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Svar på tråden Kul till trädgården - lekstuga el sandlåda?
  • Nyfiken gul

vi har haft lekstuga men den sålde vi, barnen leker inte i den så mycket som man tror.  Oftast blir lekstugan bara en samlingsplats för alla leksaker what so ever, pulkor, cyklar osv.  Men barnen är inte därinne o leker - ute är mycket mera spännande.

Satsa istället på riktiga uteleksaker, rutschkanor, gungor, en rejäl sandlåda osv.   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Ensan

Nån i familjen som är händig? Man kan bygga egna konstruktioner som är jätteroliga! Mina barn har en gungställning med tillhörande 2 "avsatser"/"våningar" (av tryckimpregnerat trä), så det blir som en koja med 2-3 rum. Där har de bl.a. lek-kök och lek-snickarbänk m verktyg i plast! Detta har jag fyndat på loppis för ca 150 kr! Visst, virket kostar ju en del, men det blir både billigare o roligare än färdigköpt!
    (och snickarglada sambon hade en rolig helg när han byggde! )

• anyXX

okej så är det kanske. en gunga har de, men hur länge leker barn i sandlådan? rutschkana kanske men jag känner att vår lille vilde skulle klättra o trilla alldeles för mkt där... det dumma med vår tomt är att den lutar så förskräckligt att det är svårt att få plats med något.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Nyfiken gul
    anyXX skrev 2012-03-24 10:43:29 följande:
    okej så är det kanske. en gunga har de, men hur länge leker barn i sandlådan? rutschkana kanske men jag känner att vår lille vilde skulle klättra o trilla alldeles för mkt där... det dumma med vår tomt är att den lutar så förskräckligt att det är svårt att få plats med något.

tja det beror väl helt å hållet på hur lekfulla barnen är och hur mycket barnsliga drag som dröjer sig kvar. och om dom får tillgång till tiden och rätt leksaker så kan det bli många timmar i sandlådan.

Min 13-åring kan fortfarande tycka sandlådan är rätt kul, mestadels för att bygga gigantiska sandslott och få skapa något med händerna.  Bilvägar och massor med bilrace har han kört genom åren i sandlådan också.

Men då pratar vi om en stor sandlåda med massor av sand så det går att göra en massa saker.  Inte nån liten pyttig 2x2 meter som finns på byggmax.     
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Kul till trädgården - lekstuga el sandlåda?