• Anonym (Livrädd)

Medicinsk abort -> hjälp kan de gå bra?

Pga. en massa omständigheter och sjukdom blir jag tvungen till medicinsk abort.
    Är i vecka 7. I fredags tog jag en tablett på sjukhuset och har 6 tabletter med mig hem som jag ska inta imorgon. Jag ska nämligen sköta det hemma själv. Min man kommer hem från arbetsresa imorn... men är sååå orolig och rädd nu. Ensam hemma med mina små barn. Och tyvärr läste jag just en massa negativt om cytotec-behandlingen som ska starta mitt missfall. Ju mer jag söker desto mer negativt hittar jag.

Finns det nån som kan dela med sig av hur ER medicinska abort gått till. Eller är det så vidrigt att man svimmar, förs in till sjukhus med ambulans, spyr konstant.... Hur sjutton ska jag klara detta? Som sagt fick en tablett i fredags, ska lägga in 4 imorn bitti och svälja 2 efter 3 timmar. Och jag känner mig svimmfärdigt och spynödig redan...

• Svar på tråden Medicinsk abort -> hjälp kan de gå bra?
  • Anonym

Oj, så gick inte min abort till.

Få se, tror jag svalde en tablett 2 dagar innan. Sen på dagen lades jag in kl 8 på morgonen och då förde dom upp en tablett i slidan. Och sakta började "värkarna", runt 12-tiden när dom såg att allt var igång fick jag gå hem. Och då med smärtstillande typ ciatdon. Sen på eftermidagen kom det ut över toaletten. 
    Så jag mådde varken dåligt eller spydde och smärtorna hjälptes av citadonen.
    Och redan nästa dag var jag tillbaka på jobbet.

Visste i samma stund jag plussade vad jag skulle göra och har aldrig tvekat en sekund. JAg gjorde det bästa av vad jag hade. Och idag är jag fortafarande tillferds med mitt beslut.     

• Anonym (Livrädd)
    Anonym skrev 2012-03-24 11:45:26 följande:
    Oj, så gick inte min abort till.

Få se, tror jag svalde en tablett 2 dagar innan. Sen på dagen lades jag in kl 8 på morgonen och då förde dom upp en tablett i slidan. Och sakta började "värkarna", runt 12-tiden när dom såg att allt var igång fick jag gå hem. Och då med smärtstillande typ ciatdon. Sen på eftermidagen kom det ut över toaletten. 
    Så jag mådde varken dåligt eller spydde och smärtorna hjälptes av citadonen.
    Och redan nästa dag var jag tillbaka på jobbet.

Visste i samma stund jag plussade vad jag skulle göra och har aldrig tvekat en sekund. JAg gjorde det bästa av vad jag hade. Och idag är jag fortafarande tillferds med mitt beslut.     
    Vet du om det var cytotec- behandling? Du var inte illamående ens? Jag blev erbjuden att åka in imorn. Kanske jag gör det ändå. Jag vågar inte vara hemma med barnen.
    Tack för ditt svar!
  • Anonym

Jag gjorde min abort på sjukhuset eftersom jag hade hunnit in i vecka 10 när jag gjorde min abort.
    Jag fick två tabletter att svälja på sjukhuset sen åkte jag hem och fick komma tillbaka två dagar senare för att göra resten och då fick jag 4 tabletter att stoppa upp i slidan och sen fick jag ligga still i en timme för att tabletterna skulle verka, fick även massa smärtstillande tabletter att ta.
    Låg i en timme sen fick jag upp och gå för jag började få riktigt ont, gick väl av och an i kanske tjugo minuter sen blev jag otroligt illamående så jag sprang till toaletten för att spy, men jag spydde inte utan allt kom ur mig så att säga.  Det sa läkaren sen att dom flesta kvinnor blir otroligt illamående precis innan allt kommer, kan vara bra att veta för dig...
    Lilla grodan och moderkakan var ute och jag kunde åka hem, men jag var kvar en stund för jag blödde som ett as och det gjorde jag dom tre kommande dagarna så bered dig på det.
    Läkaren blev väldigt förvånad att det gick så fort för oftast tar det det mesta av dagen, men jag var visst ett undantag....
     Men jag hade inte klarat det så bra om inte min karl hade varit med mig eftersom det är så väldigt känslosamt, tyckte jag iallafall...

• Anonym (Livrädd)
    Anonym skrev 2012-03-24 11:57:09 följande:

Jag gjorde min abort på sjukhuset eftersom jag hade hunnit in i vecka 10 när jag gjorde min abort.
    Jag fick två tabletter att svälja på sjukhuset sen åkte jag hem och fick komma tillbaka två dagar senare för att göra resten och då fick jag 4 tabletter att stoppa upp i slidan och sen fick jag ligga still i en timme för att tabletterna skulle verka, fick även massa smärtstillande tabletter att ta.
    Låg i en timme sen fick jag upp och gå för jag började få riktigt ont, gick väl av och an i kanske tjugo minuter sen blev jag otroligt illamående så jag sprang till toaletten för att spy, men jag spydde inte utan allt kom ur mig så att säga.  Det sa läkaren sen att dom flesta kvinnor blir otroligt illamående precis innan allt kommer, kan vara bra att veta för dig...
    Lilla grodan och moderkakan var ute och jag kunde åka hem, men jag var kvar en stund för jag blödde som ett as och det gjorde jag dom tre kommande dagarna så bered dig på det.
    Läkaren blev väldigt förvånad att det gick så fort för oftast tar det det mesta av dagen, men jag var visst ett undantag....
     Men jag hade inte klarat det så bra om inte min karl hade varit med mig eftersom det är så väldigt känslosamt, tyckte jag iallafall...

Tack för ditt svar! Så de kollade faktiskt upp att det kommit ut?
    Att göra detta hemma känns dessutom så osäkert, hur kan man veta?
    Och ett blodprov ska först tas om en månad, inget ultraljud utan endast ett hormonprov. Så i en månad ska jag leva ovisst... Klarar inte det heller.
  • Anonym (vecka 6)

Jag gjorde en medicinsk abort med cytotec i slutet av vecka 6 (5+5 när aborten inleddes). Tog avstannande tablett på måndagen och började blöda redan efter ett par timmar, som en kraftig mens. Åkte in på onsdagen till sjukhuset för att ta resen då och var kvar på sjukhuset nån timme. Sen bad jag om att få åka hem eftersom jag ändå redan blött sen måndagen så det var ju "igång" så att säga. Blödde riktigt kraftigt under onsdagen, blödde sen som en kraftig mens i en vecka, och sedan som vanlig mens i två veckor till.

Ca 5 veckor efter aborten fick jag åka in och göra ett graviditetstest. Allt gick kanonbra, klarade mig fint på Alvedon som smärtlindring. Var till och med in till skolan och gjorde tenta på torsdagen, dagen efter jag varit in på sjukhuset alltså. Inga problem alls.

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (vecka 6) skrev 2012-03-24 12:16:23 följande:
    Jag gjorde en medicinsk abort med cytotec i slutet av vecka 6 (5+5 när aborten inleddes). Tog avstannande tablett på måndagen och började blöda redan efter ett par timmar, som en kraftig mens. Åkte in på onsdagen till sjukhuset för att ta resen då och var kvar på sjukhuset nån timme. Sen bad jag om att få åka hem eftersom jag ändå redan blött sen måndagen så det var ju "igång" så att säga. Blödde riktigt kraftigt under onsdagen, blödde sen som en kraftig mens i en vecka, och sedan som vanlig mens i två veckor till.

Ca 5 veckor efter aborten fick jag åka in och göra ett graviditetstest. Allt gick kanonbra, klarade mig fint på Alvedon som smärtlindring. Var till och med in till skolan och gjorde tenta på torsdagen, dagen efter jag varit in på sjukhuset alltså. Inga problem alls.
    Tack för ditt svar!
  • Anonym

Det är helt galet att de skickar hem folk att klara cytotecbehandling själva hemma. Många mår tyvärr mycket dåligt och har stora smärtor - och man kan ju inte veta i förväg om man är en av dem eller en som klarar sig bra. Jag tvärvägrade och blev skrapad istället och det är jag glad för, jag valde att göra det utan narkos och mådde inte dåligt, inga smärtor utan var bara allmänt trött och lite seg ett par dagar efteråt.

• Anonym

Anonym (Livrädd) skrev 2012-03-24 12:10:00 följande:
    Tack för ditt svar! Så de kollade faktiskt upp att det kommit ut?
    Att göra detta hemma känns dessutom så osäkert, hur kan man veta?
    Och ett blodprov ska först tas om en månad, inget ultraljud utan endast ett hormonprov. Så i en månad ska jag leva ovisst... Klarar inte det heller.

Ja dom kollade att allt hade kommit ut, jag fick sitta på en potta kan man säga just för att dom skulle se att allt kom ut... Vilket resulterade i att jag fick se lilla grodan, var inte det jag ville se, men det blev så ändå..
    Här där jag bor är dom väldigt noga och väldigt professionella när det kommer till aborter..

• Anonym (ledsamt)

Har du inte fått info från sjukhuset???Du ska ju absolut inte ha dina barn hemma när du gör aborten. Det e prio nr1.
    Jag har med gjort en hemabort... Jag förde först upp 2 tabl på morgonen i slidan. sedan efter 2 timmar så satte det igång lite grann. Så jag fick svälja de andra 2 efter 2 timmar. sedan jävla rent ut sagt sätte det igång. Det var något av det jävligaste jag varit med om. Jag e tacksam att min sambo fanns vid min sida hela tiden. Jag tog alla värktabletter som gick att ta. Så från kl.8-22 på kvällen fick jag inte en lugn stund kan jag ju säga.. Men allt kom ut o det var sköönt! Så se till att du får ett bra stöd. Jag hoppas att du kommer smärtliga undan än mig! Lycka till kramar om{#emotions_dlg.flower} 

• Anonym (Livrädd)

Har varit spynödig hela morgonen. Tog som sagt en tab. i fredags o ska ta resten imorn. MEN just kom en stor plump ur mig i WCn och jag började blöda. Kan det redan satt igång? Av enbart en tablett jag tog igår?

Svar på tråden Medicinsk abort -> hjälp kan de gå bra?