• Mickemicke

Steriliserad man, vasektomi

Lite kort berätta om det bästa ja gjort i mitt liv, efter barnen då...
    Ja sterilisera mig....
    Besök hos VC, remiss till sjukhuset där det gjordes, ett samtal med läkaren där å sen bokade en tid.
    Själva ingreppet var inte så farligt, nervös var ja, bedövningen gjorde inte ont... det enda som kändes var när han drog lite i sädesledaren... då gjorde det ont långt upp i magen.
    Hem... lite öm ett par dagar, ingen fara alls...

Det jobbigaste var nog att lämna spermaproverna på sjukhuset, för det var så osexig miljö att man hade svårt att komma... å det gjorde ju inte det lättare att veta att det var fler i kö som skulle lämna prov.
    3 rum fanns det, men i alla fall...

fråga om ni undrar nått...

• Svar på tråden Steriliserad man, vasektomi
  • Ajkje

Funderade du länge innan du genomgick operationen?
    Är det något du rekommenderar till andra män?

• Dancia

Min man ska göra en vasektomi efter vårt tredje barn som kommer i juni. Hur lång tid tog det från att du tog kontakt med vc till operationsdatumet? Är det vanliga allmänna sjukhus som gör detta eller är det plastikkliniker? Kändes det som rätt beslut att göra en vakenoperation? Min man är lite osäker på det eftersom han har hört att själva bedövningen gör väldigt ont. I övrigt verkar ju vakenoperationen gå mycket fortare och mindre risk för komplikationer. Tack för att du delar med dig :)

• Pentra

Hej!
    Då är det bara att hoppas att TS inte drabbas utav någon utav alla de biverkningar som kan uppkomma av vasektomi.

Killar/män bör nämligen absolut inte sterilisera sig. Det kan med tiden ge livslånga oönskade, fysiska och högst otrevliga bieffekter, speciellt då vissa av symptomen sällan/aldrig härleds till mannens steriliseringen eftersom vissa symptom kan komma först efter flera år, och därmed så kommer då inte heller de åkommor som skulle kunnat ha undvikits att botas.... Tyvärr…

En manlig sterilisering, där man så klipper av sädesledarna, kan leda till att man får språkproblem, en form av afasi, som är en språkstörning, i vilken man allteftersom och långsamt förlorar sitt språk och som vidare, i värsta fall, kan leda till stumhet. Detta förlopp kan ta år. Orsaken till detta är en hjärnskada som uppstår i samband med avklippningen av sädesledarna då spermier, på detta skadliga sätt, kommer ut i blodet. I vissa fall kan även andra skador uppstå efter hand såsom Parkinson.

Manlig sterilisering kan även bl.a. ge fysiska bieffekter såsom stickande känslor i kroppen, som kan liknas vid små tunna strömstötar.

Alla dessa bieffekter måste ju inte inträffa, men är fördenskull inte ovanliga...och kan, som sagt, komma först efter flera år, men då är det knappast någon som härleder dem till den tidigare gjorda steriliseringen, vilket i sin tur gör att läkare och forskare inte ser sammanhangen eller tar signalerna på allvar utan således fortsätter att felaktigt rekommendera manlig sterilisering samt att fortsätta utföra dessa på intet ont anande...
    Och fler åkommor kan tyvärr drabba därtill…

/Pentra

• Anonym (funderar)
    Pentra skrev 2012-03-24 19:14:43 följande:
    Hej!
    Då är det bara att hoppas att TS inte drabbas utav någon utav alla de biverkningar som kan uppkomma av vasektomi.

Killar/män bör nämligen absolut inte sterilisera sig. Det kan med tiden ge livslånga oönskade, fysiska och högst otrevliga bieffekter, speciellt då vissa av symptomen sällan/aldrig härleds till mannens steriliseringen eftersom vissa symptom kan komma först efter flera år, och därmed så kommer då inte heller de åkommor som skulle kunnat ha undvikits att botas.... Tyvärr…

En manlig sterilisering, där man så klipper av sädesledarna, kan leda till att man får språkproblem, en form av afasi, som är en språkstörning, i vilken man allteftersom och långsamt förlorar sitt språk och som vidare, i värsta fall, kan leda till stumhet. Detta förlopp kan ta år. Orsaken till detta är en hjärnskada som uppstår i samband med avklippningen av sädesledarna då spermier, på detta skadliga sätt, kommer ut i blodet. I vissa fall kan även andra skador uppstå efter hand såsom Parkinson.

Manlig sterilisering kan även bl.a. ge fysiska bieffekter såsom stickande känslor i kroppen, som kan liknas vid små tunna strömstötar.

Alla dessa bieffekter måste ju inte inträffa, men är fördenskull inte ovanliga...och kan, som sagt, komma först efter flera år, men då är det knappast någon som härleder dem till den tidigare gjorda steriliseringen, vilket i sin tur gör att läkare och forskare inte ser sammanhangen eller tar signalerna på allvar utan således fortsätter att felaktigt rekommendera manlig sterilisering samt att fortsätta utföra dessa på intet ont anande...

/Pentra

Låter otäckt!

Skulle du kunna hänvisa till några källor eller berätta hur du vet ovanstående?
  • Kalle 40

Jag betalade 5000 privat i Göteborg.....håller helt med TS......var det bästa jag gjort.....jag råkade tyvärr få en komplikation som en jätte blå pung.....gjorde ont i många dagar....efter ett antal blodiga utlösningar så släppte det.......men nu i efterhand så är det fortfarande värt den smärtan jag hade

• Anonym
    Pentra skrev 2012-03-24 19:14:43 följande:
    Hej!

/Pentra

Kvällens bästa skämt! Skräm inte upp folk i onödan! Sluta prata goja!
  • Dancia

Pentra: jag skulle gärna precis som någon ovan frågade om någon pålitlig källa till din information. Eftersom jag aldrig hört någon av de biverkningarna du skrev känns det inte riktigt trovärdigt.

• Anonym (Man 49)

Men Pentra, är du här och skriver dina påhitt om biverkningar nu igen! Det var likadant i en annan tråd om vasektomi. Inte heller i den tråden kunde du uppge några vederhäftiga källor för de här fantasifulla uppgifterna.

Lyssna inte på Pentra, hon fabulerar. Vasektomi is da shit!

• Jungman Jansson

Hörrö Pentra, nu börjar jag bli lite trött på dig. Du drog dina sagor i en annan tråd om vasektomi och gav inga källor fast vi var flera som bad dig. Om det du säger har nån substans får du väl ta och visa det med några bra referenser, annars tycker jag att du kanske skulle göra nåt annat än att försöka skrämma folk med dina egna knasiga fantasier om sperma i hjärnan.

För övrigt önskar jag dig en god kväll Glad

Svar på tråden Steriliserad man, vasektomi