• Anonym (kondylom)

Kondylom hur länge?

Har haft kondylom i 2 år nu och det kommer hela tiden nya vårtor som jag måste behandla, är aldrig helt utan i längre än två veckor. En fråga till er som haft det, hur lång tid tog det för er innan det försvann helt eller iaf blev mycket bättre?

• Svar på tråden Kondylom hur länge?
  • Vinxen

Kondylom är som herpes. Man blir aldrig av med det...

• janette

Jag hade det i över ett år och skulle göra en frysning men då plötsligt var dom borta. Till mitt nöje :D
    Har som tur inte fått tillbaka symtomerna och detta var över 3 år sedan.
    har du väldigt mycket problem?

hur behandlar du det?

• Anonym (kondylom)
    Vinxen skrev 2012-03-24 19:31:26 följande:
    Kondylom är som herpes. Man blir aldrig av med det...
    Jo, det blir man. immunförsvaret tar hand om viruset men det kan ta tid.
    janette skrev 2012-03-24 21:06:32 följande:
    Jag hade det i över ett år och skulle göra en frysning men då plötsligt var dom borta. Till mitt nöje :D
    Har som tur inte fått tillbaka symtomerna och detta var över 3 år sedan.
    har du väldigt mycket problem?

hur behandlar du det?
    beror på hur man ser det. det är bara ett kosmetiskt problem men EN vårta är för mig ett "problem" även om jag inte gråter blod över det. jag hinner aldrig få mycket men blir så sjukt äcklad av minsta lilla som dyker upp. behandlar iaf med wartec. (är kille så det funkar ganska bra) är mest nyfiken hur länge alla har haft det. jävligt att behöva gå igenom hela åldern 20-30 med att må dåligt av det. spec. som singel, man lär ju förbli där.
  • Anonym

Jag hade det en gång då jag var 15. Behandlade med kräm direkt när de kommit upp. Nu är jag 28 och de har aldrig kommit tillbaka. Tack och lov.

• Anonym (kondylom)
    Anonym skrev 2012-03-27 10:08:19 följande:
    Jag hade det en gång då jag var 15. Behandlade med kräm direkt när de kommit upp. Nu är jag 28 och de har aldrig kommit tillbaka. Tack och lov.
    behövde du bara behandla det en gång utan att de kom tillbaka?!
  • Anonym

Hade det av och till i 1-2 år. Tröttnade till slut och använde extra starkt vårtmedel (sånt från apoteket för typ fotvårtor) gjorde djävulskt ont, men har inte sett till en kondylomvårta efter det och det är ca 7-8 år sedan..

• Anonym
    Anonym (kondylom) skrev 2012-03-27 10:09:39 följande:
    behövde du bara behandla det en gång utan att de kom tillbaka?!
    Japp!
  • Anonym (kondylom)
    Anonym skrev 2012-03-27 10:10:06 följande:
    Hade det av och till i 1-2 år. Tröttnade till slut och använde extra starkt vårtmedel (sånt från apoteket för typ fotvårtor) gjorde djävulskt ont, men har inte sett till en kondylomvårta efter det och det är ca 7-8 år sedan..
    hehe fyfan.. skönt för dig iaf!
  • Anonym (Nej)

Jag fick veta att jag hade kondylom när jag va ca 16-17 idag är jag 25 och jag behandlade dom och de va den ända behandling jag gjorde. Vårtorna försvann och har inte haft något symtom för dom igen. Men man blir faktiskt inte av med dom. jag tror inte barnmorskor ljuger.. Så om inget har ändrats i behandling så blir man inte av med kondylom.

• Anonym (kondylom)
    Anonym (Nej) skrev 2012-03-27 10:13:58 följande:
    Jag fick veta att jag hade kondylom när jag va ca 16-17 idag är jag 25 och jag behandlade dom och de va den ända behandling jag gjorde. Vårtorna försvann och har inte haft något symtom för dom igen. Men man blir faktiskt inte av med dom. jag tror inte barnmorskor ljuger.. Så om inget har ändrats i behandling så blir man inte av med kondylom.
    isf ljuger all info om kondylom som jag läst samt alla läkare jag pratat med också. Vad jag fattat så beror det helt på ditt immunförsvar
  • Anonym

Jag tror att det finns olika varianter... Jag hade kondylom på tappen för 12-14 år sen (hittades vid cellprov) och enligt läkaren var det inte alls säkert att det var sexuellt överfört utan att det kunde spridas via vatten när man badar. Min kille testade sig och hade det inte. Jag gjorde en kryobehandling och det har inte kommit tillbaks.

• Anonym (Nej)

men de är ju bra i fall de kan försvinna helt. Fast de är klart jag hoppas på att de ska kunna botas eller försvinna de vore ju absolut de bästa..

• Anonym
    Anonym (Nej) skrev 2012-03-27 10:26:44 följande:
    men de är ju bra i fall de kan försvinna helt. Fast de är klart jag hoppas på att de ska kunna botas eller försvinna de vore ju absolut de bästa..
    Kondylom försvinner efter ett tag ur kroppen. Immunförsvaret tar till slut hand om viruset.

"Hos de flesta läker infektionen dessutom av sig själv och allt tyder på att viruset då också har försvunnit helt ur kroppen." (Sjukvårdsrådgivningen)

"HPV infektionen ger i de flesta fall inga symtom och läker ut av sig själv. Men infektionen kan också ge upphov till könsvårtor som kallas kondylom och/eller gynekologiska cellförändringar som kan leda till livmoderhalscancer." (Smittskyddsinstitutet)
  • Anonym

Jag hade worst-case-scenario med mitt. Fick det när jag var 19, dessutom av en kille som utnyttjade mig sexuellt. Han hade sex med mig när jag hade somnat hårt på fyllan trots att jag sa att jag inte ville. Vaknade av att han hade sex med mig och kunde inte få bort honom från mig. Dessutom gav han mig kondylom som skapat stora problem för mig.

Det finns tydligen många olika typer av kondylom, en del mildare än andra. Själv har jag genomgått många behandlingar, lösning, krämer, frysningar och gjort tre laser operationer. Två mindre och en större, den sista fick de bränna bort allt. 3:e gradens brännskada i hela härligheten. Var inlagd på sjukhus två månader fullpumpad med morfin. Dock har jag fått tillbaka efter detta med, suck. Men jag håller det i schack med regelbundna frysningar.

Oj nu kanske jag skrämde upp dig... De sa att jag var ett fall av 7 i Sverige. Men jag har läst på mycket och det är högst individuellt. Dels hur ditt immunförsvar är, vilken typ av kondylom du har och hur din kropp svarar på olika behandlingar.

Jag råder dig att ta ett ordentligt snack med läkaren. Det är viktigt att få en bra läkare som förstår att det faktiskt är jättejobbigt. Känns det inte bra med läkaren så byt, det har du rätt till! Stå på dig att de ska hjälpa dig att lösa det! Be att få testa andra behandlingar!

Lycka till Glad

• Anonym (Malin)

Jag tror också det finns olika varianter. Jag fick kondylom när jag var 21 och då det upptäcktes skar barnmorskan bort de största vårtorna med kniv/skalpell. Det låter groteskt men det gjorde inte ont. Hade vårtor i precis hela underlivet, det var hemskt! Det läkte snabbt, på kanske två dagar. Dessutom fick jag pensla bort någon färgad vätska under kanske en veckas tid, minns inte vad det hette. Allting försvann då.

Jag var helt knäckt och såg framför mig att mitt framtida sexliv skulle bli helt förstört. Men peppar, peppar, det har aldrig kommit tillbaka. Nu är jag 41.

• Ensomvet

Gammal tråd, men tänkte ändå bidra med min erfarenhet av denna könsplåga.

Har haft kondylom i c:a 5 år till och från, jag är numera gift och min fru får det inte.

Har behandlat med lösning/salva vilket hjälper något.
    Har fått laser/bränna dem en gång, vilket inte var särskilt märkvärdigt i sig men läketiden för brännsåren som uppstår var extremt lång 2-3 veckor, som sedan blev ärr på kukroten (man)
    Misstänker att nedfrysning är skonsammare?

Nu har det kommit fler vårtor som jag försökt pensla med blå "frätande" wartec men dem ger sig inte så det blir nog bränning igen.

Är sjukt trött på det.. Har även herpes men den är inte ens hälften så jobbig.

Använd kådis ungdomar!

Svar på tråden Kondylom hur länge?