• Willow

Någon mer som är överkänslig mot Konserveringsmedel, kemiska tillsatser, färgämnen etc etc??

Hallå!

Tänkte starta en tråd för att se om det finns fler därute som lider av överkänslighet mot kemiska tillsatser i maten. Jag själv reagerar på Citronsyra och E-200-ämnen framförallt. För mig visar det sig genom utslag/eksem i ansiktet, svullen hals/gomsegel och kliande/svullna ögon.
    Kanske kan vi tipsa varandra om bra respektive dåliga märken, "rena" produkter, webshopar eller affärer med bra (och ekonomiska) varor.
    Eller bara en tråd där man kan klaga av sig för de som lider av samma sak!!! Jag känner mig ofta gnällig och att ingen förstår. Ibland äter jag saker jag vet att jag får utslag av bara för att det är så tråkigt att inte kunna äta ost, flingor etc etc....

Och kanske någon som fått hjälp via allergimottagning också? Det ä ju svårt att få en vettig bedömning då inga prover kan tas för detta?

Kanske kan vi samlas här för att hjälpa varandra till ett enklare mat-liv!! :)

• Svar på tråden Någon mer som är överkänslig mot Konserveringsmedel, kemiska tillsatser, färgämnen etc etc??
  • SilverWoman

har läkarna konstaterat att du är allergisk mot dessa ämnen? Kan vara annat...Hur vet du att din allergi beror på dessa ämnen?

• Trolltrio

Jag har tre barn som reagerar med ilsket röda märken vid kontakt med E211 och E201. Troligen kontaktallergi, så vi inte märkt något av "torra" varor som de äter. Ost går bra, men sylt går absolut inte tex.

Vi fick utan problem intyg från allergimott till fsk.

• SilverWoman
    Trolltrio skrev 2012-03-24 16:08:37 följande:
    Jag har tre barn som reagerar med ilsket röda märken vid kontakt med E211 och E201. Troligen kontaktallergi, så vi inte märkt något av "torra" varor som de äter. Ost går bra, men sylt går absolut inte tex.

Vi fick utan problem intyg från allergimott till fsk.
    barn kan vara allergiska mot dessa ämnen men oftast nästan till 100 % växer man ut ur allergin.
  • Trolltrio
    SilverWoman skrev 2012-03-24 16:13:17 följande:
    barn kan vara allergiska mot dessa ämnen men oftast nästan till 100 % växer man ut ur allergin.
    Ja, stora killen, snart sex, reagerar inte alls så kraftigt längre. På de yngre kan man rita mönster och det röda breder ut sig exakt efter det man lagt på.
  • Willow

Silverwoman: Jag har tagit blodprover för utredning av citrus och, födoämnen, men det visade inget.
    Framförallt är det E202 och 211, men också E 250 som jag reagerar mest på.
    Jag har haft detta i flera år, tagit vanliga allergiutredningen på vårdcentralen, men fick höra att det inte går att göra några fler tester....
    Så jag har fått göra min egen utredning. Fick börja om från början med maten och åt bara vaniljyoghurt och knäckebröd en period. Då stillade sig besvären, sen har jag kollat i innehållsförteckningen när jag reagerade och kommit fram till att det är av E ämnen först och främst som jag inte tål.
    Senast i somras kom jag på att jag inte heller tålde Citronsyra.
    Jag håller nere intaget, men när det ändå blir en överdos till slut, får jag börja om min reningskur med vaniljyoghurt... :)

• Willow

Trolltrio: jag tål inte heller sylt! Ofta är det lågprismärken som innehåller höga doser eller flera olika ämnen, som tillsammans blir "kraftigare"... och är det inte E ämnen i det man ska äta, så är det citronsyra. :) E330...

• Famiglia

Hej - här kommer en mycket sen återkoppling på inlägget om överkänslighet mot konserveringsmedel, kemiska tillsatser och färgämnen i mat mm.
    Jag drabbades av detta fenomen för många år sedan, innan jag hört talas om andra med samma besvär. Men efter några år av tydliga effekter på viss mat såsom sylt, saft, konditorivaror, smaksatt alkohol, godis etc etc så var det inga tveksamheter. Reaktionen kommer direkt, speciellt vid t ex lite söta vita viner, eller en färdigköpt kaka med aromämnen i, eller det värsta av allt äppeldrycken MER och alla andra som innehåller citronsyra. Min kropp reagerade med kraft, både tarmar och luftrör samt hud, ögon, ja allt. Det blev så gräsligt så jag tvingades hitta just det jag kunde äta utan en fysisk chock. Sedan många år har jag vant mig vid en för mig god och fr a naturlig meny. Det är mycket grönt, linser, bönor, bär, ja allt som ej blivit industriellt manipulerat och förstört. Mest sk "levande föda" som inte behöver hettas upp, Det jag saknar mest är mandel och hasselnötter som tvingade mig till akuten med kraftig allergireaktion, konjunktivit etc. Men tack och lov kan jag äta valnötter, solrosfrön mm. Så mycket som möjligt kravodlat förstås. Kalkondilé, vit fisk och då och då en köttbit. Annars äter jag mest vegetariskt, sojadryck går bra, där den magra "Lite" versionen är riktigt god. Den enda sylten, och den godaste, är helt naturlig;  "Felix" rårörda lingonsylt. Underbart god. Min förkärlek för Ekologisk Mild Yoghurt är stor. Prova den med en sked av Felix lingonsylt i. Bättre än glass!
    Angående valet av bröd måste det förstås vara utan konserveringsämnen etc. Det finns tack o lov. Vad gäller fruktyoghurt är det ju väldigt lätt att mixa egen med färska bär. Eller som smoothie. Jag har fått ett mycket bättre liv med högre kvalitet (naturlig) på maten! Hoppas ni alla kan finna er bästa väg också!

Svar på tråden Någon mer som är överkänslig mot Konserveringsmedel, kemiska tillsatser, färgämnen etc etc??