Prata svenska i Helsingfors?
Jag och sambon ska till Helsingfors om ett par veckor.
Undrar nu om det snackas svenska där eller är det engelska som gäller...?!?
Jag och sambon ska till Helsingfors om ett par veckor.
Undrar nu om det snackas svenska där eller är det engelska som gäller...?!?
Anyone...?
När jag var där för längesedan och gick i affärer så hade alla typ antingen svensk eller finsk flagga på sig, eller båda flaggorna. Så inne på affärer så kunde man se vem som pratade vad =) Men det var typ jättelängesedan.
Ni får nog vara beredda att ta till engelska också. På vissa ställen fungerar svenska men det går inte att räkna med i alla lägen.
Svenska kan du inte räkna med att det ska fungera. De flesta som jag stöter på när jag är i Helsingfors kan inte ett ord Svenska
Men det beror på vad ni ska göra och vart ni ska.
Du kan alltid börja fråga på svenska. Svenska är ett obilgatoriskt ämne i finska skolor. Sen kanske inte alla vill prata svenska, då svarar dom på engelska.
På de flesta "turistställen" funka svenska.
Jag har alltid börjat försiktigt på svenska och gått över på engelska. Nu har jag ju dessutom haft vänner med mig så i butiker och restauranger har personalen snabbt uppfattat vad vi talar och automatiskt hälsat oss på det språk som fungerar för dem.
Börja alltid med svenska! Det fungerar oftare än man tror - särskilt i Helsingfors! Det är värre i norra Finland. I trakterna runt Ivalo är det armar, ben, penna o ritpapper som gäller (de kan inte engelska heller) .....