• Anonym (ts)

Prata svenska i Helsingfors?

Jag och sambon ska till Helsingfors om ett par veckor.

Undrar nu om det snackas svenska där eller är det engelska som gäller...?!? 

• Svar på tråden Prata svenska i Helsingfors?
  • Anonym (ts)

Anyone...?

• LinnaLi

När jag var där för längesedan och gick i affärer så hade alla typ antingen svensk eller finsk flagga på sig, eller båda flaggorna. Så inne på affärer så kunde man se vem som pratade vad =) Men det var typ jättelängesedan. 

...för evigt, för alltid...
  • Frida73

Ni får nog vara beredda att ta till engelska också. På vissa ställen fungerar svenska men det går inte att räkna med i alla lägen.

• Anonym (ts)
    LinnaLi skrev 2012-03-24 20:59:51 följande:
    När jag var där för längesedan och gick i affärer så hade alla typ antingen svensk eller finsk flagga på sig, eller båda flaggorna. Så inne på affärer så kunde man se vem som pratade vad =) Men det var typ jättelängesedan. 

Haha, coolt :)
    Vi får se helt enkelt.

Pinsamt bara att börja snacka engelska och dom bara: Ööööh, vi pratar faktiskt svenska..   
  • Anonym (ts)
    Frida73 skrev 2012-03-24 21:00:01 följande:
    Ni får nog vara beredda att ta till engelska också. På vissa ställen fungerar svenska men det går inte att räkna med i alla lägen.
    Okey.. Skrattande
  • Border

Svenska kan du inte räkna med att det ska fungera. De flesta som jag stöter på när jag är i Helsingfors kan inte ett ord Svenska

• Anonym (ts)
    hallonfot skrev 2012-03-24 21:03:15 följande:
    Svenska kan du inte räkna med att det ska fungera. De flesta som jag stöter på när jag är i Helsingfors kan inte ett ord Svenska

Okej!
  • Anonym (Sara.)

Men det beror på vad ni ska göra och vart ni ska. 

Du kan alltid börja fråga på svenska. Svenska är ett obilgatoriskt ämne i finska skolor. Sen kanske inte alla vill prata svenska, då svarar dom på engelska.

På de flesta "turistställen" funka svenska.  

• Selma1966

Jag har alltid börjat försiktigt på svenska och gått över på engelska. Nu har jag ju dessutom haft vänner med mig så i butiker och restauranger har personalen snabbt uppfattat vad vi talar och automatiskt hälsat oss på det språk som fungerar för dem.

• Anonym (resvan)

Börja alltid med svenska! Det fungerar oftare än man tror - särskilt i Helsingfors! Det är värre i norra Finland. I trakterna runt Ivalo är det armar, ben, penna o ritpapper som gäller (de kan inte engelska heller) .....

Svar på tråden Prata svenska i Helsingfors?