• Agdaa

Nya vitvaror inför lägenhetsförsäljning?

Jag ska flytta inom ett par månader och nu idag så tror jag att diskmaskinen gick sönder.
    Det läckte massa vatten så jag stängde av maskinen. Nu vågar jag inte sätta på den igen utan har diskat för hand.
    Men hur blir det till försäljningen? Måste jag byta ut den innan visningen?
    Jag hade lixom inte räknat med den utgiften oxå Oskyldig
    Det är risk för att jag behöver byta tvättmaskinen oxå i så fall för den håller på att lägga av oxå tror jag Förvånad
    Hur ska jag ha råd med allt när det är dåliga tider och jag antagligen inte får så mycket för lägenheten heller? Flytten kostar ju oxå o mäklare mm.
    Lägenheten är 7 år gammal och maskinerna lika gamla. Men ska dom inte hålla längre?
    Är det säljarens ansvar att ha fungerande maskiner till försäljningen?

• Svar på tråden Nya vitvaror inför lägenhetsförsäljning?
  • MissNora

Ja, det måste du. Främst för din egen skull vid föesäljningen. Köparen tittar på helheten och icke fungerade vitvaror är inte positivt.

Går vitvaror sönder efter att försäljningen är gjort men köparen inte tillträtt så måste du även då fixa det.

• j 3 n N y

Nej det måste du inte. Finns inga krav på att det ska finna tvättmaskin eller diskmaskin i lägenhet men du måste upplysa mäklare och köpare om status på maskinerna. Det kommer möjligtvis göra att du inte får lika mycket betalt för lägenheten dock.

• Ruggugglan

Kan tänka mig att priset på lägenheten sjunker om flera saker står trasiga.

• Prylhyllan nordic

Jag skulle råda dig till att kolla om du inte hittar begagnat på Blocket eller annat annonstorg. Just tvättmaskiner brukar vara lätt att få tag på begagnat då många som flyttar från lägenhet där de installerat maskin själva till hus som redan har inretts med tvättmaskin. På så sätt blir det många begagnade tvättmaskiner till salu. Det sänker värdet att visa lägenheten med söndriga vitvaror. Det signalerar att lägenheten är mycket använd, sliten och ej påkostad.
    Lycka till!

• Agdaa

Men jag har ingen aning om hur man byter så det lär kosta oxå.
    Å transport är ju krångligt oxå :(

Kan man inte komma överens med köparen om en summa å de fixar? Kaffe
    Får nog höra med mäklaren hur man ska göra.

• BookLady

Du kan slänga de trasiga maskinerna och låta platsen där de ska vara stå tom. Så skriver man "förberett för diskmaskin" och "förberett för tvättmaskin" i annonsen. Funkar utmärkt. Så får köparen köpa maskiner själv. Det ser mycket bättre ut än att ha trasiga grejerna kvar i allafall.

• MajaVira

Har du även stängt av vattentillförseln till diskmaskinen och torkat upp allt vatten under maskinen? Annars är det ju risk för vattenskada, vilket definitivt är ett problem om du ska sälja lägenheten..

• Agdaa

Tack för påminnelsen!
    Ja, jag har stängt av vattnet och torkat upp det synliga vattnet framför maskinen
    men måste nog antagligen dra ut maskinen å kolla under oxå Obestämd
    hur man nu gör Oskyldig

Svar på tråden Nya vitvaror inför lägenhetsförsäljning?