• Anonym (1978)

Arbetslös och föräldrapenning

Hej!

Min sambo kommer att bli arbetslös den 7 juni då hans uppsägningstid går ut. Han kommer att skriva in sig på arbetsförmedlingen denna dag och har du 7 dagars karens innan han få ta ut a-kassa. Han har redan nytt jobb, men börjar först den 1 september.

Min fråga är:
    1: Karensveckan har vi tänkt att han ska ta ut föräldradagar för något av våra barn, 3 och 1 år gamla. Detta är väl inga problem?

2. Påverkas SGI:n av denna tillfälliga arbetslöshet?

3. Kan han välja att ta ut a-kassa 4 dagar per vecka och sedan föräldrapenning t.ex. fredag -söndag?  Under denna period hade vi egentligen tänkt att han skulle vara delvis föräldraledig ändå (om han haft jobbet kvar alltså) och han kommer inte att få tillfälle senare att nyttja sina föräldradagar så det känns ju onödigt att de brinner inne.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Arbetslös och föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!
    Han gör helt rätt när han anmäler sig som aktivt arbetssökande.

1. För vår del spelar det ingen roll, är han ledig med sina barn så visst kan han ansöka om föräldrapenning. Om han ska vara helt ledig, så bör han ta minst 5 hela dagar/ vecka med föräldrapenning.

2. Har han en fastställd SGI sedan tidigare och är aktivt anmäld som arbetssökande i samma omfatting som han tidigare arbetat eller om han är helt föräldraledig istället och begär föräldrapening på heltid, så bör hans tidigare SGI vara skyddad.

3. Ja, för vår del kan han vara delvis arbetssökande och delvis föräldraledig.

Jag lägger med en länk till mer info. kring detta med uppsägning och SGI.
    http://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/avgangsvederlag/!ut/p/b1

Hälsningar

Stina, handläggare

Svar på tråden Arbetslös och föräldrapenning