• Anonym

Hur många förnamn har ditt barn?

Jag undrar hur många namn era barn har, både namn och efternamn?

Jag undrar om det finns några som har valt FYRA namn till sitt barn och om ni då har korta eller långa efternamn, dubbla eller enkla?

Jag funderar nämligen på fyra namn till mitt barn, där ett namn är tilltalsnamn, ett namn är "andranamn" och de andra två namnen är "arvsnamn". Dock kommer barnet att ha TVÅ efternamn som är "normallånga".

Det jag undrar är om det kommer att bli för mycket och alldeles för långt samt hur vanligt förekommande det är??

De flesta verka ju köra med tre namn plus efternamn...

• Svar på tråden Hur många förnamn har ditt barn?
  • Anonym

Jag hade inte valt så många namn till mitt barn. Det blir lite Pippilotta, Viktualia, Efraimsdotter över det hela tycker jag och ser ganska pretantiöst ut.

Mitt barn har två förnamn och ett efternamn. Själv har jag tre förnamn och ett efternamn. Där går gränsen tycker jag personligen.

• Lilla fjunet

Men du får ju bara ha ETT efternamn så det blir ju i så fall 4 mellannamn.
    Varför inte bara plocka bort bort ett av de du kalla efternamn?

• gogunonnonaror

Mitt barn har tre förnamn, varav ett är ett dubbelnamn, så i princip fyra. Och sen ett efternamn på det.

• Anonym

jag själv har lagt till 2 namn så har 4 + efternamn, är döpt med 2 namn + efternamn men jag tycker det beror på längden på namnen och hur de passar ihop.
    mina barn har 3 namn och ett mellan namn + efternamn  alltså ex johanna lina thea andersson svensson
    min man har 3 namn + efternamn likaså de flesta andra jag känner.
    I slutändan tycker jag man ska välja det som känns bäst.

• MissLavinia

Våra barn har tre namn var (tilltalsnamn, släktnamn, efternamn)

Mina kusinbarn har sex namn var (tilltalsnamn, andranamn, andranamn, släktnamn, efternamn, efternamn) :-O

Mäh! Jag vill också ha en frän sidfot juh! :-s
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-24 22:01:26 följande:
    jag själv har lagt till 2 namn så har 4 + efternamn, är döpt med 2 namn + efternamn men jag tycker det beror på längden på namnen och hur de passar ihop.
    mina barn har 3 namn och ett mellan namn + efternamn  alltså ex johanna lina thea andersson svensson
    min man har 3 namn + efternamn likaså de flesta andra jag känner.
    I slutändan tycker jag man ska välja det som känns bäst.
    skrev fel min man har 3 namn plus mellannamn och ett efternamn.. hans mellan namn är mitt efternamn och barnens mellannamn är hans efternamn.
    men det är bara för att vi inte fick dubbelefternamn som vi ville men skatteverket är ju knäppa.
  • Emmeliina

Jag har 3 namn och 2 efternamn och min dotter har samma fast hennes namn är mycket kortare än mina. Men jag tycker varken mina eller hennes känns långa :)

• MissLavinia

Ts, det här "arvsnamnet", är det ett förnamn? Sorry jag fattar lite trögt

Mäh! Jag vill också ha en frän sidfot juh! :-s
  • Anonym (Johanna)

Mina barn har 4 förnamn och 1 efternamn.
    Själv har jag 4 förnamn, 1 mellannamn, 1 efternamn och jag har varken blivit pretentiös eller skadad för livet. Tänka sig.

• Mariaaa

Min dotter har 1 förnamn och 3 mellan namn. Sen har hon även sin pappas efternamn som mellan namn och mitt som efternamn.

Svar på tråden Hur många förnamn har ditt barn?