• sannia

åsikter om mbt-skor eller liknande modell av annat varumärke??

Hej!

Jag föder mitt andra barn nu i sommar och har vikt kvar från barn nr 1.
    Jag tänkte vara hemma i 6 månader ca och sen får pappa vara hemma :)
    Under dessa 6 månader vill jag gärna komma tillbaka till samma vältränade form som jag hade innan nr 1 föddes :)  (eller åtminstone på god väg)

Pga av tidsbrist med 2 små barn i tät ålder, tänker jag att promenader och en god kosthållning får bli mitt tillvägagångssätt.

Jag har blivit väldigt nyfiken på MBT-skor eller skor i liknande modell (böjd sula).

Är detta nåt som någon har erfarenhet av? är dom bra? stärker dom ben, rumpa och rygg??

Jag har lånat ett par av svärmor som jag tänkte testa innan jag isf köper.

Finns det nåt billigare märke än mbt? 

TACKSAM FÖR SVAR!!!              

• Svar på tråden åsikter om mbt-skor eller liknande modell av annat varumärke??
  • lena j89

jag har puma bodytrain, Tycker dom är jättesköna att gå i. 
    Sambon hade MBT skor och han var nöjd han med.
    Jag märker inte av direkt att dom stärker upp, i början när man tog promenader så var jag trött i vaderna, men inte längre, kanske vant mig?  

• sannia
    lena j89 skrev 2012-03-24 22:15:31 följande:
    Jag märker inte av direkt att dom stärker upp, i början när man tog promenader så var jag trött i vaderna, men inte längre, kanske vant mig?  

vant dig har du säkert gjort... Men varför har man dom om det inte känns som dom stärker? Flört 

• lena j89

Jag har dom för jag tycker det är jättesköna skor att gå i. Borde stärka min kropp mer med muskler osv så det är en början för mig

• sannia
    lena j89 skrev 2012-03-24 22:26:36 följande:
    Jag har dom för jag tycker det är jättesköna skor att gå i. Borde stärka min kropp mer med muskler osv så det är en början för mig
  • Inabsentia

Jag har haft mina MBT-stövlar hela vintern, de är otroligt sköna att gå i och jag tycker absolut att de har förbättrat min hållning. De har varit väldigt bra för mina dåliga fotleder och knän dessutom. Men jag vet inte om de har haft så stor effekt på musklerna, inget jag har märkt av i alla fall. Har lite panik över att jag måste gå över till sommarskor nu, MBT-skorna ser ju lätt lite klumpiga ut och sportskor fungerar inte direkt på mitt jobb eller med min klädstil.

• sannia
    Inabsentia skrev 2012-03-24 22:42:24 följande:
    Har lite panik över att jag måste gå över till sommarskor nu, MBT-skorna ser ju lätt lite klumpiga ut och sportskor fungerar inte direkt på mitt jobb eller med min klädstil.

Kan tänka mig att de ser lite klumpiga ut på sommarn till bara ben. Jag tänkte i så fall ha mina som vardagsskor och promenadskor isf :)
  • Dr Mupp

Jag gillar verkligen mina MBT skor. Första dagarna med de skorna var inte roliga, hade fruktansvärt ont i mina bäckenfogar eftersom hållningen i dessa skor blir en helt annan än med mina vanliga skor. Men nu ett par veckor senare så tycker jag de gjort en hel del. Bäckenet har vant dig vid den nya hållningen och jag verkar iaf må bättre av den. Har inte samma smärtproblem som tidigare. (har kronisk foglossning). 

Enda nackdelen är att på en krängade buss eller tåg så blir man lite vinglig. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • MiaHbg

Halloj,

det finns många olika skor med rullsula, där MBT (Masai Barefoot Technology) var först.
    Det man ska tänka på om man överpronerar, är att man har en rullsula som endast är instabil framåt-bakåt.
    Är rullsulan instabil i sidled, kan överpronationen förvärras och problem uppstå i leder, muskler och skelett.
    Då kan jag rekommendera Jobis Web-sandaler.

Om man INTE överpronerar är följande bra och prisvärda: Skechers och Nikes nya (förutom MBT, men de är lite dyrare).

Själv skall de här web-sandalerna få följa med ut för 3e sommaren. 
    I början av varje säsong blir det träningsvärk i rumpa och lår Glad 
    Att powerwalka i rullsulor är ett perfekt sätt att snabbt komma i form!

Ha det skönt i våren,

Mia 

Svar på tråden åsikter om mbt-skor eller liknande modell av annat varumärke??